Blinkeri på motorvejen ?
Fra : Webpoint

Dato : 07-08-05 09:05

Hej Gruppe.

Det er ikke så ofte jeg kommer på motorvejen, men jeg mener at der var
blevet indført en regle om at man skulle vise af ved vognbane skift ! Er det
korrekt ? - Syntes at det virker som om 95% ikke gør det, så jeg kan jo tage
fejl.

En anden sjov ting som jeg har bemærket, er at når du køre på andre landes
motorveje med træk på og du så bliver overhalet af en lang lastvogn, så
giver man lige et par blink med det lange lys, når bagenden er forbi en. Det
takkes der så for med henholdsvist ét højre/venstre blink !

Men gør man det på en dansk motorvej, så kan man næsten med sikkerhed kun
regne med en "tak" fra udenlandske chauffører. Sjovt, for man skulle tro, at
sådan en "unode" også ville være til gavn for danske chaufføre og derfor
hurtigt vinde indpas på danske motorveje også !

Mvh

Kim

Fra : jones_net

Dato : 07-08-05 09:48

"Webpoint" <Webpoint[no_reply]@5270.dk> wrote in message

> [...]
> blevet indført en regle om at man skulle vise af ved vognbane skift ! Er
> det korrekt ? - Syntes at det virker som om 95% ikke gør det, så jeg kan

Man skal blinke inden vognbaneskift på danske motorveje,og så vidt jeg
husker, skal blinklyset tændes mindst 3 gange. Men du har ret i, at det er
langt fra alle, som husker det i kampens hede...

/J

Fra : Claus Petersen

Dato : 07-08-05 20:47

> Man skal blinke inden vognbaneskift på danske motorveje,og så vidt jeg
> husker, skal blinklyset tændes mindst 3 gange. Men du har ret i, at det er
> langt fra alle, som husker det i kampens hede...

Næh man skal som blinke under hele vognbaneskiftet og ikke som sådan inden.
Men efter 3 blink har de fleste vel fattet hensigten.
Min Golf blinke selv 3 gange ved et enkelt tryk på blinkeren :)

--
Claus
Nu med ny Golf TDI

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-08-05 21:05

Claus Petersen wrote:
> Næh man skal som blinke under hele vognbaneskiftet og ikke som sådan inden.
> Men efter 3 blink har de fleste vel fattet hensigten.
> Min Golf blinke selv 3 gange ved et enkelt tryk på blinkeren :)

Det er altså Danmark og ikke Frankrig vi taler om. Du skal ikke blinke
under hele vognbaneskiftet.

Sakset fra 'trafikken.dk':
**
Reglen lyder sådan:

Før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets
placering til siden på motorvej, skal blinklyset i gang.
**

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 07-08-05 09:58

Webpoint skrev:

> [...]
> blevet indført en regle om at man skulle vise af ved vognbane skift !
> Er det korrekt ? - Syntes at det virker som om 95% ikke gør det, så

Så er det vist ikke strækningen Rødby - Helsingør du kører på....... ?
Den kører jeg nogle gange om ugen, og dér synes jeg folk er flinke til, at
overholde den nye lov...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as

Fra : Claus Smith

Dato : 08-08-05 08:10

Synes ikke lige den bliver håndhævet så godt på den strækning som du nævner,
nu kører jeg mellem Haslev og Kbh. City rimeligt tit.

Noget andet er at folk har utroligt svært ved at trække deres biler ind i
samme vognbane som lastbilerne, gad vide om de regner med at det er en
vognbane specielt for tunge køretøjer!!!

Claus Smith

Fra : Robert Piil

Dato : 08-08-05 08:28

On Mon, 8 Aug 2005 09:10:27 +0200, "Claus Smith"
<claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Synes ikke lige den bliver håndhævet så godt på den strækning som du nævner,
>nu kører jeg mellem Haslev og Kbh. City rimeligt tit.

Jeg synes egentlig der er mange der blinker, men der er ikke ret mange
der gør det inden de skifter vognbane.

>Noget andet er at folk har utroligt svært ved at trække deres biler ind i
>samme vognbane som lastbilerne, gad vide om de regner med at det er en
>vognbane specielt for tunge køretøjer!!!

Det kan jeg nu godt forstå. Hvis der er bare en lille smule trafik
kommer man jo aldrig ud igen.
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Fra : Claus Smith

Dato : 08-08-05 08:49

> Det kan jeg nu godt forstå. Hvis der er bare en lille smule trafik
> kommer man jo aldrig ud igen.
> --
Det kan du have ret i, men jeg oplever tit de bilister som hænger i 2.
vognbane selvom der ikke er nogen som de kan overhale længere fremme.

Uanset hvad siger loven så ikke at man skal trække ind? Ved godt at lov er
en ting og handling noget andet

Claus Smith

Fra : Robert Piil

Dato : 08-08-05 09:10

On Mon, 8 Aug 2005 09:49:19 +0200, "Claus Smith"
<claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Uanset hvad siger loven så ikke at man skal trække ind? Ved godt at lov er
>en ting og handling noget andet

Ja, og det er ganske fornuftigt at holde til højre. Forudsætningen er
dog, at bilister i yderbanen en gang imellem sætter farten ned, og
lader folk komme ud, når de kan se (blink) man gerne vil ud.

Fra : Claus Smith

Dato : 08-08-05 09:37

Vi er så absolut enige....danskerne kunne godt lære lidt omkring det at vise
hensyn i trafikken.

Oplever det jævnligt i Sverige, men sjovt nok når så svenskerne kommer til
Danmark, så sker der et eller andet med dem!!!!

Claus Smith

Fra : Robert Piil

Dato : 08-08-05 10:54

On Mon, 8 Aug 2005 10:37:19 +0200, "Claus Smith"
<claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Oplever det jævnligt i Sverige, men sjovt nok når så svenskerne kommer til
>Danmark, så sker der et eller andet med dem!!!!

