Svalehaleplader og elgulvvarme - brøler?
Fra : Martin Petersen

Dato : 06-08-05 17:16

Halløj!

Jeg har lige støbt gulv på svalehaleplader. Jeg har sømmet pladerne til
bjælkelaget, men læser nu at det skal være svømmende gulv, hvis der skal
gulvvarme i.

Gulvet er 190 x 240.

Er det ligefrem sådan at jeg skal droppe gulvvarmen pga. ovenstående, eller
skal jeg blæse på det, og bare køre derudaf? Hvad kan der ske ved det?

--
Martin Petersen

Fra : fisherprice

Dato : 06-08-05 18:47

se http://www.eftex.dk/ - her oplyses bl.a. om gulvvarme, såvidt jeg
husker...

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-08-05 07:45

fisherprice (fisherprice.news@kandu.dk) skrev i
42f4f91d$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> se http://www.eftex.dk/ - her oplyses bl.a. om gulvvarme, såvidt jeg
> husker...

Det er de plader jeg har lagt. Ifølge dem skal gulvet som sagt være
svømmende. Så er mit spørgsmål: Hvor vigtigt er det? Hvad sker der med et
sømmet gulv med gulvvarme?

--
Martin Petersen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-08-05 09:12

In news:8e69e$42f5adbd$5293e405$6929@news.arrownet.dk,
Martin Petersen <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> Typed:

> Det er de plader jeg har lagt. Ifølge dem skal gulvet som sagt være
> svømmende. Så er mit spørgsmål: Hvor vigtigt er det? Hvad sker der
> med et sømmet gulv med gulvvarme?

Problemet med opvarmning er, at det får de fleste materialer til at udvide
sig. Når et trægulv udvider sig gør det det i de retninger hvor der er
mulighed for det.. Når du har sømmet gulvet fast er det meget begrænset hvad
der kan ske af sideværts forskydninger.. Hvorfor udvidelserne sker i op og
ned adgående retning.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-08-05 18:41

Petersen_Michael (petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk) skrev i
42f5c266$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> [...]
> meget begrænset hvad der kan ske af sideværts forskydninger.. Hvorfor
> udvidelserne sker i op og ned adgående retning.

Men mon ikke jeg kan gøre det alligevel, i betragtning af at rummet er så
lille?

--
Martin Petersen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-08-05 19:50

In news:a6a96$42f64785$5293e405$29233@news.arrownet.dk,
Martin Petersen <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> Typed:

> Men mon ikke jeg kan gøre det alligevel, i betragtning af at rummet
> er så lille?

Hvad mener du fordelen ved det mindre rum skulle være? Du har vel stadig
samme temperatur forskel, træet får potentielt mindre spillerum i et mindre
rum, men udvidelses koefficienten er den samme.

Men du kan da prøve, det kan jo ikke gå værre end galt..

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-08-05 20:32

Petersen_Michael wrote:
> [...]
> rum, men udvidelses koefficienten er den samme.
>
> Men du kan da prøve, det kan jo ikke gå værre end galt..

Det syntes jeg lyder som et særdeles dårligt råd... Hvad kan der tænkes
at ske hvis gulvet giver sig? Så knækker varmetrådene måske... Hvis de
kan ligge og gnistre, så kan der ske mange rigtig "spændende" ting,
brand er måske en af dem? Og da det er gjort-selv samt bevist lavet
forkert, dækker forsikringen så?

Det er vel heller ikke uden grund at producenten siger det skal lægges
på flydende gulv?

Jeg ville enten lave gulvet om (sikkert hårdt arbejde) eller droppe
gulv-varmen i det rum (måske findes det et system der ikke kræver
flydende gulv?)

Thomas

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-08-05 09:23

In news:42f66193$0$18643$14726298@news.sunsite.dk,
Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> Typed:

> Det syntes jeg lyder som et særdeles dårligt råd...

For S. Da Martin er jo noget opsat på at gennemføre sin løsning, og er uden
for min pædagogiske rækkevidde. Jeg har skrevet hvorfor det er en dårlig
ide, hvad mere forventer du?

> [...]
> Hvis de kan ligge og gnistre, så kan der ske mange rigtig "spændende"
> ting, brand er måske en af dem? Og da det er gjort-selv samt bevist

Tjae, og Hvis Martin vil have gulvvarme i sit lille rum, og tillægger det
mindre betydning at gulvet er fast, så må det blive Martins problem..

> Det er vel heller ikke uden grund at producenten siger det skal lægges
> på flydende gulv?

Se det tror jeg på, men lad være med at anklage mig, jeg havde forklaret at
jeg fandt ideen dårlig..

> Jeg ville enten lave gulvet om (sikkert hårdt arbejde)

Det er da "kun" at trække sømmene op, og sørge for lidt luft kanten rundt..

