Logan elgtest video
Fra : me_marco

Dato : 05-08-05 16:46

Fandt dette på det franske bilmagazin autojournal's hjemmeside: En
video med Renault Logan i en elg test ved forskellige hastigheder.

Meget interessant: ved første gennemkørsel er bilen tæt ved at tippe
over da fælgen bider i asfalten !

Nu jeg er ikke særlig god til fransk, men det ser ud til at problemet
er selve fælgen og ikke bilens konstruktion i sig selv der er
problemet. Måske der er nogen her der kan forstå hvad de siger i
videoen.

http://www.autojournal.fr/essais&p=essaivideo&uid=2EAF9A06CE7AEEFDC1257051005B0F42

Fra : Aksel

Dato : 05-08-05 20:11

"me_marco" <me_marco@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Så vidt jeg kan forstå skiftede de til Continental dæk og øgede lufttrykket,
så bilens problem er måske at fabrikken har leveret den med nogle discount
dæk.

Selv om det er et problem der er let at løse ændrer det ikke den generelle
kritik af bilens egenskaber, man burde kunne stole på at en bil kan køre
sikkert med de dæk fabrikken har valgt til den.

Hilsen aksel

Fra : Peter Weis

Dato : 05-08-05 22:11

me_marco wrote:

> [...]
> er selve fælgen og ikke bilens konstruktion i sig selv der er
> problemet. Måske der er nogen her der kan forstå hvad de siger i

I indslaget viser de hvordan letmetalfælge bider i asfalten i sådan en
grad at dækket ryger af fælgen. Dette sker også når testen gennemføres
med forøge dæktryk..
Når de forsøger samme gennemkørsel med en stålfælg, bliver dækket på fælgen.

Bilen klarer nu under ingen omstændigheder undvigemanøvren særligt
prangende.

mvh
peter

Fra : me_marco

Dato : 06-08-05 09:44

Det var også mit indstryk at problemet skyldtes en fejl på de
alufælge, der var monteret på bilen og ikke bilen i sig selv.
Et faktum som ikke kom frem i den tyske test.

Bilen leveres iøvrigt som standard med stålfælge og dem skulle der
ikke være noget problem med.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-05 15:18

[...]

Hvad kan der så være i vejen med fælge ?
Ryster de ?
Var dækmontøren uopmærksom på fejl
ved montering af dæk ?

HVAD kan en fælg fejle ?

Fra : Peter Weis

Dato : 06-08-05 15:59

Olesen wrote:

> Hvad kan der så være i vejen med fælge ?
> Ryster de ?
> Var dækmontøren uopmærksom på fejl
> ved montering af dæk ?

Jeg vil antage at den stivere letmetalfælg ikke giver efter når den går
i asfalten på samme måde som en blødere stålfælg. Derfor vil dækket
lettere blive krænget af når det belastes hårdt.

mvh
peter

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-08-05 20:26

Peter Weis skrev:
> [...]
> i asfalten på samme måde som en blødere stålfælg. Derfor vil dækket
> lettere blive krænget af når det belastes hårdt.

Som jeg så videoklippet så virker det som om dækket slipper fælgkanten
så luften derved går ud af det. Herefter er det klart at fælgen bider i
asfalten.

Hvis ovenstående er korrekt så er det vel nærmere fælgen som har et
uheldigt design/udformning der hvor dækket lægger an mod den.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-05 21:38

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ovenstående er korrekt så er det vel nærmere fælgen som har et
> uheldigt design/udformning der hvor dækket lægger an mod den.

Lyder mere realistisk.
Men bør en bil vælte med flade dæk ???

Fra : Søren Helskov

Dato : 07-08-05 11:04

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder mere realistisk.
> Men bør en bil vælte med flade dæk ???

Bør en bil overhovedet køre med flade dæk???

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 14:25

"Søren Helskov" <master.clio@45move.dk> skrev i en meddelelse

> "Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Bør en bil overhovedet køre med flade dæk???

Burde en fornuftig undervogn ikke være ligeglad og
bare 'flade' ud indtil bilen står stille uden at vælte ????

Fra : Brian

Dato : 07-08-05 11:33

Olesen wrote:

> Lyder mere realistisk.
> Men bør en bil vælte med flade dæk ???