Jeg tror det hænger sammen med at mange af de svenskere vi ser på
motorvejene i DK ikke har meget motorvejsrutine.

De værste motorvejsbilister er efter min erfaring belgiere.

Fra : Deaster

Dato : 09-08-05 09:38

Claus Smith wrote:
> [...]
>
> Oplever det jævnligt i Sverige, men sjovt nok når så svenskerne
> kommer til Danmark, så sker der et eller andet med dem!!!!

Hæhæ, det kan jo også være alle de landflygtige danskere som kører i deres
svensk indregistrerede biler

--
Jeg beskyttes ikke af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få -1 spam-mails.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-08-05 12:47

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Oplever det jævnligt i Sverige, men sjovt nok når så svenskerne kommer til
> Danmark, så sker der et eller andet med dem!!!!

Sådan er dansken også, når han kommer til udlandet. Så slår han "gækken
løs", og gør ting som han ikke gør der hjemme ;).

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-08-05 13:28

Robert Piil wrote:
> Ja, og det er ganske fornuftigt at holde til højre. Forudsætningen er
> dog, at bilister i yderbanen en gang imellem sætter farten ned, og
> lader folk komme ud, når de kan se (blink) man gerne vil ud.

Der er bare sådan, at man ikke skal blinke FØR man rent faktisk kan
gennemføre sit vognbaneskift uden at genere nogen.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Robert Piil

Dato : 08-08-05 20:40

On Mon, 08 Aug 2005 14:28:14 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

>Der er bare sådan, at man ikke skal blinke FØR man rent faktisk kan
>gennemføre sit vognbaneskift uden at genere nogen.

Du er uenig med
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=81991

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-08-05 22:41

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> "Før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets
> placering til siden på motorvej, skal blinklyset i gang."

Det ene udelukker da ikke det andet.

Du skal altid orientere dig bagude, og sikre dig at vognbaneskiftet kan ske
uden ulempe for andre, før du starter tegngivning og gennemfører
vognbaneskiftet.

mvh
Bendt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-08-05 00:11

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal altid orientere dig bagude, og sikre dig at vognbaneskiftet kan
> ske
> uden ulempe for andre,

Så mangler vi kun definitionen på "ulempe", den er jo relativ. Du kan da
orientere dig nok så meget, men hvis der kommer en blæsende med +40-50 kmt
over tilladte, du har da ikke en kinamands chance før han er oppe i
kofangeren.. Nu er sprgs. hvem der er til ulempe ;).

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 07:11

> [...]
> over tilladte, du har da ikke en kinamands chance før han er oppe i
> kofangeren.. Nu er sprgs. hvem der er til ulempe ;).

Det er nu "let" nok at definere - det er ham der laver vognbaneskiftet, der
foretager en manøvre, som kan være til ulempe for andre - hvis han holder
sin bane, vil han jo aldrig kunne blive til ulempe for trafikken i de øvrige
baner.

mvh
Bendt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-08-05 07:56

> [...]

- hvis han holder
> sin bane, vil han jo aldrig kunne blive til ulempe for trafikken i de

Men han havde jo orienteret sig. På det tidspunkt han begyndte manøvren, var
han ikke til ulempe, og kunne heller ikke forudse han ville blive det ;).

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 08:15

> [...]
var
> han ikke til ulempe, og kunne heller ikke forudse han ville blive det ;).

Han er stadig til ulempe, hvis de øvrige trafikanter skal bremse på grund af
hans manøvre.
Hvis han havde orienteret sig "ordentligt" ville han også bemærke, at dem
bagfra kom med en højere hastighed.

mvh
Bendt

Fra : Robert Piil

Dato : 09-08-05 08:42

On Tue, 9 Aug 2005 09:14:57 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>hans manøvre.
>Hvis han havde orienteret sig "ordentligt" ville han også bemærke, at dem

Så dem der kører for stærk i venstre vognbane, bestemmer altså at dem
i højre vognbane ikke må kører mere end de 80-90 km/t lastvognenes
fratbegrænsere er sat til.

Igen - hvor har du de regler fra?

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 10:15

> Så dem der kører for stærk i venstre vognbane, bestemmer altså at dem
> i højre vognbane ikke må kører mere end de 80-90 km/t lastvognenes
> fratbegrænsere er sat til.

De behøver jo ikke nødvendigvis køre for stærkt - du må såmænd heller ikke
være til ulempe for en der kører 110-130.

> Igen - hvor har du de regler fra?

Det er de regler der er indbygget i færdselsloven.

mvh
Bendt

Fra : Robert Piil

Dato : 09-08-05 12:53

On Tue, 9 Aug 2005 11:14:39 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

>De behøver jo ikke nødvendigvis køre for stærkt - du må såmænd heller ikke
>være til ulempe for en der kører 110-130.

Som jeg forstår din fortolkning af færdselsloven, så er det kun
billister i højre vognbane som skal tage hensyn, hvis bare man kører i
venstre vognbane - uden at skifte - så kan man køre som man vil, uden
at skulle tage hensyn eller give plads til de andre vognbaners
billister?

>Det er de regler der er indbygget i færdselsloven.

Det vil jeg altså stadig gerne se fra en autoriseret kilde.Siden du
sådan kan fortolke så nøjagtigt på reglerne, må du have et slemt godt
kendskab til loven, så det må da være dig en smal sag, at finde de
relevante passager til mig.

Indtil da vil jeg rette mig efter de skrevne regler jeg kan læse mig
til i loven, og ikke de uskrevne/afledte du mener at kende til.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 18:07

> [...]
> venstre vognbane - uden at skifte - så kan man køre som man vil, uden
> at skulle tage hensyn eller give plads til de andre vognbaners

Alle bilister der vil skifte vognbane (uanset om det er højre eller venstre)
skal køre efter reglerne omkring vognbaneskift, hvis de ønsker at skifte
vognbane, hvor de krydser vejbanelinier !
Ingen må køre som de vil, man skal følge færdselstavler og hastighedgrænser.
Det er dig der vil skifte vognbane, og det er dit ansvar at det sker uden
unødig ulempe eller fare for dine medtrafikanter.

