varmtvandbeholder eller circulationspumpe ~
Fra : martin

Dato : 06-08-05 15:24

vi bor i et hus hvor det tager lang tid før der kommer varmt vand (ca. 40
sek) og det er lidt synd at spilde alt det vand synes jeg (og dyrt)

jeg overvejer enten en varmtvandsbeholder eller en cirkulationspumpe

jeg hælder mest til varmtvandsbeholder da der ikke er så meget "varmetab"
som ved en cirkulationspumpe..... men... men.... det drejer sig både om
bruser,håndvask i badeværelset samt køkkenet...

gode råd,oplysninger eller links modtages gerne...

Martin

Fra : Bo Velschow

Dato : 06-08-05 16:10

"martin" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruser,håndvask i badeværelset samt køkkenet...
>
> gode råd,oplysninger eller links modtages gerne...

Hej

Så vidt jeg ved, er en cirkulationspumpe kun en mulighed, såfremt man bygger
sine brugsvandsrør om: Fidusen er jo, at det varme vand cirkulerer rundt i
ring forbi alle tappesteder (dvs. fra den centrale varmtvandsbeholder via en
pumpe ud forbi tappestederne og retur til varmtvandsbeholderen). I vores hus
er installationen lavet ved, at rørene i 2 strenge blot fordeles ud fra
varmtvandsbeholderen og ender "blindt" i det sidste tappested (køkken- hhv.
bryggersvask) på den pågældende streng. Skulle vi have cirkulation på (en
del af) det varme vand, ville vi skulle trække nye rør fra f.eks. køkken og
tilbage til bryggerset (og det er vist ikke helt ligetil, selvom det da
ville være rart)!

Måske er termostatstyrede varmepatroner umiddelbart før blandingsbatterierne
en mulighed?? Så er de "klar" med det samme, der åbnes for vandet, og slår
fra, når det varme vand fra den centrale varmtvandsbeholder når frem??

PS! Godt nok er det surt at se det "ubrugelige" kolde vand ryge ud i
afløbet - men trods alt er der "kun" tale om en håndfuld liter per gang
(idet det antages, at din installation kan levere ca. 10 l/min; så giver det
ca. 2/3 minut * 10 l/minut = ca. 6-7 liter). Dog bliver det selvfølgelig til
en del kubikmeter per år, hvis det sker mange gange om dagen..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Carsten

Dato : 06-08-05 17:01

On Sat, 6 Aug 2005 16:23:35 +0200, "martin" <ole@ole.ole> wrote:

> [...]
>bruser,håndvask i badeværelset samt køkkenet...
>
>gode råd,oplysninger eller links modtages gerne...

Det kommer vel an på hvor langt der er fra din nuværende
varmtvandsbeholder og til forbrugsstederne. Vi har vores fyrrum
udenfor i forbindelse med garagen, og der er nogle meter ind til selve
huset. Derfor har jeg fået installeret en (lille) cirkulationspumpe så
der ikke går så lang tid inden der kommer varmt vand.
Husk at du skal have en bronze eller rustfri pumpe, en alm.
cirkulationspumpe med støbegods vil korrodere.

mvh. Carsten

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 08-08-05 22:27

Hej Martin
Det kan måske lade sig gøre at ændre nogle rør i installationen, hvis der
f.eks. ligger jernrør på loftet eller i en krybekælder kan man skifte disse
noget af vejen til plastrør.
Hvis du bor i et gammelt hus var der ikke tale om vandbesparelse og lign.
derfor tog det ikke så lang tid at få varmtvand i hanerne da der kom mange
liter ud når du åbnede helt op.
Nu er der ikke brug for så store rør, hvis man kan reducere rørstørrelsen og
rør der ikke opsuger varmen som jern eller kobber gør kan du vinde rigtig
meget og har ikke spild af energi
som ved cirkulation af det varme vand.

Venlig hilsen

Allan Lubke Rasmussen Altech VVS Glostrup