Rust - og løsninger ?
Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 05-08-05 20:11

Hej

Jeg er totalt uvidende om biler, og har købt en Mazda 323 fra 94, som
jeg skal lave noget rust på. Her taler jeg ikke bunden men "kosmetiske
rust pletter", dermed mener jeg lidt i bunden af døre, lidt på
fronten af kølerhjelmen, og ved nøglehul på bagsmæk, de sorte
lister rundt om vinduer osv.

De fleste steder regner jeg med a man kan slippe rusten væk, og male
med noget vindunder stof - hamerite eller lign.

Fra arbejde med skibe ved jeg at man kan vælge at fjerne den værste
rust og så forsegle den med linolie lak.

Jeg kan ikke svejse, og det er heller ikke noget jeg har planer om at
lære

Hvad gør en fattig mand, med en gammel bil?

Er der en bog eller artikel om emnet jeg bør læse?

Mads

Fra : Martin Bak

Dato : 05-08-05 21:02

<madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

Jeg er totalt uvidende om biler, og har købt en Mazda 323 fra 94, (..)

Hvad gør en fattig mand, med en gammel bil?

Hold da op! Den er jo nærmest ny...

Hvordan du gør med rusten vil jeg ikke svare på. Hvis du så min bil ville du
vide hvorfor. Men jeg ved dog, at du for at begrænse fremtidige problemer,
vil være godt tjent med at holde bilens lak ordentlig ren og forseglet.
Særligt lige nu ser man mange, der holder under træer, og deres lak suger
nærmest vandet til sig som en svamp. Så en blank og poleret lak er
ihvertfald et råd herfra.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 21:05

<madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hvad gør en fattig mand, med en gammel bil?

Er det meningen du vil beholde bilen længe ?
Hvis, så få det gjort nogenlunde proff da
det med blot at slibe osv er et større arbejde.

Ellers sliber du bare ned og gir' en gang maling
nogenlunde i bilens farve.

Fra : Aksel

Dato : 05-08-05 21:15

[...]

Hvis du har mulighed for det er det bedst at sandblæse pletterne, Harald
Nyborg har en sandblæser med mundstykker af gummi som kan ramme små pletter,
den er ikke egnet til større flader.
Du kan også skrabe rusten af så du når ned til rent jern (husk at rusten går
ind under lakken uden om pletterne)

Derefter pensler du et par gange med rustomdanner, Loctite laver en type der
kan slibes, det kan de fleste andre ikke.

Når det er tørret kan du plette med grunder (skal kunne tåle den lak du
bruger til slut), slibe glat med fint vandslibepapir og lakere med
spraydåselak

Hilsen Aksel

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 05-08-05 22:35

Hej

Tak for alle tipsne.

Hvad med inden i dørene, hvis jeg nu piller beklædningen af dørene,
kunne jeg så ikke give det noget tectyl derinde, og hvordan forholder
det seg med tectyl skal rusten også være væk først når man pensler
med noget tectyl inden i dørene.

Hvor kan man få fat i det er Loctite?

Den der sandblæser dims, kræver den en kompressor?

Jeg har hørt om nogen der sprøjter spilolie under bunden på bilen,
er det en god ide?

Mads

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-08-05 22:39

madsgormlarsen@gmail.com skrev:

> Hvad med inden i dørene, hvis jeg nu piller beklædningen af dørene,
> kunne jeg så ikke give det noget tectyl derinde,

Jo

> og hvordan forholder
> det seg med tectyl skal rusten også være væk først når man pensler
> med noget tectyl inden i dørene.

Helst

> Hvor kan man få fat i det er Loctite?

thansen, Refako!?

> Den der sandblæser dims, kræver den en kompressor?

Ja

> Jeg har hørt om nogen der sprøjter spilolie under bunden på bilen,
> er det en god ide?

