Frisk franskbrød ?
Fra : tb

Dato : 06-08-05 08:37

Jeg vil gerne lave en dej og smide i ovnen og så bruge automatikken til at
starte bagning ex kl 7, så der står et frisk brød til os kl 730 når vi står
op.

Meeen, findes der en dej der kan laves om aftnen og så smides ind ?
langtidshævet ser ud til lige at skulle slås sammen og formes inden de
bages, og så kan de jo ikke være klar når man står op

Fra : Max

Dato : 06-08-05 09:59

Hej

> Meeen, findes der en dej der kan laves om aftnen og så smides ind ?

Jeg ved ikke om det findes til ovn, men er det ikke netop det disse
automatiske bagemaskiner kan ?

Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 06-08-05 10:35

> Hej

> Jeg ved ikke om det findes til ovn, men er det ikke netop det disse
> automatiske bagemaskiner kan ?
>
> Mvh Max

Og nogen her der ved, hvor godt disse bagemaskiner virker?
Jeg bager selv meget og kunne aldrig DRØMME om at købe en
bagemaskine, der skulle erstatte det! Men har tænkt på om sådan
en maskine kunne være et godt supplement - fx så man kan
få et helt friskbagt brød, når man står op.

Kommentar til dette??

Kent.

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-08-05 14:06

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en maskine kunne være et godt supplement - fx så man kan
> få et helt friskbagt brød, når man står op.

Prøv eventuelt at se her

http://www.dr.dk/konsum/programmer2005/uds4/uds4.htm

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-08-05 08:09

Kent skrev:

> Og nogen her der ved, hvor godt disse bagemaskiner virker?

Jeg boede i en årrække i en lejlighed uden ovn, så jeg købte en bage-
maskine for at holde mig selv med brød. Brødet var ok, på højde med
toastbrød fra supermarkedet, men heller ikke mere. Der er himmelvid
forskel på brød bagt på traditionel vis og i bagemaskine -- selv når
der benyttes samme ingredienser i samme mængdeforhold.

Har man ingen ovn, eller lever man en meget fortravlet hverdag, kan
en bagemaskine være en acceptabel løsning hvis man absolut vil have
friskbagt brød, men ellers synes jeg at man skal ofre den tid og de
kræfter det tager at bage et godt brød selv. Har man en ovn, men
hverken tiden eller kræfterne til at bage selv, kan en løsning være
at købe forbagte brød - fx fra Il Fornaio - og så lige smække et i
ovnen mens man ta'r brusebad.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Connie Toft

Dato : 06-08-05 14:09

Prøv dette koldhævet brød:

5 g gær
7,5 dl koldt vand
1,5 spsk groft salt
ca 900g godt hvedemel

Gæren opløses i vandet, salt og mel kommes i, dejen røres sammen
til en tyk grød. Skal ikke æltes.
Hæver overdækket med film i køleskabet, gerne svaleskab natten
over, dog mindst 6-8 timer.
Hældes ud på bageplade og bages v/ 250g i ca 25min, herefter ca 15
min v/ 200g. Afkøles på rist.

Dette brød bliver ikke så højt, men smager rasende godt.
Hvis du gerne vil have noget ovenpå, så er det kun fantasien der
sætter grænser. Vi bruger tit jomfru i det grønne og sesam blandet
sammen. Brikes er jo også altid godt.

Vi bruger også dette brød som tilbehør til vores mad. Kommer
oliven eller soltørrede tomater i, ristede løg smager også godt.

God fornøjelse.....Connie

Fra : Padre

Dato : 06-08-05 14:50

> Dette brød bliver ikke så højt, men smager rasende godt.

Hvad nu hvis man forede en bageform med bagepapir og lod dejen hæve op deri
?

--
Padre

Fra : Connie Toft

Dato : 06-08-05 15:59

Vi har en stålring (ca. 28cm i diameter)vi nogengange ligger på
bagepladen, det er ok, men jeg kan godt lide at det ser lidt
rustikt ud... Jeg syntes du skal prøve dig frem. Men er formen
høj, skal du huske at bage brødet længere, hvor lang tid ved jeg
ikke.

Når vi bruger stålringen er det kun 1/2 portion.

Fra : Connie Toft

Dato : 06-08-05 16:05

Lige en lille rettelse....stålringen er kun 22cm, det er
tærteformen som er 28cm.......Sorry

Fra : Grunt

Dato : 06-08-05 16:48

On 06 Aug 2005 13:08:49 GMT, Connie Toft <ct-hl@mail.dk> wrote:
in dk.kultur.mad+drikke
> [...]
>over, dog mindst 6-8 timer.
>Hældes ud på bageplade og bages v/ 250g i ca 25min, herefter ca 15

Tror du det giver den ønskede effekt ? Læs lige hans indlæg igen.
Tip, automatik, friskBAGT brød.

