Matrox + Nvidia, erfaringer?
Fra : Kasper

Dato : 05-06-01 12:37

Jeg er interesseret i videoredigering, og har derfor tænkt på at købe et
Matrox Marvel G450 eTV. Desværre er jeg også interesseret i spil og 3D og
vil også gerne have et af de tilgængelige GeForce kort. Jeg vil helst ikke
droppe Matrox og købe et Nvidia med tv out, da kvaliteten af signalet er for
dårlig.

Er der nogen af jer som har erfaringer med at have de to typer af kort i den
samme maskine? I gamle dage var det jo hverdagskost med to kort med den
lille signalsløjfe fra Voodoo kortene, men nutildags skal man vel nærmest
købe en ekstra monitor.

/Kasper

Fra : DaWizeGuy

Dato : 05-06-01 14:22

"Kasper" <xkx@sol.dk> wrote in message
> [...]
> samme maskine? I gamle dage var det jo hverdagskost med to kort med den
> lille signalsløjfe fra Voodoo kortene, men nutildags skal man vel nærmest

Hvis du vil have både god ydelse i spil og 3D, samt fremragende TV-out (til
DVD afspilning o.lign.), så har du kig på de helt forkerte kort. Jeg vil
anbefale dig, at købe at ATI Radeon i stedet. Du skal enten købe
All-in-Wonder Radeon 32 mb DDR, hvis du vil have TV-tuner, video-ind og
TV-out, eller Radeon 64 mb DDR Video-ind/TV-out (VIVO), hvis ikke du har
brug for TV-tuner. Radeon-kortene har en ydelse i spil og 3D der svarer
nogenlunde til GeForce 2 GTS, og har meget bedre kvalitet mht. DVD
afspilning, videograbbing og TV-out.

---
Mvh. Anders

Fra : jk

Dato : 06-06-01 12:08

> [...]
> droppe Matrox og købe et Nvidia med tv out, da kvaliteten af signalet er

svært valg.... Matrox = stjernedårlig 3D, Nvidia=suveræn 3D "mindre godt"
skærmbillede, hvis du kører 1600x1200, eller højere (vi har jo alle 19" ik'
- i mindre opløsning er forskellen 0.

Radeon = klarer begge dele ?....hmm. ved det ikke - har kun erfaring med de
2 andre ovenstående. Radeon har imidlertid fået udsædvanlig gode anmeldelser
bl.a. på Toms Hardware guide - læs lidt dér og træf derefter din beslutning.

/JK

Fra : DaWizeGuy

Dato : 06-06-01 13:25

"jk" <dempsey@email.dk> wrote in message
> [...]
anmeldelser
> bl.a. på Toms Hardware guide - læs lidt dér og træf derefter din

Der sidder en speciel chip på alle Radeon-kort (RageTheater), som er i stand
til at dekode alle videoformater i en langt højere kvalitet end
konkurrenterne, inklusive Matrox. Jeg har selv haft et Radeon (nu GeForce
3), og kvaliteten mht. TV-out og afspilning af DVD, MPEG, DivX, etc. er
langt bedre end Nvidia. Mht. 3D og spil er Radeon også godt, selvom det
ikke, hastighedsmæssigt, kan måle sig med GeForce 2 Pro og Ultra, samt
GeForce 3. Så efter min mening er valget nu ganske ligetil

---
Mvh. Anders

Fra : Christian Mygind

Dato : 06-06-01 13:57

[snip]
> svært valg.... Matrox = stjernedårlig 3D, Nvidia=suveræn 3D "mindre godt"
> skærmbillede, hvis du kører 1600x1200, eller højere (vi har jo alle 19"
> [...]

Mage til vrøvl!
Matrox er stadigvæk et hæderligt 3d-kort. Jeg har lige droppet et GF2MX og
gået tilbage til et G400. Jeg har INGEN problemer med de spil, der er på
markedet lige nu, selvom jeg "nøjes" med G400 til spil.
"I mindre opløsning er forskellen 0" er året overdrivelse. Forskellen er
enorm, selv for en halvblind. Dette udsagn kan kun komme fra én, der ikke
har, og aldrig har haft, et Matrox Gxx0-kort. Forskellen er enorm. De
billige/mellempris GF2MX-kort har et RF-filter, der er lavet at elendige
komponenter, hvilket betyder uskarpe billeder. Tro mig: forskellen er alt
andet end 0 OGSÅ i 800x600 og 1024x768!

/Chr

Fra : DaWizeGuy

Dato : 06-06-01 14:55

"Christian Mygind" <chr@mygind.net> wrote in message
> [...]
> gået tilbage til et G400. Jeg har INGEN problemer med de spil, der er på
> markedet lige nu, selvom jeg "nøjes" med G400 til spil.

Helt enig. Matrox kan sagtens følge med i spil, så længe man ikke skal
spille i 1600x1200. Og tilmed er billedkvaliteten lige så god, hvis ikke
bedre end GeForce 1+2, da G400/G450 bl.a. understøtter Environmental
Bumpmapping.

> [...]
> komponenter, hvilket betyder uskarpe billeder. Tro mig: forskellen er alt

Forskellen er nu ikke "enorm" mellem Matrox G4x0 og TNT/GeForce 1/2 i de
lave opløsninger, men dog tydelig. Med de nye Geforce 3 kort (jeg har selv
et) skal man op og køre 1280x1024 for bare at ane en forskel. I 1600x1200 er
forskellen dog tydelig, også mellem GeForce 3 og Radeon (bedre).

---
Mvh. Anders

Fra : Christian Mygind

Dato : 06-06-01 16:37

[snip]
> [...]
er
> forskellen dog tydelig, også mellem GeForce 3 og Radeon (bedre).

Indrømmet: jeg KAN have været uheldig med mit GF2MX-kort - så jeg modererer
forskellen fra "enorm" til "enormt irriterende, når man lige har haft et
G400".

/Chr