Nej, der er syre i (gammel motorolie) og den bliver hurtigt vasket af.
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-05 22:41

madsgormlarsen@gmail.com skriver:

> [...]
> kunne jeg så ikke give det noget tectyl derinde, og hvordan forholder
> det seg med tectyl skal rusten også være væk først når man pensler

Rust skal væk, derefter behandler man.

> Den der sandblæser dims, kræver den en kompressor?

Jps

> Jeg har hørt om nogen der sprøjter spilolie under bunden på bilen,
> er det en god ide?

Nej, det forurener og holder ikke alligevel.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-05 23:23

madsgormlarsen@gmail.com skriver:

> Hvis nu man har en lille bitte bitte plet af rust, og man ikke kan få
> sig selv til at rykke ud med den store syl og sandpapir, kan man så
> forsøge sig med klar lak?

Rens af, eller det spreder sig....

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 05-08-05 23:21

ok, så tectyl i bunden af bilen eller er der noget andet som er bedre?
Kan man pensle det på selv og hvor mange liter går der på en bil?

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 06-08-05 11:18

"Nej, der er syre i (gammel motorolie) og den bliver hurtigt vasket af.
"

Kan det virkelig betyde noget med syre i mortorolie? Jeg har fået at
vide at man skal give mortorolie lade det side i en uge, og så give
noget i retning af tectyl oven på til at holde på mortolie. (jeg er
ikke helt 100% at det lige var tectyl som skulle oven på)

Mads

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-08-05 13:49

madsgormlarsen@gmail.com skrev:

> Kan det virkelig betyde noget med syre i mortorolie?

Ja - syre som sådan er ikke godt.

> Jeg har fået at
> vide at man skal give mortorolie lade det side i en uge, og så give
> noget i retning af tectyl oven på til at holde på mortolie.

Hvis du bruger FRISK motorolie er det ok, men vedhæftningsevnen er ikke
stor.

Har oplevet en undervogns-behandler blande frisk olie i pava'en (eller var
det tectylen) - den tørrede ikke op efterfølgende.

> (jeg er
> ikke helt 100% at det lige var tectyl som skulle oven på)

Hvis der i forvejen er tectyl på er det bedst at fortsætte med dét - og
ligeledes med pava (sagde de hos Pava) - de skulle ikke kunne harmonere med
hinanden.
Hans

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 08-08-05 10:00

> Har oplevet en undervogns-behandler blande frisk olie i pava'en (eller var
> det tectylen) - den tørrede ikke op efterfølgende.

Ved du hvorfor han blandede olie i pava'en, hvad var hans formål med
det?

Mads

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-08-05 10:21

madsgormlarsen@gmail.com skrev:

> Ved du hvorfor han blandede olie i pava'en, hvad var hans formål med
> det?

At den skulle forblive blød.
Hans

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 08-08-05 10:27

Se jeg fandt en anden her i denne gruppe med samme ide.

"Da jeg stod i lære brugte vi hydraulikolie når vi oliebehandlede
biler. Det
blev dog kun brugt på gamle biler hvor der var rust i forvejen. Nye
biler
fik Mercasol. Er der lidt rust er olien bedre end alm.
undervognsprodukter,
da det trænger ind i rusten og hæmmer udiklingen. De alm. produkter
lægger
sig bare uden på rusten som så fortsætter sin udvikling indenunder.
For at
oliebehandlingen skal være noget værd kræver det at der er noget
gammel
undervognsbehandling der kan suge olien. Er det ren plade bliver det
bare
skyllet af. Når sprøjtemanden havde oliebehandlet sin egen bil tog
han altid
et par omgange på den lokale travbane for at køre noget støv op i
olien til
at binde den. "

Der er faktisk en del indlæg fra folk der anbefaler ideen!

Mads

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-08-05 10:39

madsgormlarsen@gmail.com skrev:

> Se jeg fandt en anden her i denne gruppe med samme ide.

snip

> Der er faktisk en del indlæg fra folk der anbefaler ideen!

Ok.

