puds
Fra : Peter Kirk

Dato : 06-08-05 23:02

Hej

Vi er igang med at opføre en tilbygning til vores hus, og det nye rum vi
bygge har en væg som er (var) en eksterne væg på det eksisterende hus. Denne
væg er "pudsede" og malede gul. Vi vil gerne sætte et nyt lag puds på
således at vi får en glat overflade som vi også kan male en anden farve, men
er ikke sikker på fremgangsmåde.

Er det nødvendigt at fjerne det eksisterende puds helt tilbage til
murstenene før vi laver et nyt lag puds? Eller kan vi nøjes med at rense
malingen af, og derefter putter et tyndt lag puds på for at gøre overfladen
glat? Eller kan vi bare rense væggen for det værste snavs og sætte ny puds
på?

Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene? Og hvordan fjerne man
bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)

Tak
Peter

Fra : Max

Dato : 06-08-05 23:24

Hej Peter

> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene?

Med en hammer.

>Og hvordan fjerne man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)

Sandblæsning.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-08-05 00:11

On Sun, 07 Aug 2005 00:24:00 +0200, Max wrote:

> Sandblæsning.

Indendørs?
--
MVH
osv...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-08-05 09:08

In news:pan.2005.08.06.23.11.03.76009@mail.invalid,
Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> Typed:

> Indendørs?

Ja, det virker også indendørs.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-08-05 09:21

On Sun, 07 Aug 2005 10:08:28 +0200, Petersen_Michael wrote:

> Ja, det virker også indendørs.

Vist gør det det, men har man ikke glæde af sandet i mange år fremover?
--
MVH
osv...

Fra : Calle.

Dato : 07-08-05 09:56

Frank E. N. Stein wrote:
> Vist gør det det, men har man ikke glæde af sandet i mange år
> fremover?

kun hvis du ikke dækker ordenntlig af
--
Calle.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-08-05 12:54

On Sun, 07 Aug 2005 10:55:38 +0200, Calle. wrote:

> kun hvis du ikke dækker ordenntlig af

Jeg stod på et tidspunkt og sandblæste lastbiler og min erfaring var, at
sandet kunne komme de mest besynderlige (og ubehagelige) steder hen. Det
virkede ærligt talt ikke som noget man kunne afdække sig ud af.
Det kan selvfølgelig være anderledes når det er en plan flade man
sandblæser...

--
MVH
osv...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-08-05 23:34

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev
> sandet kunne komme de mest besynderlige (og ubehagelige) steder hen.

Jo, men så kløede du vel bare stedet grundigt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-08-05 08:27

On Mon, 08 Aug 2005 00:34:24 +0200, Preben Riis Sørensen wrote:

> Jo, men så kløede du vel bare stedet grundigt?

Det sker helt automatisk bare man går lidt rundt.
Jeg var hudløst ærlig, da jeg fortalte mester at jeg ikke havde lyst til
at udføre det arbejde mere. Hans svar var lige så ærligt.

Sgu godt man kun er lærling een gang.
--
MVH
osv...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-05 11:59

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev>
> Det sker helt automatisk bare man går lidt rundt.
> Jeg var hudløst ærlig....

Du mener hudløs og ærlig?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-08-05 20:24

On Mon, 08 Aug 2005 12:59:12 +0200, Preben Riis Sørensen wrote:

> Du mener hudløs og ærlig?

Også det, ja.
--
MVH
osv...

Fra : Max

Dato : 07-08-05 14:05

Hej

> Indendørs?

Ja, men det havde været smartere at gøre det inden man byggede til,
men man kan jo så finde et firma der bruge is istedet for send.

Mvh Max

Fra : Peter Kirk

Dato : 08-08-05 08:22

> Hej

> Ja, men det havde været smartere at gøre det inden man byggede til,
> men man kan jo så finde et firma der bruge is istedet for send.