> eller droppe gulv-varmen i det rum

Enig.

> (måske findes det et system der ikke kræver
> flydende gulv?)

Som jeg allerede har forklaret, så får varme langt de fleste materialer til
at udvide sig, her i blandt træ og metal, det er der nok ikke nogen
gulvvarme fabrikant der kan ændre på..

Fra : Jesper Hansen

Dato : 08-08-05 12:55

Ring til producenten!

Mvh

Jesper.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-08-05 12:56

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> wrote
in news:42f71664$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
>
> Tjae, og Hvis Martin vil have gulvvarme i sit lille rum, og tillægger
> det mindre betydning at gulvet er fast, så må det blive Martins

Ja, men det virker som om at Martin ikke havde overvejet risikoen for at
der måske kan ske noget så voldsomt som en brand. Du har ganske glimrende
forklaret hvorfor det skal lægges på flydende gulv men der står i tråden
her, ikke noget om hvad der evt. kan ske (worst case) hvis man vælger at
'skide' på producentens anbefalinger.

Det var primært derfor jeg anfægtede dit "råd" om at han bare skal gøre
det. Forhåbentlig vælger han at undlade at lægge det på nuværende
tidspunkt, det er vel ikke det værd at risikere nedbrænding af huset,
evt. med personskade til følge?!

> Se det tror jeg på, men lad være med at anklage mig, jeg havde
> forklaret at jeg fandt ideen dårlig..

Ja, at det var en dårlig ide... jeg vil nok nærmere betegne det som en
farlig ide også.

Thomas

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-08-05 18:21

In news:42f7483d$0$18649$14726298@news.sunsite.dk,
Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> Typed:

> Ja, men det virker som om at Martin ikke havde overvejet risikoen for
> at der måske kan ske noget så voldsomt som en brand.

Jeg deltog i debatten med rådgivning, ikke for at holde Martin i hånden.

> [...]
> gøre det. Forhåbentlig vælger han at undlade at lægge det på nuværende
> tidspunkt, det er vel ikke det værd at risikere nedbrænding af huset,

Nu tror jeg du er lidt hysterisk. Jeg ser intet i Martins indlæg der
indikerer EL opvarmning, så set fra min vinkel ville worst case være en
vandskade, da jeg havde en philosophi om at Martin ville kaste noget varmt
vand ført i pex ud over gulvet. (Hvis du kaster et blik på den web, der er
linket til i fisherprices indlæg, vil du se at der er beskrevet hvorledes
"gulvvarmeslanger" bemærk ordet slanger, det indikerer for mig noget med
vand, da man normalt benytter ord, som ledning, eller kabel, i forbindelse
med EL installationer.

Hvis du har ret i at Martin vil anvende EL opvarmning, mener jeg stadig at
risikoen for brand er minimal. En EL-bagrude i en bil bryder heller ikke i
brand, fordi trådene bliver klippet, den holder blot op med at virke.

> Ja, at det var en dårlig ide... jeg vil nok nærmere betegne det som en
> farlig ide også.

Det må du så mene. Jeg deler ikke dit synspunkt, og betragter det mest som
en strid om ord.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Ingen arme - ingen kager.
Man må hvis man kan.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-08-05 20:26

Petersen_Michael wrote:

> [...]
> vand, da man normalt benytter ord, som ledning, eller kabel, i forbindelse

Well... subject på hele tråden indeholder 'elgulvvarme' så dermed regner
jeg så sandelig med at han vil opvarme via EL og ikke vand.

> [...]
> risikoen for brand er minimal. En EL-bagrude i en bil bryder heller ikke i
> brand, fordi trådene bliver klippet, den holder blot op med at virke.

Nej, men nu er det nok ikke så ofte at en bagrude er brandfarlig. Men
hvis der går tilstrækkelig med strøm i sådan et kabel og gulvet arbejder
lystigt (som jeg forstår på dig at det gør) så er der en risiko for at
der kan springe gnister hvis kablet er knækket. Hvor reel denne risiko
er, ved jeg ikke, men jeg mener den er der. Alene derfor bør Martin ikke
gennemføre hans projekt. Udover det så _kan_ der blive et problem hvis
han en dag vil sælge huset, da elvarmen så ikke er lagt efter
påskrifterne (husker han mon at oplyse det?)

Men nu er tråden nok kommet derude hvor svalerne har madpakker med, så
mon ikke bare vi skal stoppe

Thomas

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-08-05 20:45

In news:42f7b1c4$0$18637$14726298@news.sunsite.dk,
Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> Typed:

> Well... subject på hele tråden indeholder 'elgulvvarme' så dermed
> regner jeg så sandelig med at han vil opvarme via EL og ikke vand.

Damn, du har ret.