Jeg ved ikke om den bør, men det gør den vel. Hvis du drejer skarpt, bliver
dækket vel krænget af fælgen, og du kan tippe.
Der er sgu nok en grund til at man har udviklet run-flat dæk.
Hvis man bare kunne køre videre med normale dæk efter en punktering, ville
markedet for run-flat være temmelig begrænset

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-08-05 12:15

Brian wrote:
> [...]
> Hvis man bare kunne køre videre med normale dæk efter en punktering, ville
> markedet for run-flat være temmelig begrænset

Alle biler kan vel vælte?

Det er vel kun et spørgsmål om drejeradius og hastighed?

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 14:27

> Alle biler kan vel vælte?
>
> Det er vel kun et spørgsmål om drejeradius og hastighed?

Såe ?

Skrider de ikke bare på forenden ?

Var ellers sikker på moderne biler
blev designet så de bare skrider istedet fo at vælte.
HVIS vejen selvf er plan uden hak og humper som kan
vælte læsset.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 14:26

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis man bare kunne køre videre med normale dæk efter en punktering, ville
> markedet for run-flat være temmelig begrænset

Jeg tænker nu ikke på markedet for den slags dæk, men
mere det, at en fælg uden dæk for den sags skyld
glider mere end ellers, og der derfor slet
ikke burde være mulighed for at bilen tipper.

Fra : Brian

Dato : 07-08-05 17:47

Olesen wrote:

> Jeg tænker nu ikke på markedet for den slags dæk, men
> mere det, at en fælg uden dæk for den sags skyld
> glider mere end ellers, og der derfor slet
> ikke burde være mulighed for at bilen tipper.

Hvis fælgen får fat på en uheldig måde i asfalten, kan bilen vel tippe ?

Jeg har ikke lyst til at efterprøve det, men det siger min logiske sans
mig. Det er måske svært på en helt plan testbane, men sådan ser
vejen i den virkelige verden jo ikke ud.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-05 21:37

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Jeg vil antage at den stivere letmetalfælg ikke giver efter når den går
> i asfalten på samme måde som en blødere stålfælg. Derfor vil dækket
> lettere blive krænget af når det belastes hårdt.

Tror jeg bare ikke på.
I sådanne tilfælde og situationer
er fælg en fælg og dæk et dæk.

Omvendt kunne jeg finde på at sige,
at en stålfælg er skarpere i kanten og
dermed bider sig fast hvorimod en
alu ting blot vil glide henover og slides
noget hurtigere i stykker. Men derud
er vi ikke kommet endnu. Så bilen
er nok en fejl i sig selv.

Fra : Peter Weis

Dato : 07-08-05 11:42

Olesen wrote:

> I sådanne tilfælde og situationer
> er fælg en fælg og dæk et dæk.

Et dæk er et dæk i en undvigningsmanøvre?

Jeg bliver mere og mere overbevist om at du bare troller.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 14:33

> Et dæk er et dæk i en undvigningsmanøvre?

Vi snakker ikke direkte om et dæks egenskaber ved
en undvigemanøvre, men det, at et dæk er et dæk, uanset om det sidder
på en alu eller stålfælg, og hvorvidt de nemmere
krænges af på den ene eller anden fælg.

> Jeg bliver mere og mere overbevist om at du bare troller.

Jeg ER overbevist om, De blot er et fjols.

Fra : Peter Weis

Dato : 06-08-05 15:58

me_marco wrote:
> Det var også mit indstryk at problemet skyldtes en fejl på de
> alufælge, der var monteret på bilen og ikke bilen i sig selv.
> Et faktum som ikke kom frem i den tyske test.

Det giver testen her næppe belæg for.
Den viser bare at dækket løsnes fra fælgen og at fælgen bliver skrammet.
Jeg synes ikke der er stor forskel på hvor godt bilen styrer igennem
manøvrerne med de to fælgtyper.

Ved du hvilken type fælg som var monteret da tyskerne væltede med bilen?

mvh
peter

Fra : me_marco

Dato : 06-08-05 16:33
Fra : me_marco

Dato : 06-08-05 22:47

Det er også sådan jeg ser klippet. Og hvis man ser nærmere på
billederne fra den tyske test, ser man at det er den samme alu-fælg
der er monteret på bilen.

Lidt uhyggeligt at tænke på, at jeg selv har kørt Logan'en med
selvsamme og altså åbenbart fejlbehæftede alufælg på.