Interessant ide.... men der er stadigvæk vand over det hele så?

Fra : Max

Dato : 08-08-05 08:41

Hej Peter

> Interessant ide.... men der er stadigvæk vand over det hele så?

Ja, men det løber jo selv væk :)

Hvis tilbygningen er helt færdig med gulv og det hele er det træls
for dig at ingen tænkte sig om og gjorde noget ved den væg langt
tidligere i processen. Men jeg mener jeg har set systemer hvor
man kan rense vægen med en kasse lignende ting hvor der
både suges og blæses på samme tid, så undgår man det
værste svineri, spørg evt. i en malerforretning.

Mvh Max

Fra : Peter Kirk

Dato : 08-08-05 08:20

> Hej Peter

> Med en hammer.

Det var jeg bange for. Det eksisterende puds klæber rimelig godt til
murstenene.

> Sandblæsning.

Eneste problem er at vi nu har bygget til, og sandbæsning ville give en
masse sand over det hele...

Er det muligt med en stålbørste - måske en slags slibningsmaskine eller
noget?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-08-05 08:42

On Mon, 08 Aug 2005 09:20:18 +0200, Peter Kirk wrote:

> Det var jeg bange for. Det eksisterende puds klæber rimelig godt til
> murstenene.

Når først du har et hul, går det rimeligt nemt at skrabe pudsen af med
en bred mejsel eller et (billigt) stemmejern. Det tager selvfølgelig lidt
tid, men til gengæld sviner det ikke over hele (nærmere halve) hytten.

--
MVH
osv...

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-08-05 23:53

Det kommer an på væggens stand, hvad den tidligere har været behandlet med
etc...

Jeg kan anbefale Politikens bog "Handyman" der forklarer alle facetter
omkring renovering, vedligeholdelde og anlægning af pudsede vægge og
lofter - og hvordan man bedst overfladebehandler dem. Lån den på biblioteket
eller køb den online her for 99 kr incl. forsendelse
http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/XA6FD23F74BB01C97C1257012004124D3

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Peter Kirk

Dato : 08-08-05 08:22

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lofter - og hvordan man bedst overfladebehandler dem. Lån den på
> biblioteket eller køb den online her for 99 kr incl. forsendelse

Tak for linket

Fra : Calle.

Dato : 07-08-05 09:55

Peter Kirk wrote:
> [...]
>
> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene? Og hvordan fjerne
> man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)

Det er hurtigst at fjerne den gamle puds. Du kan også risikere at det
skaller af , hvis ikke du gør det

--
Calle.

Fra : Peter Kirk

Dato : 08-08-05 08:24

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Det er hurtigst at fjerne den gamle puds. Du kan også risikere at det
> skaller af , hvis ikke du gør det

Hej, tak. Den eksisterende puds virker i rimelig god stand - og er meget
svært at banke ned. Måske en borehammer/mejsel kunne gøre det.

Fra : Calle.

Dato : 08-08-05 08:59

Peter Kirk wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Hej, tak. Den eksisterende puds virker i rimelig god stand - og er
> meget svært at banke ned. Måske en borehammer/mejsel kunne gøre det.
Ja, men det er ikke sikker den nye vil hæfte over det hele, og demed skalle
af.
En borhammer med en bred mejsel er ganske fin
--
Calle.

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-08-05 10:01

On Sun, 7 Aug 2005 00:02:07 +0200, "Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com>
> [...]
>glat? Eller kan vi bare rense væggen for det værste snavs og sætte ny puds
Malinglaget skal væk, men når pudslaget sidder godt fast ville jeg
ikke nødvendigvis fjerne det. Der findes maskiner som er lidt mindre
voldsomme end sandblæser, den hedder facade<et eller andet>, ligner en
vinkelsliber men har tandhjul på 'skiven' og tilslutning til
(profesionel) støvsuger. Alternativt - anvend en lille elmejsel og
skræl et lag af.