> [...]
>
> Indtil da vil jeg rette mig efter de skrevne regler jeg kan læse mig
> til i loven, og ikke de uskrevne/afledte du mener at kende til

Uskrevne ? Du har fået reglerne i en anden part - og det er stadig FL § 18,
2 - jeg klipper den lige ind for en sikkerheds skyld
"§18 Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved
vognbaneskift eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre
sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det
samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter
hastigheden"

mvh
Bendt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-08-05 10:06

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis han havde orienteret sig "ordentligt" ville han også bemærke, at dem
> bagfra kom med en højere hastighed.

Hvad er ordentligt?, der var jo ikke nogen forudselig fare , da manøvren
begyndte. Vi er i en gråzone hvor juraen tolkes, den som køre med væsentlig
større hastighed, har også ansvar, det bliver man altså ikke fri for, fordi
man køre i venstre bane, er størst, hurtigst etc. ;).

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 10:12

> [...]
fordi
> man køre i venstre bane, er størst, hurtigst etc. ;).

Vi er ikke uenige også derfor ordentligt er i anførselstegn. Det kan
være uhyre svært at vurdere bagfrakommendes hastighed, og så måske derfor
man heller må vente lidt længere end at være i tvivl.

Hvis der ikke er nogen forudselig fare, har han jo også vurderet, at
bagfrakommende var så langt væk, og at hastigheden var tilpas til at
manøvren kunne foretages uden ulempe.

mvh
Bendt

Fra : Robert Piil

Dato : 09-08-05 07:02

On Mon, 8 Aug 2005 23:41:08 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

>Det ene udelukker da ikke det andet.

Næ, men kun det ene står i loven:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2003/0043230.htm

>Du skal altid orientere dig bagude, og sikre dig at vognbaneskiftet kan ske
>uden ulempe for andre, før du starter tegngivning og gennemfører
>vognbaneskiftet.

Det er sådan set fornuftigt nok, og i langt de fleste tilfælde også
hvad jeg gør. Nogle gange er man dog nødt til at starte med at blinke
for at fortælle medtrafikanterne at man gerne vi skifte vognbane -
hvis man overhovedet vil have en chance for at gøre det. I hvert fald
på Køge Bugt/Ring 4 i myldretiderne.

Man kan sagtens komme ud for at køre fra Køge til Ishøj, uden der er
ngen umiddelbar mulighed for at skifte vognbane - og så kommer jeg sgu
det forkerte sted hen.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 07:13

> [...]
>
> Man kan sagtens komme ud for at køre fra Køge til Ishøj, uden der er
> ngen umiddelbar mulighed for at skifte vognbane - og så kommer jeg sgu

I tæt trafik har du mulighed for, at starte blinket, når du har orienteret
dig bagude, og konstateret at det ikke er mulighed. Du må dog ikke skifte
vognbane før en bagfrakommende tydeligt har givet plads til dig.

mvh
Bendt

Fra : Robert Piil

Dato : 09-08-05 08:19

On Tue, 9 Aug 2005 08:13:26 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

>I tæt trafik har du mulighed for, at starte blinket, når du har orienteret
>dig bagude, og konstateret at det ikke er mulighed. Du må dog ikke skifte
>vognbane før en bagfrakommende tydeligt har givet plads til dig.

Hvor har du de regler fra?
(Ikke at de ikke lyder korrekte, vil bare gerne se teksten)

Har den bagfrakommende ikke pligt til at give plads?
Det er nemlig tit der filmen knækker.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 08:30

> [...]
> (Ikke at de ikke lyder korrekte, vil bare gerne se teksten)
>
> Har den bagfrakommende ikke pligt til at give plads?

Jeg kan ikke give et direkte link, men mener det ligger implicit i flere
regler.
-ved vognbaneskift må man ikke være til ulempe
-man skal køre hensynsfuldt (bl.a. give plads) og agtpågivende (bl.a. ikke
dreje ud foran andre)

Den bagfrakommende skal give plads de steder hvor fletteregelen gælder, og
hvis der er plads, om nødvendigt skifte til en anden vognbane - men skal
ikke nødvendigvis give plads ved vognbaneskift.

har kørt bil i 20 år og skal til mc-teoriprøve om ca. 5 timer ! så jeg har
teorien frisk inde under huden.

mvh
Bendt

Fra : Robert Piil

Dato : 09-08-05 08:42

On Tue, 9 Aug 2005 09:30:28 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>-ved vognbaneskift må man ikke være til ulempe
>-man skal køre hensynsfuldt (bl.a. give plads) og agtpågivende (bl.a. ikke

....og de tæller altså mere end det direkte link jeg gav dig til
lovteksten? Det giver jeg sgu ikke en skid for - for nu at sige det
lige ud.

>har kørt bil i 20 år og skal til mc-teoriprøve om ca. 5 timer ! så jeg har
>teorien frisk inde under huden.

Igen. Jeg er ligeglad med din fortolkning af teorien. Jeg vil gerne se
teksten!

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 10:25

> [...]
> lige ud.

> Igen. Jeg er ligeglad med din fortolkning af teorien. Jeg vil gerne se

Jeg gider ikke engang tage diskussionen med dig !

Du skal orientere dig, før du igangsætter en manøvre !

Hvis jeg ligger 2-3 meter bag dig med 130 og du kører i inderbanen med 90,
og du sætter blinklyset i for at skifte vognbane uden at orientere dig
først, så vil jeg øjeblikkeligt begynde at bremse - dermed er du til ulempe
og det må du ikke være

vognbaneskift uden fare og ulempe for andre er FL §18, stk. 2

mvh
Bendt

Fra : Robert Piil

Dato : 09-08-05 13:04

On Tue, 9 Aug 2005 11:25:22 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

>Jeg gider ikke engang tage diskussionen med dig !

