Klamme dyr i køkkenskabet?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-08-05 18:00

Mit mel-og-grynskab er blevet invaderet af nogle klamme kræ. De er større
end melmider og ligner møl, når de flyver rundt. Forstadierne af de
flyvende
forvandler mel, havregryn mm til sammenvævede flager eller små klumper.
Nogen der har et bud på, hvad det er, der bor i mit skab - og i
særdeleshed
hvordan jeg får det udryddet? Jeg har selv en ide om, at de er kommet i en
pose vildfuglefrø...

Venlig hilsen Dikte

Fra : Marianne

Dato : 07-08-05 18:48

> [...]
> særdeleshed
> hvordan jeg får det udryddet? Jeg har selv en ide om, at de er kommet i en

De hedder vist melmøl - og ja, de er klamme. De lever af mad, så det er
simpelthen bare om at smide alt ud, de kan være kommet fra. Vær især
opmærksom på under dine skuffer og lignende.

Det er en god ide at opbevare madting i lukkede glas - bløde plastposer
gnaver de sig igennem.

Jeg har været ude for at få dem fra økomel og krydderier. De ligger i meget
af den mad, vi får, hvis den ikke er strålebehandlet - har jeg hørt.

held og lykke med jagten!

mvh
marianne

Fra : Michael Petersen

Dato : 07-08-05 19:51

Hvis det er møl. så smid ALT ud, rens grundigt, og køb noget nyt.
....et andet 'trick' er at smide varene i fryseren i et par dage, men det
er
mest butikker der gør det.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-08-05 20:09

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Mit mel-og-grynskab er blevet invaderet af nogle klamme kræ.

Ja, det er melmøl. Jeg smider ud i lange baner - de havde også invaderet
et
af mine patentlukkede glas og ynglet i mine hirseflager, så ud med glas og
det hele. Hvordan får jeg dem så udryddet definitivt fra mit køkken,
insektspray eller hvad??

Venlig hilsen Dikte (og alle de små klamme melmøl

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 07-08-05 20:47

"Benedikte Brisson" wrote:

> Hvordan får jeg dem så udryddet definitivt fra mit køkken,
> insektspray eller hvad??

Fandt disse:

http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/melmoel2004.pdf
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/melmoel.htm

Mvh

Fillip

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-08-05 21:17

"Bettina&Fillip (2300)" <bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> skrev i en
meddelelse news:42f6653e$0$33652$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Fandt disse:
>
> http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/melmoel2004.pdf
> http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/melmoel.htm

OK, tak. Så er det vist Matas i morgen :-/

Venlig hilsen Dikte

Fra : ellisa

Dato : 07-08-05 21:21

"Bettina&Fillip (2300)" <bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> skrev i en
> [...]
Mmmmm, hyggeligt.
Der står at "lettere beskadigede madvarer" kan reddes ved opvarmning eller
dybfrysning.
Jamen, så bager man da bare et brød af det mel som er fyldt med
larveeskrementer - men mølfrit pga. dybfrysningen *SS*
Mon der virkelig er nogen som efterlever det (udover butikker)?

Velbekomme......... *gyyyyyse*

/ellisa

Fra : kenneth T

Dato : 15-08-05 05:38

> [...]
> larveeskrementer - men mølfrit pga. dybfrysningen *SS*
> Mon der virkelig er nogen som efterlever det (udover butikker)?

Protein brød

:)

-
kenneth

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 09-08-05 07:36

Jeg har smidt AL maden fra pågældende skab ud. I går aftes gav jeg skabet,
naboskabet, listen ved køkkenbordet et ordentligt pulver insektmiddel,
lukkede døren til køkkenet og lod det stå til i dag.
Nu har jeg støvsuget skabene for lig og vasket begge skabe af i Rodalon. Jeg
håber, møllene har fattet budskabet - ellers får de et pulver mere.
Og så vil jeg gå på jagt efter nogle absolut tætte opbevaringsbøtter, for
det er åbenbart nødvendigt.

Venlig hilsen Dikte