--
Mvh Benny Andersen

Fra : /Bluch

Dato : 12-08-05 00:28

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene? Og hvordan fjerne
> man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)

Måske det var en mulighed at slibe malingen af med en excentersliber, for
herefter at sandspartle pudset.Det kommer dog lidt an på om pudsningen er
udført pænt og lige, eller om der er store ujævnheder. 10 L sandspartel
koster ca. 100 kr og skal påføres i et tyndt lag.
/Bluch

Fra : Peter Kirk

Dato : 12-08-05 11:47

"/Bluch" <christian_rahbekFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udført pænt og lige, eller om der er store ujævnheder. 10 L sandspartel
> koster ca. 100 kr og skal påføres i et tyndt lag.

Hejså

Kan du forklare hvad en "excentersliber" er for noget?

Overfladen på den eksisterende puds er meget ujævn (den er lavet på den måde
med vilje) . Men vi synes ikke den ser så godt ud nu den bliver til en
indevæg - derfor vil vi påføre et nyt lag puds, for at ende men en glat
overflade.

Den eksisterende puds er rimelig svært at fjerne. Det kan godt lade sig gør
men en hammer og mejsel, eller en borhammer - men den er en langsom og svær
proces.

Vi troede det nemmeste ville være at fjerne malingen, og pudse over den
eksisterende puds. Vi er bekymret for at hvis vi bare pudse over væggen
(over maling og det hele) risikerer vi at det nye lag puds ikke klæber så
godt. Men, måske børster vi med en stål børste og renser ned med grundrens,
og prøver at pudse på malingen.

tak,
Peter

Fra : Peter Kirk

Dato : 12-08-05 11:56

> Kan du forklare hvad en "excentersliber" er for noget?

Nu har jeg fundet nogle på internettet. Vi har prøvet med en rystepudser -
men det gik ikke så godt (den var ikke kraftig nok).

Fra : Torben

Dato : 12-08-05 12:47

Lej en facadefræser, den "sliber" pudsen af i den tykkelse du justerer den
til. Det går tjept.

Mvh. Torben

Fra : Peter Kirk

Dato : 14-08-05 16:11

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Lej en facadefræser, den "sliber" pudsen af i den tykkelse du justerer den
> til. Det går tjept.

Tak for tippet. En facadefræser var lige hvad vi havde brug for. Underligt
at ingen i Silvan, Bauhaus, Johannes Fog, eller Flügger kendte sådan et
stykke værktøj - de nævnte det ikke i hvert fald da vi spurgte hvordan vi
kunne gribe vores puds an.

Peter

Fra : Torben

Dato : 15-08-05 13:10

> [...]
> at ingen i Silvan, Bauhaus, Johannes Fog, eller Flügger kendte sådan et
> stykke værktøj - de nævnte det ikke i hvert fald da vi spurgte hvordan vi

Jeg hørte også første gang om den af en murer, da jeg ville have sandblæst
mine ydervægge

NB! Hvor lejede du den, og til hvilken pris ?? Er den nem at arbejde med ?

Mvh. Torben

Fra : Peter Kirk

Dato : 15-08-05 14:23

> [...]
> mine ydervægge
>
> NB! Hvor lejede du den, og til hvilken pris ?? Er den nem at arbejde med

Jeg lejede den igennem "Ledøje Udlejning".
http://www.udlejer.dk/facadefraeser.htm
Den kostede 380,-, inklusiv støvsugemaskine (24 timer).

Jeg ville ikke sige det var nemt - men heller ikke umuligt - det er mest at
man skal holde den op på væggen hele tiden. Jeg er iøvrigt ikke den største
håndværker type, så umuligt for "normale" mennesker er det ikke.

Silvan har dem også - selv om de ikke anbefalede dem som en løsning til mit
problem. Hvis man søge efter "facadefræser" på nettet kan man finde mange
steder hvor de udlejes.

Peter