Det skal du heller ikke. Jeg vil bare gerne se hvilke regler du
henviser til.

>Du skal orientere dig, før du igangsætter en manøvre !

Det er vi ikke uenige i, men det fritager vel under ingen
omstændigheder de resterende bilister for at tage hensyn.

> [...]
>først, så vil jeg øjeblikkeligt begynde at bremse - dermed er du til ulempe

Nej da, det har jeg aldrig påstået.

>vognbaneskift uden fare og ulempe for andre er FL §18, stk. 2

Se, det er jo hvad jeg hele tiden har bedt om. JEg mener stadig du
groft overfortolker den paragraf.

Hvad er unødig ulempe? Det er vel ikke unødigt, hvis den anden bilist
er nødt til at regulere hastigheden en smule for at jeg kan komme ud i
den yderste bane? Ikke at man skal op og blokere.

Min protest kom da der blev skrevet at man først måtte begynde at
blinke når man kunne gennemføre vognbaneskiftet. Det har jeg stadig
ikke set noget om fra autoriserede kilder. Jeg blinker når jeg ved jeg
vil skifte bane (dog ikke hvis der er en lige bag mig, som kunne blive
nervøs for jeg ikke havde set ham), og så drejer jeg altså ud, hvis
der er plads. Så kan det godt være at ham bagved, er nødt til at tage
en smule af farten.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 18:00

> [...]
>
> Nej da, det har jeg aldrig påstået.

> Se, det er jo hvad jeg hele tiden har bedt om. JEg mener stadig du

ja ja - og jeg mener, du læser færdselsloven som fanden læser biblen

> Hvad er unødig ulempe? Det er vel ikke unødigt, hvis den anden bilist
> er nødt til at regulere hastigheden en smule for at jeg kan komme ud i
> den yderste bane? Ikke at man skal op og blokere.

Forskellen ligger mellem vognbaneskift og fletteregel - ved fletteregel må
du godt være til ulempe - det må du ikke ved vognbaneskift.

> [...]
> nervøs for jeg ikke havde set ham), og så drejer jeg altså ud, hvis
> der er plads. Så kan det godt være at ham bagved, er nødt til at tage

Gør mig en tjeneste en dag - lav det stunt foran en politibil/mc på
motorvejen, så han er nød til at tage farten af eller bremse.

Så må vi jo se, hvad de siger til det

mvh
Bendt

Fra : Leonard

Dato : 09-08-05 18:22

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

>Gør mig en tjeneste en dag - lav det stunt foran en politibil/mc på
>motorvejen, så han er nød til at tage farten af eller bremse.

Forskellen på om det er til ulempe eller ikke måles ofte af politiet
ved om det er nødvendigt at bremse eller om farten kan tilpasses uden
bremsens hjælp.

Men I snakker nu vældigt forbi hinanden, du snakker om at skifte
vognbane 3 meter før en bil i den anden vognbane, mens Robert snakker
om at bruge blinklyset til at signalere at han gerne vil skifte
vognbane og derefter gøre det når der er lidt plads til det. I tæt
trafik kan det ikke undgås at man engang imellem er lidt til ulempe
for andre trafikanter, i let trafik har man ofte mulighed for at vente
til der er plads.

Og så kan man altså ikke beskyldes for at være til ulempe, hvis man
skifter vognbane med blinklys og det hele, efter at have kigget bagud
og konstateret at der er 300 meter eller mere til en bagfra kommende.
Hvis den der kommer bagfra kører så hurtigt at han bliver nødt til at
bremse, når han har 300 meter til at rulle farten af, så kører han for
hurtigt efter forholdene, og så er det ham der er til fare og ulempe
for de øvrige trafikanter.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 18:59

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Forskellen på om det er til ulempe eller ikke måles ofte af politiet
> ved om det er nødvendigt at bremse eller om farten kan tilpasses uden
> bremsens hjælp.

enig !

> [...]
> trafik kan det ikke undgås at man engang imellem er lidt til ulempe
> for andre trafikanter, i let trafik har man ofte mulighed for at vente

Robert har talt om, at de andre må have en pligt til at holde tilbage for
ham, når han begynder at blinke - det har jeg argumenteret i mod, da det er
i strid med færdselslovens regler.
Jeg er ikke uenig med dig i, at i tæt trafik ser verdenen lidt anderledes
ud, men der kommer biler i overhalingsbanen heller ikke forbi med samme
hastighed, som når der ikke er tæt trafik.

> [...]
> bremse, når han har 300 meter til at rulle farten af, så kører han for
> hurtigt efter forholdene, og så er det ham der er til fare og ulempe

ok - så fortæl mig hvor grænsen går
er det ved 10 meter, 20 meter, 30 meter, 50 meter

mvh
Bendt

Fra : Leonard

Dato : 09-08-05 21:32

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

>ok - så fortæl mig hvor grænsen går
>er det ved 10 meter, 20 meter, 30 meter, 50 meter

Grænsen går ikke ved nogle bestemte meter, den afhænger jo af
forholdene.
Med 130 km/t bør der være en sikkerhedsafstand til de forankørende på
på mindst 65 meter og trækker man ud fra indersporet med en lavere
hastighed kan man jo så lægge de meter til som det tager en bil at
rulle ned på den hastighed. Trækker man ud med 110 km/t og giver gas
så man hurtigst muligt når op på de 130 km/t, så behøver man nok kun
en afstand på ca. det dobbelte.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-08-05 21:41

> Grænsen går ikke ved nogle bestemte meter, den afhænger jo af
> forholdene.

Nemlig - og det er lidt hele essensen i tråden - at man er nød til at
orientere sig, før man påbegynder sit vognbaneskift, og at det er omtalt i
færdselsloven.

