Sydfrankrig
Fra : Bonnie

Dato : 08-08-05 09:24

HEj NG

Vi drøner en tur til Sydfrankrig på søndag, og regner med at være
afsted i 10-12 dage.

Vi har en plan om at skulle forbi Nice, Marsaille og Gorges du Verdon.

Er der nogen der har erfaringer fra området, ting man SKAL se ? Skal
prøve ?

Er der nogen der har raftet ved Gorges du Verdon ? Nogen der kan
anbefale et afgangsted/firma ? og evt. et sted at sove i området ?

Glæder mig til at høre fra jer

/Bonnie

Fra : Flemming

Dato : 08-08-05 13:20

Hejsa,

Der er en lille ø der hedder "ile de porquerolles" tæt på Toulon som er
utrolig flot......Man sejler ud til den (uden bil) og så er der stier rundt
omkring på øen med små bjerge og fantastiske udsigter på alle sider af
øen........nordsiden af øen er den flotteste

mvh
Flemming

Fra : Steen Johansen

Dato : 08-08-05 18:45

"Bonnie" <bonniehc@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Er der nogen der har raftet ved Gorges du Verdon ?
/Bonnie

God ide men der er i år ikke noget vand i floden
Mvh Steen

Fra : Bonnie

Dato : 08-08-05 20:29

Arjh det er løgn... for 3 år siden var vi i USA og skulle også have
raftet... der var bare heller ikke noget vand !!

Øv - og tak for tippet.

/Bonnie

Fra : klaus

Dato : 09-08-05 09:47

> [...]
>
> Er der nogen der har raftet ved Gorges du Verdon ?
> /Bonnie
>
> God ide men der er i år ikke noget vand i floden

Der er vand nok i floden de to gang om ugen hvor der åbnes for sluserne i
dæmningen. Det er om tirsdagen og om (...?). Forhørte mig på et turistkontor
for nogle uger siden fordi jeg også synes at der var lidt lavvande. Men
sådan er det åbenbart 5 ud af ugens 7 dage.

/Klaus

Fra : Steen Johansen

Dato : 09-08-05 21:21

"klaus" <minaFJERNdresse@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> turistkontor for nogle uger siden fordi jeg også synes at der var lidt
> lavvande. Men sådan er det åbenbart 5 ud af ugens 7 dage.

Er det ikke floden der løber igennem Castellane og til søen vi taler om?
Hvor er den dæmning?
Vandet kommer fra Lake Castillion 4 kilometer nord for Castellane
MvH Steen

Fra : klaus

Dato : 10-08-05 11:01

> [...]
> Hvor er den dæmning?
> Vandet kommer fra Lake Castillion 4 kilometer nord for Castellane

Jep det er den flod jeg taler om. Jeg var i Castellane for et par uger siden
og ville finde ud af hvornår man kunne rafte, eftersom der ikke var meget
vand. Jeg spurgte inde på turistkontoret i Castellane, hvor de fortalte mig
at der var en dæmning som åbnede for vandet to gange om ugen.

Jeg ved ikke hvor dæmningen er og ved ikke hvor vandet kommer fra. Men jeg
ved at der var rigtig meget gang i forretningen for dem som arrangerer
rafting. Der var plakater/reklamer m.m. over det hele og alle butikkerne
havde åbent (hvilket de nok ikke ville have allesammen hvis det ikke var
muligt at rafte indenfor de næste par måneder).

/Klaus

Fra : Steen Johansen

Dato : 10-08-05 15:16

> [...]
> havde åbent (hvilket de nok ikke ville have allesammen hvis det ikke var
> muligt at rafte indenfor de næste par måneder).