Har selv en gammel bil, hvor jeg har haft alt for rig lejlighed til at leje
med hydraulikolie, pava, tectyl og brugt motorolie

Min konklusion er, at fjerner man ikke *al* gammel rust kan man dække med
hvad man vil - rusten kommer frem igen igen

Derudover kan jeg tilføje:

På min nuværende bil var bundkarspakningen utæt og dér hvor olien sprøjtede
hen - og tilsyneladende havde sprøjtet igennem flere år - var undervognen
dejlig rustfri
Hans

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 08-08-05 10:54

> Min konklusion er, at fjerner man ikke *al* gammel rust kan man dække med
> hvad man vil - rusten kommer frem igen igen

Ja, men sådan som jeg ser på det, kan der kun være tale om hvor
hurtigt det går, for det ser jo ikke ud til at der er biler som ikke
ruster.

> På min nuværende bil var bundkarspakningen utæt og dér hvor olien sprøjtede
> hen - og tilsyneladende havde sprøjtet igennem flere år - var undervognen
> dejlig rustfri

Jep, det er jo det. Hvis der ikke kan komme vand og ilt til, så ruster
det ikke. Faktisk minder det lidt om at indkapsle rust med linolie lak
på skibe, linolie lak er nettop kendetegnet ved at det fakttisk aldrig
tørre 100% Det føles 100% tørt men det beholder en blødhed, som nok
gør at det holder super tæt. Så ideen med det her er, på med noget
olie som ikke tøre og derfor holder tæt, derefter noget på som
holder på olien.

Men tosset lyder det

Mads

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-08-05 11:01

madsgormlarsen@gmail.com skrev:

> Ja, men sådan som jeg ser på det, kan der kun være tale om hvor
> hurtigt det går, for det ser jo ikke ud til at der er biler som ikke
> ruster.

Nyere Audi-modeller er vel ved at være tæt på.

Min hustrus Carina E fra -97 er tilsyneladende også rustfri.

> [...]
> på skibe, linolie lak er nettop kendetegnet ved at det fakttisk aldrig
> tørre 100% Det føles 100% tørt men det beholder en blødhed, som nok

Okay

> Så ideen med det her er, på med noget
> olie som ikke tøre og derfor holder tæt, derefter noget på som
> holder på olien.
>
> Men tosset lyder det

Ikke: "Hvis der ikke kan komme vand og ilt til, så ruster det ikke."

Fint med eftertanke
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 08-08-05 11:15

> Nyere Audi-modeller er vel ved at være tæt på.
>
> Min hustrus Carina E fra -97 er tilsyneladende også rustfri.

Jep, der er noget om snakken, alle dem der er galvaniseret klare sig
rigtig godt.

> Ikke: "Hvis der ikke kan komme vand og ilt til, så ruster det ikke."
>
> Fint med eftertanke

hehe, man ved jo at ting ofte ikke er i teori som i praksis, men
tricket med olie er det jo åbentbart en del som har testet i praksis,
og fundet effektivt.

Mads

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 11:50

<madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jep, der er noget om snakken, alle dem der er galvaniseret klare sig
>rigtig godt.

Men det gør dem ikke rustfri, det udskyder blot probs. . De dele som ikke er
galva., eller der hvor den bliver brudt, ruster fint, been there :(.

>men
tricket med olie er det jo åbentbart en del som har testet i >praksis,
og fundet effektivt.

Hvorfor ikke vælge et produkt, som ikke tørre op, fx. Dinitrol,Mercasol?,
det bliver jo fortyndet, læs; mindre slidstærkt, ved oprøring med olie. Og
det er heller ikke sikkert det kan "forliges" med olie, hvis det fx.er
"voks" baseret..

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 08-08-05 12:02

> Men det gør dem ikke rustfri, det udskyder blot probs. . De dele som ikke er
> galva., eller der hvor den bliver brudt, ruster fint, been there :(.