Fra : Connie Toft

Dato : 07-08-05 07:55

Næh det kan da godt være, men hvis han kan starte ovnen, så den er
varm kl.7.00, så kunne han jo stå op og smide brødet i ovnen. Mens
det bager, lave kaffe, blødkogt æg, bacon, dække bord, presse
juice osv......og derefter kalde på familien. God start på en
dag

Fra : Peter Westh

Dato : 07-08-05 09:58

"Connie Toft" <ct-hl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv dette koldhævet brød:
>
> 5 g gær
> 7,5 dl koldt vand
> 1,5 spsk groft salt
> ca 900g godt hvedemel

Det var også sådan noget jeg havde i tankerne. Hvis brødet skal hæves i
ovnen frem for i køleskabet skal gærmængden dog nok endnu længere ned - hvor
meget er svært at sige, der må man eksperimentere sig frem. Derudover ville
jeg bruge tempereret vand, og formentlig en smule mindre af det, for dejen
bliver mere flydende når den har stuetemperatur frem for
køleslabstemperatur. Endelig ville jeg nok bage brødet i form, evt.
springform, for det vil flyde voldsomt ud hvis det skal stå hele natten på
en bageplade. Hvis man har tid til at lade dejen forhæve en halv times tid
inden den røres igennem igen og kommer på bagepladen, kan det måske godt
holde formen nogenlunde.

MVH

Peter

Fra : es

Dato : 07-08-05 08:09

Jeps, har haft en, faktisk den Panasonic som DR havde som testvinder.
Har givet den til et loppemarked for imho var det brød ikke værd at
spise.
Hvis man ikke er kræsen, er den måske ok. Jeg synes bare brødet var
kedeligt og helt manglede den der "friskbagt" feeling.

Mht hævning i ovn over natten, så tror jeg ikke at en gærdej kan
klare sig. Du kan jo prøve dig frem med fx 7-8 gr gær til 500 gr mel
+ 3 dl vand og lidt salt. ælt, form,pensl m lidt olie og bag 25-30
min v 220 grader. Men jeg tror brødet blir helt fladt.

En anden mulighed kunne være at bage med bagepulver i stedet for gær
(men jeg ved ikke om bagepulver kan tåle at stå opblandet i dejen en
hel nat. Hvis det først arbejder når det blir varmt, kan det muligvis
lade sig gøre). Her er opskriften på et irsk "sodabrød" (kilde
Politikens store bagebog):

450 gr fuldkornshvedemel
175 gr proteinrigt hvedemel
1 tsk salt
1 tsk natron med let top
ca 4 1/2 dl kærnemælk

Kom det grove mel i et dejfad og sigt fint hvedemel, salt og natron
over. Rør så meget kærnemælk i, at der dannes en blød, kitagtig
dej. Kom groft mel på bordet og saml dejen hurtigt og med let hånd.
Hvis man ælter for meget, bliver brødet løst.
Form en glat kugle og læg den på bagepapir på en plade. Tryk den
lidt flad, ca 5 cm høj og skær et dybt kors fra side til side
halvvejs gennem dejen.
Sæt pladen på næstnederste rille og bag ved ca 45 min v 200 grader
til det er let brunet.
Er lettest at skære, hvis det nybagte brød bliver pakken ind i et
rent (og bamselinefrit) viskestykke.

Bager man normalt, skal brødet ind i en ovn som er forvarmet til 230 g
og hvor man så skruer ned på 200 når brødet sættes ind.
Man kan nøjes med at tilsætte 150 gr hvedemel og så tilsætte en
håndfuld hvideklid eller hørfrø, solsikkefrø, sesamfrø, kattegrus
whatever.

fortæl hvad du finder frem til. Alt ansvar fralægges

Hilsen Esther

Fra : Kent

Dato : 07-08-05 15:47

"es" <selig@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]
<klip>

Panasonic'en er en af de bagemaskiner, jeg har overvejet at købe.
Nu blev du ikke glad for den, men mange er meget tilfredse med brød
fra disse maskiner.

Jeg er nok nødt til at købe en . Skal bare have det afprøvet.

Nogle der kender denne maskine:
http://www.el-forretningen.dk/shop/default.asp?ProductID=2245

Eller denne?:
http://www.smaa-el.dk/Produkter/Produkt%20data/Ideline/4019%20Ideline%20bagemaskine.htm

Kent

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-08-05 16:27

Kent skrev:

> Nogle der kender denne maskine:
> [...]

Har en sådan og pudsigt nok er der et Melissa mærke på. Den bager
aldeles udmærket, men man skal lige skyde sig ind og klasker toppen
nedad, reduceres vandmængde næste gang. 300 for et par år siden.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (05.aug.2005) design og nye billeder(G6) på:

Fra : Kent

Dato : 10-08-05 11:44

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.
> Nyt (05.aug.2005) design og nye billeder(G6) på:

Hej Ole

Skal lige høre, om det er sådan en Melisse-maskine, du har:
http://www.el-forretningen.dk/shop/

En Melissa 643-043 .

Kender du noget til Elivta-mærket???

Kent.

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 08-08-05 12:20

tb wrote:
> [...]
> langtidshævet ser ud til lige at skulle slås sammen og formes inden de
> bages, og så kan de jo ikke være klar når man står op

Hvis du vil spise brødet absolut friskbagt, du vil, så brug fugtig dej i
bageform og spar på gæret.

Personligt ville jeg bage brødet aftenen før, for jeg synes brødet vinder
ved at køle nogen timer. Det er for fugtigt og krummen ufærdig, lige når det
tages ud.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]