> Nej, men nu er det nok ikke så ofte at en bagrude er brandfarlig. Men
> hvis der går tilstrækkelig med strøm i sådan et kabel og gulvet
> arbejder lystigt (som jeg forstår på dig at det gør)

Det kommer an på hvad du lægger i ordene "arbejder lystigt"

> så er der en
> risiko for at der kan springe gnister hvis kablet er knækket. Hvor
> reel denne risiko er, ved jeg ikke, men jeg mener den er der. Alene
> derfor bør Martin ikke gennemføre hans projekt.

Jeg er enig i at Martin bør ændre til en flydende konstruktion inden han
etablerer gulvvarme.

> Udover det så _kan_
> der blive et problem hvis han en dag vil sælge huset, da elvarmen så
> ikke er lagt efter påskrifterne (husker han mon at oplyse det?)

Det er også lige meget om han husker at oplyse det, hvis han gør det er det
fint, hvis han ikke gør det, sker der 1 ud af 2.
1. Klamphuggeriet virker trods alle odds efter hensigten, og den nye ejer
lever lykkeligt i sin uvidenhed.
2. skidtet virker ikke, klamphuggeriet opdages, og den nye ejer rejser et
søgsmål mod Martin, for skjulte fejl og mangler.

Jeg stiller mig stadigt stærkt tvivlende på at klamphuggeriet vil medføre
brand, eller andre større ulykker. Jeg formoder at Martins El installation i
øvrigt er udført hensigtsmæssigt.

> Men nu er tråden nok kommet derude hvor svalerne har madpakker med, så
> mon ikke bare vi skal stoppe

Det var en mulighed, vi kunne også invadere news:dk.teknik.el og forelægge
dit skræk scenario for elektrikerne der over..

--
Assumption is the mother of all fuck ups

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-08-05 17:53

Petersen_Michael (petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk) skrev i
42f657cf$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> [...]
> spillerum i et mindre rum, men udvidelses koefficienten er den samme.
>
> Men du kan da prøve, det kan jo ikke gå værre end galt..

Mit dilemma er at gulvet er støbt. Varmenettet skal lægges i fliseklæberen.
Min filosofi er at betonen vel hverken udvider sig mere eller mindre om den
er fastgjort eller ikke. For at der skal ske noget med gulvvarmen kræver det
at bjælkerne rejser sig og knækker gulvet. Men da vi ikke snakker større
varmeforskel end sommer/vinter, kan jeg ikke finde risikoen. Kan du?

Jeg har tænkt mig at ringe til producenten, da deres læggevejledning går på
vandbaseret gulvvarme, hvilket vist resulterer i et noget varmere gulv?

Arbejdet med at brække den nye beton op (med risiko for at smadre
svalehalepladerne), er for stort at jeg overhovedet har overvejet det. Jeg
vil bare finde ud af om jeg skal droppe gulvvarmen helt (håber det squtte).

Men tak for jeres input. Jeg er uddannet tømrer, hvad jeg nok burde have
skrevet, men kan ikke se hvad problemet skulle være ved at det er sømmet.
Udvider beton sig så meget?

--
Martin Petersen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-08-05 20:21

In news:8f38$42fa30f8$5293e405$4803@news.arrownet.dk,
Martin Petersen <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> Typed:

> Men da vi ikke snakker større varmeforskel end sommer/vinter,
> kan jeg ikke finde risikoen. Kan du?

Her knak min film.. sommer / vinter forskel, hvad er det 20 ºC?
Hvis du ønsker gulvvarme, så det er lunt om de bare fusserne, så kommer
temperaturen da op mellem 30 og 40 ºC..

> Jeg har tænkt mig at ringe til producenten, da deres læggevejledning
> går på vandbaseret gulvvarme, hvilket vist resulterer i et noget
> varmere gulv?

Hvad får dig til at tro det?

At hæve rum temperaturen, kræver den samme mænge energi, uanset energi
kilden.

Bliver en EL radiator ikke lige så varm, som en radiator der indeholder
varmt vand?
(forudsat at overflade areal, og ønsket temperatur er identiske)

> [...]
> (håber det squtte).
>
> Men tak for jeres input. Jeg er uddannet tømrer, hvad jeg nok burde

Ja, nu ved jeg hvorfor du har sømmet skidtet sammen

> men kan ikke se hvad problemet skulle være ved at det
> er sømmet. Udvider beton sig så meget?

Som tidligere skrevet, det kan jo ikke gå værre end galt, her kan du se
hvordan bygningsdele kan arbejde
http://www.hfb.dk/pdf-txt/21-3del-3.pdf

Mht. At lægge EL varmetråde i fliseklæberen, så vil jeg anbefale at bruge
LIP multiklæb, da den er lidt fleksibel, og dermed egnet til gulvvarme, den
koster så også det dobbelte af den almindelige LIP.