Ja, og man kan forestille sig at det i nogen tilfælde kan virke lidt
som en sovepude, så man ikke ser problemer i undervognen når det
opstår. Nu skal man jo desværre til syn så ofte at der er grænser
for hvor længe man kan få lov at sove Men jeg såvidt jeg
forstår skal man ikke droppe at få noget tectyl i bilen selvom den er
galvaniseret.

> [...]
> det bliver jo fortyndet, læs; mindre slidstærkt, ved oprøring med olie. Og
> det er heller ikke sikkert det kan "forliges" med olie, hvis det fx.er

Han oprører det ikke med olie, først olie og så noget andet, som jeg
ikke ved hvad er. Nu er sagen den at jeg ikke selv vil lave
undervognen, det er den lokale rust magiker som skal lave det, og det
ham som sværger til spild olie løsningen. Jeg har forgæves søgt at
overbevise ham om at vi skal bruge noget andet. Sagen den er jeg har
ret stor respekt for hans menning, men jeg er ikke så glad for tanken
om spil olie under min "fine" bil Men jeg forsøger at overbevise
mig selv om at han har ret i at det er den rigtige løsning.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 13:02

>Men jeg såvidt jeg
forstår skal man ikke droppe at få noget tectyl i bilen selvom den er
>galvaniseret.
Det vil jeg heller ikke anbefale, self. afh. af hvor gl. den er, hvor længe
du regner med at beholde den. Hvis du kun køre i den ~4-5 år, får du hverken
glæde af det, el. pengene igen ved salg.

Han oprører det ikke med olie, først olie og så noget andet, som jeg
ikke ved hvad er.

Jeg vil ikke gøre det, netop hvis det ikke kan "forliges", så løsner det sig
måske- men det afh. af produktet.
Nu er sagen den at jeg ikke selv vil lave
undervognen, det er den lokale rust magiker som skal lave det, og det
ham som sværger til spild olie løsningen.

Med gl. forbrændingsrester, fx. syre, i?. Hvis man skulle bruge noget var
det fx. Linolie, det er brugt på skibe i årtier, og meget renere og god
indtrængnings evne får du ikke . Når alt løst er fjernet, er det også
begrænset hvad det kan trænge ind i: Du fjerner løst gl. rust med fx.
højtryk.spul m. varmt vand, lader det tørre/fordampe, og beh. med et tyndt
produkt i hulrum og et tykt på slidflader, så der ikke kommer nyt fugt, ilt
til. Det må være vejen frem.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-08-05 12:54

> [...]

> om spil olie under min "fine" bil Men jeg forsøger at overbevise
> mig selv om at han har ret i at det er den rigtige løsning.

FDM har advaret mod spildolie (på grund af syreindholdet) i en hel
menneskealder

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-08-05 08:56

Hans Paulin (6310) wrote:

> FDM har advaret mod spildolie (på grund af syreindholdet) i en hel
> menneskealder

Tja, men dem af os der har gamle biler med oliespild, ved at gammel
motorolie er bedre end ingenting, når det kommer til rustbeskyttelse.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 08-08-05 17:14

> Med gl. forbrændingsrester, fx. syre, i?.Hvis man skulle bruge noget var
> det fx. Linolie, det er brugt på skibe i årtier, og meget renere og god
> indtrængnings evne får du ikke .

Den med syren har jeg stadig lidt svært ved at tro skulle betyde,
noget prøv at se tidligere indlæg om utæt bundkar - som medførte
rustfri plet der hvor olien røg ud.

Det kunne være sjovt at høre om der er nogen der har forsøgt sig med
linolielak på biler.

Mads

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 09-08-05 09:06

> FDM har advaret mod spildolie (på grund af syreindholdet) i en hel
> menneskealder

Hej Hans

Men går det ikke stik imod din egen erfaring med hul i bundkaret?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-08-05 10:31

> Hej Hans
>
> Men går det ikke stik imod din egen erfaring med hul i bundkaret?

Den olie der røg ud af mit bundkar var jo "frisk" det halve af tiden på
grund af div. olieskift - det var ikke kun "spildolie" der røg ud af
bundkarret