Vi er ikke uenige !

mvh
Bendt

Fra : Robert Piil

Dato : 09-08-05 22:36

On Tue, 09 Aug 2005 19:21:38 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Men I snakker nu vældigt forbi hinanden,

Som sagt så er det lidt bevidst. Jeg provokerer måske en smule, men
jeg prøver at skelne mellem hvad vi begge - tror jeg - ville synes var
rimeligt, og hvad der rent faktisk står i loven.

Iøvrigt er det for mit vedkommende en rimeligt teoretisk diskussion -
da det oftest er mig, der kommer i den yderste bane, og jeg er da nødt
til at bruge bremsen flere gange dagligt på de 80 km til arbejde. Ikke
hårdt, men for at holde en nogenlunde rimelig afstand til den
forankørende, der gerne vil udenom en lastbil.

Fra : Robert Piil

Dato : 09-08-05 22:32

On Tue, 9 Aug 2005 18:59:43 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

>Forskellen ligger mellem vognbaneskift og fletteregel - ved fletteregel må
>du godt være til ulempe - det må du ikke ved vognbaneskift.

Vi skal have defineret ulempe. Jeg mener ikke det er til væsentlig
ulempe for en billist at skulle tage farten en smule af. Det må man
leve med, når der er mange biler på vejene.

Den med politibilen tror jeg faktisk godt at jeg tør, bare det er en
traffikeret dag. Selvfølgelig er der ingen grund til at den anden bil
skal justere farten, hvis jeg kunne have undgået det bare ved at have
været forudseende.

Forøvrigt tror jeg nok vi er nogenlunde enige om hvad der er god tone
i en bil, jeg bliver bare lidt pernippen, når det gælder om at finde
ud af nøjagtig hvad der står i loven.

Fra : Lars Holst

Dato : 12-08-05 19:58

Robert Piil <piil@nospam.dk> said in

> Vi skal have defineret ulempe. Jeg mener ikke det er til væsentlig
> ulempe for en billist at skulle tage farten en smule af. Det må man
> leve med, når der er mange biler på vejene.

Helt og aldeles uenig.

Før i tiden var det sådan at hvis du ved sådan en manøvre bragte bilen i
yderbanen til bremsning så bremselyset blev synligt bagfra, så var det
grund nok til at politiet ville kunne give dig en bøde og sende dig til
orienterende køreprøve.
Jeg tøt ikke sige om stadig er praksis.
I den sammenhæng var/er det ligegyldigt om hastigheden på den
bagfrakommende var højere end tilladt.

Hvis den bagfra kommende kører op i dig og der er vidner på situationen
er det dig der får skraldet.

> [...]
>
> Forøvrigt tror jeg nok vi er nogenlunde enige om hvad der er god tone
> i en bil, jeg bliver bare lidt pernippen, når det gælder om at finde

Jeg kan ikke tale på andres vegne og det virker lidt som en dialog mellem
dig og Bendt Rasmussen.
Men det er trods alt et frit forum.
Jeg synes at det er forkasteligt at have den holdning at de
bagfrakommende skal holde tilbage for dit vognbaneskift.
Det er nemlig lovstridigt og til stor irritation på motorvejen for mange
mennesker at praktisere den holdning.

Ville du gøre det samme på Autostradaen hvor du risikerer at en stor MB
med 220 km/t kommer bragende?

Nej vel?
Hvorfor så gøre det i DK?
Det er jo ikke hemmeligt for folk der færdes på de danske motorveje at
folk kører med store forskelle i hastighed og at du risikerer at der
kommer en med mellem 150 og 200 km/t når du laver dit famøse
vognbaneskift uden ordentlig orientering og uden hensyntagen.

Hvis du fortsat praktiserer det, så er min holdning at jeg håber at det
en dag koster dig kørekortet.
Så er du nemlig een af de ca. 33% af bilisterne som ikke burde have
kortet.

--
Lars Holst

Fra : Robert Piil

Dato : 12-08-05 21:26

On 12 Aug 2005 18:57:30 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

>Hvis du fortsat praktiserer det, så er min holdning at jeg håber at det
>en dag koster dig kørekortet.
>Så er du nemlig een af de ca. 33% af bilisterne som ikke burde have
>kortet.

Diskussionen er fra min side mest teoretisk som jeg også tidligere har
skrevet.

Jeg kunne kører ikke bare ud foran en bil der kommer med højere fart,
hvis ikke der er rimelig plads til ham. Det der interesserer mig lidt
er hvordan det kan være, at yderbanefolkene altid bare kan køre som de
vil, mens resten er nødt til at bremse ned for at lade dem gøre det.

Det gør det lidt svært at skælde ud på dem, som ligger alt for meget
og længe i højre vognbane og spærrer. Trækker de ind, sidder de fast.
Jeg ved godt at der er en regel om at man skal holde til højre, men
jeg har aldirg hørt om nogen der er blevet idømt bøde for at overtræde
den.

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 12-08-05 22:45

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> en dag koster dig kørekortet.
> Så er du nemlig een af de ca. 33% af bilisterne som ikke burde have

Jeg er godt klar over, at det ikke er befordrende for diskussionen; men du
er dælme dum at 'høre' på.
Der er en fartgrænse på max 130 km/t på de danske motorveje, og hvis jeg
eller andre har lyst til at blæse maskineriet op på 200 km/t må vi være
yderst aktpågivende, da de andre trafikanter ikke kan forvente, at Watt,
Thyrring eller lignende kommer blæsende i yderbanen. Det kan man til gengæld
forvente i Tyskland !
Det er fartforskellen, som er farlig ... og den bliver vel dobbelt farlig
når man ikke forventer at den er så stor (200-130).
Så i mit display er du med i de 33% ... hvor du så har det tal fra.

ivan, århus v

Fra : Lars Holst

Dato : 12-08-05 23:13

"Sparvath [8210]" <ivan.sparvath@DAMNSPAMstofanet.dk> said in

> [...]
> farlig når man ikke forventer at den er så stor (200-130).
> Så i mit display er du med i de 33% ... hvor du så har det tal fra.

