Salater...
Fra : Johnny & Jytte

Dato : 08-08-05 08:08

Hejsa

Jeg skal holde åbent hus på fredag og mangler lige lidt inspiration til
nogle salater.
Det kød vi skal have er: Marineret svinekam, Jamaica skinke og små
frikadeller. Så skal vi have små krydrede kartofler som er kogte og derefter
grillede og kold kartoffelsalat. Og så skal der noget "grønt" til, men vi er
lidt trætte af de sædvanlige salatbarer.... vi har snakket lidt om at lave 3
slags "færdige" salater (f.ex. en pastasalat eller tomatsalat) altså noget
som bliver blandet færdig og bare skal serveres i én skål
Så mit spørgsmål er: Har I nogle opskrifter på gode og spændende salater?

hilsen Jytte Thrane

Fra : Leo

Dato : 08-08-05 08:43

> Så mit spørgsmål er: Har I nogle opskrifter på gode og spændende salater?

En af favoritterne er små broccolibuketter, hakket fennikel og hakket
forårsløg i en skønsom blanding med cremefraice, lidt sukker -drys med
hakket dild og evt og evt lidt ærter.
Det ser måske ikke lige så indbydende ud, men det smager godt.

Så vil jeg også foreslå en anden gammel traver - lav en ordentlig balje
couscous - det er så nemt, det smager godt (smag og behag selvfølgelig) og
du kan servere det neutralt eller med krydderier (fx spidskommen), grønt (fx
soltørrede tomater) eller frugt (fx friske dadler) - alt efter hvad det skal
gå til.

Fra : Johnny & Jytte

Dato : 09-08-05 08:15

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
salater?

> Så vil jeg også foreslå en anden gammel traver - lav en ordentlig balje
> couscous -

Hej Leo

Tak for dine forslag - også tak til Ester....

Nu har jeg ikke den store erfaring i couscous eller for den sags skyld i
bulgur.
Men jeg kunne faktisk godt forstille mig at det vil være en god ide og lidt
andet end det vi plejer.
Men..... når du foreslår couscous er det "bare" som tilbehør som man f.eks
ellers ville servere ris eller er det som en del af en salat..... håber du
forstår hvad jeg mener.
Jeg har søgt lidt på google på couscous og bulgur-salat, men synes ikke
rigtig at jeg finder noget spændende.
Det vildeste jeg har fundet er en bulgursalat hvor der indgår: peberfrugt,
tomat, agurk, løg, persille, lidt salat, mynte, citron, salt og olivenolie.
Er det okay?
Eller er der en som kender en salatopskrift hvor en af de to dele indgår?

hilsen Jytte

Fra : Leo

Dato : 09-08-05 08:34

Jeg tænkte egentlig mest på at servere det som tilbehør. Sydpå har jeg fået
couscous i forskellige "finhedsgrader", men har ikke set det herhjemme. Jeg
synes den jeg køber er for findelt til at komme i salat.
Fidusen for mig at se, er at couscous sagtens kan spises selv om den bliver
kold - og man kunne jo vælge at servere den kold - evt hældt i en form, der
kan vendes ud på et fad - og med en spiseskefuld olie i vandet klistrer det
ikke fast, når den skal vendes ud
Hvis du vælger en springform, kan du fylde midten op med tilbehør - til
servering til mange er du nok nødt til enten at låne nogle flere eller vælge
en skål og sætte det som en "bombe" ved salaten.

Et forslag til fyld i en salat kunne også være kogte sorte bønner - det er
heller ikke så almindeligt set, og det ser faktisk godt ud, når de ligger i
salaten som en håndfuld "skarnbasser"

Fra : es

Dato : 08-08-05 10:37

Inspireret af Jamie Oliver:

Den her er forrygende: Friske ferskner eller nektariner, de skal være
søde og modne så det driver af dem. Bland med mozarella, lidt frisk
chili (fjern kernerne hvis du er sart), godt med frisk mynte klippes
over. Dryp med lidt citronsaft og god olivenolie.

Den her er osse god: Friske figner og mozarella. Lidt sjov salat
(rucula, den der med de røde blade), chili, citron og olivenolie.

Lækker hvis du kan få modne pærer: Modne pærer, rucula,
brøndkarse, valnødder og masser af høvlet parmesan henover. citron
og olivenolie.

hej, esther

Fra : marlene larsen

Dato : 09-08-05 14:28

hvad med en rødbedesalat ?
bag rødbeder m skræl til de er møre, "smut" skrællen af skær i skiver eller
tern og mariner i mørk balsamico/olivenolie, salt, peber, lime
server med ruccola, masser af bredbladet persille, evt.
mango, fersken, feta, rødløg hvad du synes !!!

cous cous salat kan du sagtens servere kold
overhæld cous cous med kogende vand, når det er suget op og kølet af kan du
smuldre det så det bliver luftigt
kan blandes med f.eks grillede afskindede peberfrugter, olie, chili,
persille, hvidløg, drysses med hakket tomat og oliven

eller anden stil med hakkede tørrede abrikoser, dadler, olie og citron, et
strejf kanel, spidskommen, koreander

Fra : Peo

Dato : 10-08-05 13:30

Jeg kan anbefale en rødbedesalat af (meget) groft revet rødbede, reven
pebberrod, stykker af syrligt æble i en dressing af olivenolie og balsamico.

Peo

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 09:00

Hej,

> Jeg kan anbefale en rødbedesalat af (meget) groft revet rødbede, reven
> pebberrod, stykker af syrligt æble i en dressing af olivenolie og
balsamico.

Lækkert! Hvis man laver lange strimler af rå rødbeder (med et julliennejern
fx.) og lader dem ligge lidt tid i isvand, bliver de helt sprøde og 'sviner'
ikke så meget i salaten.

/ Kristian
www.hammerhaj.dk