Jeg har været der i de sidste 25 år (kørt forbi) nogle år 4 til 5 gange og
set på dem der rafter
men de sidste 3 år har der ikke været vand i floden, de sidste 3 år sidst i
juni og først i Juli
Jeg er inde på at der ikke er anden dæmning en den der er i den store sø ved
enden af Gorges du Verdon
og at der ikke har været vand i floden andet end om foråret. de sidste år
Næste gang jeg kommer forbi, undersøger jeg det
Mvh Steen
Sidste gang jeg tog fejl var i 1954 og det var resutatet af lokal opgør i
fodbold mellem OB og B1909

Fra : klaus

Dato : 11-08-05 13:23

<snip>
> [...]
> Mvh Steen
> Sidste gang jeg tog fejl var i 1954 og det var resutatet af lokal opgør i

Jamen jeg giver mig. Så har de åbenbart tørret mig godt og grundt på det
lokale turistkontor i Castellane.

/Klaus

Fra : Asle Bjerva

Dato : 11-08-05 11:37

"klaus" <minaFJERNdresse@stofanet.dk> skrev i melding
> <snip>
>>>
> Jamen jeg giver mig. Så har de åbenbart tørret mig godt og grundt på det
> lokale turistkontor i Castellane.

Det er to deminger som kan gi vann til elven gjennom Gorges do Verdon.
Tidligere i sommer (juni) var begge resvoarer nedtappet (mer enn 3-4 meter
til full dam, og ved det øverste av disse (lac de Castillon) pågikk det
arbeider med inntaket til kraftstasjonen.
Om man tapper vann vet man vel sikrest på turistkontoret elelr de som
arrangerer rafting. Ellers er det jo en langvarig tørke i hele sør, så det
er lite vann til å leke i...
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Steen Johansen

Dato : 11-08-05 23:51

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er to deminger som kan gi vann til elven gjennom Gorges do Verdon. --
> Asle Bjerva,Oslo
> For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no
Super så ved vi det! men det er underligt at det kun er de sidste par år
hvor der ikke har været vand
MvH Steen

Fra : klaus

Dato : 09-08-05 10:13

> [...]
>
>Er der nogen der har raftet ved Gorges du Verdon ? Nogen der kan
>anbefale et afgangsted/firma ? og evt. et sted at sove i området ?

Hvis du alligevel skal op omkring Verdon, kommer I nok igennem Castellane.
Her bør I bestige bjerget med kirken på toppen. Det tager ½ time op og 15
min ned (husk vand og godt fodtøj). Kirken er ikke en vilde oplevelse, men
udsigten er er formidabel udsigt.

Den store kunstige sø ved Bauduen og Sainte-Croix-De-Verdon er bare for
smuk. I bør simpelthen køre rundt om søen. I kan sagtens bade ved de to
byer.

Dejlige små byer i området mellem Verdon og middelhavet: Figanieres,
Bargemon, Claviers, Callas. Bargemon er lidt større end de andre og har
simpelthen en fantastisk restaurant. Den hedder et eller andet med "M.....
Blanc", eller sådan noget.

Hvis I fra Gorges du Verdon køre mod middelhavet kan I køre op til Bargeme.
En meget meget lille landsby som ligger meget idylisk. Har fået mærkatet
"specielt bevaringsværdig". Hvis I så køre over plauteauet (som er så flad
som Danmark) mod Bargemon, vil I pludselig få en mindeværdig udsigt, når
plauteauet stopper brat og nedstigning begynder.

Trigance er en kunsterby hvor der åbenbart ikke er så mange turister. Der er
en Meget flot middelalderborg, som er på private hænder. Er et 4-stjernet
hotel i dag. Hvis man kan betale sig fra det, kan I overveje at overnatte
der. Det vil jeg i hvert fald prøve på et tidspunkt.

Det var lige hvad jeg havde i hovedet,

/Klaus

Fra : Pro

Dato : 09-08-05 15:10

I kan osse vandre på "Sentier ****" som er smukke vandreture langs floden i
Gorges Du Verdon....igennem bjerget langs floden virkelig en oplevelse...se
evt. vandreturskort...Kim