De 33% er mit eget tal for hvor mange trafikanter der opfører sig
tåbeligt nok til ikke at burde beholde sit kørekort.

Jeg konstaterer fakta når jeg belyser problemet med hastigheder på langt
over 130 i yderste venstre spor.

Og de fakta skal medtænkes i diskussionen om vognbaneskift uden ordentlig
orientering.

Du putter mig i skoene at det er mig der holder den høje hastighed.
Det må være fordi du ikke læser mit, ganske udemærket skrevne, dansk
ordentligt og konkluderer på dine løse antagelser.

Så pak du bare dine fordomme om min dumhed langt væk og lær at læse hvad
der står i stedet for at gætte dig frem.

Jeg vil fastholde at et vognbaneskift uden ordentlig orientering kan være
til ulempe for bagfrakommende også selv om de bagfrakommende kører 280
km/t.
Det der bl.a. ligger i det er at jeg jo ikke er herre over om en fartgal
kommer med den hastighed bagfra når ham foran mig synes at han har sin
ret til at lave et vognbaneskift uden at se sig for og med den holdning
at alle bagfrakommende bare kan bremse lidt ned.
Hvordan tror du det stiller mig?

Nu må du godt gætte.

--
Lars Holst

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 13-08-05 10:23

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> Det må være fordi du ikke læser mit, ganske udemærket skrevne, dansk
> ordentligt og konkluderer på dine løse antagelser.

Jeg fastholder også mit første indtryk - hvor læser du i øvrigt at jeg
mener, det er dig der holder den høje hastighed ?
Der står da ellers tydeligt nok: ... jeg eller andre ...

Så det kommer vi vist ikke længere med !

Mr 67%: ivan, århus v

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-08-05 11:53

Claus Smith wrote:
> Det kan du have ret i, men jeg oplever tit de bilister som hænger i 2.
> vognbane selvom der ikke er nogen som de kan overhale længere fremme.

Hvis du kigger godt efter kan du sikkert få øje på en lastbil eller en
campingvogn 1-3 km længere fremme. Og så er det "forudseenhed". :-/

> Uanset hvad siger loven så ikke at man skal trække ind? Ved godt at lov er
> en ting og handling noget andet

Man skal køre så langt til højre som muligt.
Man skal trække til højre når det er forsvarligt overfor den man lige
har overhalet. Hvis der ellers er plads så man kan overholde sin egen
sikkerhedsafstand.

Men for nogen er "sikkerhedsafstand" tilsyneladende et udtryk for hvor
langt bag en lastbil de trækker ud for at være sikker på ikke at blive
klemt inde bag den. :-?

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 12:14

| Men for nogen er "sikkerhedsafstand" tilsyneladende et udtryk for hvor
| langt bag en lastbil de trækker ud for at være sikker på ikke at blive
| klemt inde bag den. :-?

Og?, for der kan man jo hænge til tid&evighed, ingen giver jo plads til at
komme der fra. + "Hurtig Karl", der om bag ved, har når det kommer til
stykket, ikke en sk... travlt med at komme forbi. Hvis jeg kan se det er
sån' en klaphat som har sneget sig op til min kofanger, trækker jeg ikke
ind bare fordi der er 100m hul. Ofte køre de på siden ½-1 km, han kan vel
vente til jeg får overhalet færdig.....:(( .

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-08-05 12:56

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> ind bare fordi der er 100m hul. Ofte køre de på siden ½-1 km, han kan vel
> vente til jeg får overhalet færdig.....:(( .

Mit problem er at det for nogen er når de er nærmere en lastbil bagfra
end 1 km.

Mener det er rigeligt at begynde at overveje muligheden for et
vognbaneskift når man er mellem 100 og 200 meter bag
lastbilen/campingvognen/(mig #))

#) Har lige investeret i en gammel Shogun. Og den kommer nok ikke til at
køre ret meget mere end 90 km/t på motorvejene. Dels begynder den at
larme væsentlig mere og dels koster den en bondegård ekstra i diesel ved
højere hastigheder.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 13:57

| #) Har lige investeret i en gammel Shogun.

Er det ikke også lidt af en "væltepeter"?, den ser en kende højbenet/smal
sporet ud ;).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-08-05 15:52

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Er det ikke også lidt af en "væltepeter"?, den ser en kende højbenet/smal
> sporet ud ;).

Nok ikke mere end andre. Tyngdepunktet ligger lavt, efter min bedømmelse.

Men på den anden side er den jo heller ikke lavet til de høje
hastigheder. Så det jeg har tænkt mig at køre i den tror jeg nok den
skal holde sig opret.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-08-05 10:47

Webpoint wrote:
> [...]
> korrekt ? - Syntes at det virker som om 95% ikke gør det, så jeg kan jo tage

Det er ellers min opfattelse at de fleste blinker. Men det kan jo være
noget med hvor i landet du og jeg bor.

> [...]
> sådan en "unode" også ville være til gavn for danske chaufføre og derfor
> hurtigt vinde indpas på danske motorveje også !

For det første er det ikke sikkert at det er en dansk chauffør/lastbil
der trækker fordi der er danske nummerplader på traileren.

Dernæst er det nok mest lastbiler der kun kører lokalt eller regionalt
der "glemmer" at sige tak. For eksportbilerne er det ikke noget vi
holder op med at bruge, blot fordi vi er kommet hjem til gamle
Dannevang.

Slutteligen skal det nævnes at din læsning af campingvogn/trailer også
betyder noget. Har du for meget tryk på krogen kan det godt blive lidt
svært (om dagen) at se forskel dit nærlys og dit lang lys. Og da det
ikke just er normalt at personbiler giver et blink kan det godt være
nemt at overse dit blink.

Fra : Claus Petersen

Dato : 07-08-05 20:52

> Det er ellers min opfattelse at de fleste blinker. Men det kan jo være
> noget med hvor i landet du og jeg bor.

Ha! Sjovt nok jeg kører jævnligt op og ned af den jyske motorvej.
Især omkring Randers og Århus har jeg bemærket at man i morgen/pendler
trafikken ikke rigtigt bruger det der blinke - det er ligesom ikke slået an.

Måske var TV senderen ude af drift den dag det blev nævnt i nyhederne :)

Btw - så synes jeg folk var meget opmærksomme på at blinke i starten, men
mange er faldet lidt af på den. For dårligt - jeg synes det er en god ting
at give sin hensigt til kende, så nu er det bare endnu mere irriterende at
folk ikke blinker.

--
Claus
Nu med ny Golf TDI

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 07-08-05 11:04

"Webpoint" <Webpoint[no_reply]@5270.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver man lige et par blink med det lange lys, når bagenden er forbi en.
> Det takkes der så for med henholdsvist ét højre/venstre blink !

Mon ikke det er det vi kalder et "truckerblink" herovre i det mørke Jylland

Iøvrigt synes jeg nu det ses jævnligt brugt. Men det er nok rigtigt at det
bruges mere konsekvent syd for grænsen. Fin "service" iøvrigt...

--
Mvh.
- Peter R. Christiansen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-08-05 21:08

On Sun, 7 Aug 2005 12:04:04 +0200, "Peter R. Christiansen"
<hegnet7cFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>

>Iøvrigt synes jeg nu det ses jævnligt brugt. Men det er nok rigtigt at det
>bruges mere konsekvent syd for grænsen. Fin "service" iøvrigt...

Hvad er de forskelige koder egt for det??. For jeg kunne da godt tænke
mig at sætte mig lidt mere ind i det.
Flemming Jacobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-08-05 22:00

Thunderbird [7100] wrote:

> Hvad er de forskelige koder egt for det??. For jeg kunne da godt tænke
> mig at sætte mig lidt mere ind i det.

Når du bliver overhalet af en lastbil giver du et blink med fjernlyset
når han er så langt foran dig at du mener han kan trække ind.

Når du overhaler og får et blink betyder det at du er langt nok foran
til at du kan trække ind uden at genere.

For det siger du tak ved at blinke en gang til venstre og en gang til højre.

Hvis den du har overhalet har sat farten ned for at gøre din overhaling
hurtigere siger du "tak" to gange.

Fra : Brian

Dato : 09-08-05 18:43

Finn Guldmann wrote:

<Klip truckernes takke-kodeks>

Hmm... hvis man nu glemmer at sige tak, bliver man så frosset ud
af walkie-talkie samtalerne ?

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-08-05 19:12

Brian wrote:
> <Klip truckernes takke-kodeks>
> Hmm... hvis man nu glemmer at sige tak, bliver man så frosset ud
> af walkie-talkie samtalerne ?

DEmer der ikke så mange af mere. er der to eller flere der
snakker,ligger de som regel på en anden kanal.

Men der bliver tænkt (somme tider højt): TYSKER!!!

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-08-05 00:51

On Tue, 09 Aug 2005 20:12:22 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>DEmer der ikke så mange af mere. er der to eller flere der
>snakker,ligger de som regel på en anden kanal.
>
>Men der bliver tænkt (somme tider højt): TYSKER!!!

dvs at tyskerne er slemme til ikke at sige tak eller?
Flemming Jacobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-08-05 09:52

Thunderbird [7100] wrote:

> dvs at tyskerne er slemme til ikke at sige tak eller?

Dels ja og dels fordi de fleste dårligdomme i trafikken kommer derfra.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-08-05 17:47

> [...]
> at sådan en "unode" også ville være til gavn for danske chaufføre og
> derfor hurtigt vinde indpas på danske motorveje også !

Jge synes også at de fleste blinker på motorvejen.

Der er mange lokale kørsels- og tegngivnings-traditioner over hele verden. I
f.eks. Sydafrika er det kotyme at trække ud i krybesporet (som er meget
bred) når nogen vil overhale. Når de så er kommet forbi, kvitteres der med
en "tak" med katastrofeblinket. "Selv tak" er herefter det lange lys.

Jeg har også oplevet uvenlighed - mener det var i Belgien. Vi kom kørende et
sted hvor der var to vognbaner, den til højre var fyldt op, den til venstre
havde god plads. Så vi lægger os i venstre bane, men det faldt ikke i god
jord, og sås som en usportslig overhaling, og flere bilister kørte halvt
over i venstre vejbane for at stoppe os. Hvad vi ikke vidste, var at der
længere fremme var vejarbejde og venstrebanen ophørte.

Jesper

Fra : Per O.

Dato : 07-08-05 19:22

> [...]
> blevet indført en regle om at man skulle vise af ved vognbane skift ! Er
> det korrekt ? - Syntes at det virker som om 95% ikke gør det, så jeg kan

Jeg synes nu folk generelt er gode til at bruge blinklyset. Desværre tror
mange at hvis de blinker, så har de RET til at skifte vognbane, og det er
altså ikke tilfældet. Men det forhindrer ikke klaphatte i at trække ud foran
andre, så de må op og stå på bremsen ...

> [...]
> at sådan en "unode" også ville være til gavn for danske chaufføre og
> derfor hurtigt vinde indpas på danske motorveje også !

Jeg tror nu mest det er noget der sker mellem de enkelte lastbiler. Mange
lastbilchauffører tiltror ikke de 'små' trafikanter evnen til at klare den
slags hjælp.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Kate

Dato : 07-08-05 21:54

"Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> wrote in

> Jeg synes nu folk generelt er gode til at bruge blinklyset.

Det er også min oplevelse på Holbækmotorvejen. Der er naturligvis
undtagelser.

> [...]
> skifte vognbane, og det er altså ikke tilfældet. Men det
> forhindrer ikke klaphatte i at trække ud foran andre, så de må op

Jep, disse findes da også.
En tredje type som også er irriterende er den som ikke trækker ud når
der er plads.
På et stykke er der 3 spor hvor jeg kører, jeg har for vane at trække
ind i højre spor når jeg kan. Indimellem oplever jeg at jeg triller i
inderste højre spor og får behov for at overhale, kigger og blinker,
men selv om yderste venstre vejbane er ledig trækker bilisten i
midtersporet ikke ud og giver mig plads til min overhaling. Det synes
jeg er direkte tarveligt for så er det mig som må bremse før min
overhaling.

Iøvrigt, er det virkeligt lovpligtigt at blinke for at komme ind på
motorvejen fra tilkørselsrampen? Det forstår jeg nemlig ikke lige
formåæet med, jeg mener, når man kommer ned af den er der jo ligesom
ikke så forfærdeligt mange muligheder tilbage.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-08-05 22:49

Kate wrote:
> [...]
> formåæet med, jeg mener, når man kommer ned af den er der jo ligesom
> ikke så forfærdeligt mange muligheder tilbage.

Svjv er det, ved domspraksis, blevet afgjort at det at køre ind på en
motorvej, hvor der er fletregel, er et vognbaneskifte hvor der skal blinkes.

At det så er tæt på at være det samme som at afskaffe fletreglen er
åbenbart ikke så vigtig.

(Kunne egentlig godt tænke mig at få den/de dommer/e der har fundet ud
af det indkaldt til en orienterende køreprøve. Jeg tror nemlig ikke det
er det store kendskab de har til trafik, IRL)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-08-05 16:49

On Sun, 7 Aug 2005 20:22:03 +0200, "Per O."
> [...]

>lastbilchauffører tiltror ikke de 'små' trafikanter evnen til at klare den

Deri har du fuldstændigt ret.

Jeg har personligt været øjevidne til en ulykke, hvor en bilist med
campingvogn i arrigskab over at blive overhalet af et vogntog,
begyndte at rive og flå uhæmmet i lyskontakten.

Lastbilchaufføren tror fejlagtigt, at nu er det OK at trække ind igen.

Du gør dig ingen forestillinger om, hvor meget sådan en campingvogn
skilles ad, når den kommer i nærkontakt med en lastbil.

Der var heldigvis ingen døde og sårede.

Jeg personligt kigger altid efter om der nu virkelig er plads til at
trække ind igen, og siger altid pænt tak, uanset hvem der har været
venlig at hjælpe.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thomas H.

Dato : 08-08-05 07:04

> [...]
det
> korrekt ? - Syntes at det virker som om 95% ikke gør det, så jeg kan jo

Min Escorts blinkearm er SÅ elendig så det tit bare bliver til et halvt
blink, da grænsen mellem ikke-blink og at sætte den i permanent blink er ca.
0,1 mm, derfor er jeg nok en af de slemme - til gengæld kigger jeg mig for
inden jeg skifter vognbane, modsat mange af dem som blinker!

Fra : Non-Desperado

Dato : 08-08-05 15:00

> [...]

>korrekt ? - Syntes at det virker som om 95% ikke gør det, så jeg kan jo tage

Fra 1. september koster det svjh et klip i kørekortet hvis
polisen opdager at du ikke blinker ved vognbaneskift.

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.

Fra : Mikael L

Dato : 09-08-05 09:12

"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:a0pef19elu1giovenpcianko5ijm2cuc99@4ax.com...
> "Webpoint" <Webpoint[no_reply]@5270.dk> skrev:

> Fra 1. september koster det svjh et klip i kørekortet hvis
> polisen opdager at du ikke blinker ved vognbaneskift.

Nej det er ikke korrekt.

Mikael

Fra : spamsen

Dato : 13-08-05 21:14

In news:42f5c076$0$684$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Webpoint <Webpoint[no_reply]@5270.dk> typed:
> [...]
> blevet indført en regle om at man skulle vise af ved vognbane skift !
> Er det korrekt ? - Syntes at det virker som om 95% ikke gør det, så

http://www.rfsf.dk/11b93e80

vh.
Flemming

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-08-05 13:44

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> bred) når nogen vil overhale. Når de så er kommet forbi, kvitteres der med
> en "tak" med katastrofeblinket. "Selv tak" er herefter det lange lys.

Det princip gælder også på svenske landeveje, hvor nødsporet ofte
har næsten samme bredde som vejbanen. Dog er takkesignalet et
venstre-højre-blink og jeg har ikke observeret noget "selv tak" signal

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-08-05 13:51

Kate wrote:

> [...]
> formåæet med, jeg mener, når man kommer ned af den er der jo ligesom
> ikke så forfærdeligt mange muligheder tilbage.

Næeh, det skulle man synes. Men der er alt mange som ikke kan huske at
dem, der allerede er på motorvejen, har pligt til at give plads for
dem der kommer ad tilkørslen. Her kan blinklyset hjælpe dem til at
forstå at her kommer faktisk en anden trafikant der ikke har til
hensigt at lave en håndbremsevending og køre tilbage igen.

Ebbe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-08-05 16:33

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Og ikke engang blinket hjælper på hukommelsen, forståelsen, det bliver tit
set som en provokation ;).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-08-05 10:15

Ebbe Kristensen wrote:
> [...]
> forstå at her kommer faktisk en anden trafikant der ikke har til
> hensigt at lave en håndbremsevending og køre tilbage igen.

Det hjælper også, særligt udlændinge, til at glemme alt om at de har
fletregel overfor dem der kommer ind på motorvejen, blinkeri eller ej.

Medmindre de har lavet det om i bekendtgørelsen, står det faktisk ikke
at man skal blinke når man kører ind på motorvejen. Svjv er det en følge
af en retslig afgørelse om at det at køre ind på en motorvej er så
væsentlig en ændring af kørselsretningen at det skal sidestilles med
vognbaneskifte, mht. blink.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 12:06

> [...]
det
> korrekt ? - Syntes at det virker som om 95% ikke gør det, så jeg kan jo

99 % blinker, dog gør 95 % det forkert. De blinke efter vognbaneskiftet er
påbegyndt.

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian