Snegle igen!!!
Fra : Aksel.pe

Dato : 05-08-05 14:43

I vores kompostbunke er der mange væmmelige snegle - alle farver og
størrelser.
Kan det være tilrådeligt at grave den ned til efterår? Der kan vel være
en masse snegleæg i bunken. Den bør vel graves ekstra dybt ned - og så
alligevel?
Aksel

Fra : Anette

Dato : 05-08-05 22:30

Aksel.pe" <" Aksel.pe wrote:
> [...]
> Kan det være tilrådeligt at grave den ned til efterår? Der kan vel
> være en masse snegleæg i bunken. Den bør vel graves ekstra dybt ned

Hej Aksel

Ikke at jeg skal kloge mig på snegle ( mine trives i bedste velgående), men
bare for at dele en tanke.

Sådan en kompostbunke må gerne blive endda meget varm, ikke?
Hvis man så sørger for at gøre den ekstra varm, ved f.eks at hælde en solid
omgang Urea ( gødningsprodukt der fåes i diverse foderstofforretninger og
som bliver meget varmt når det kommer i kontakt med vand) - blander urea'en
godt rundt i kompostbunlken, og vander den.
Burde temperaturen så ikke blive så høj at æggene dør?
Gødning vil ikke gøre komposten ubrugelig, selvom bunken nok lige skal ligge
et år ekstra.

Jeg tror ikke det vil nytte noget som helst at grave komposten ned. Snegle
er jo vant til at grave sig ned om efteråret, og æggene lægges så vidt jeg
husker rimeligt dybt.

Men som skrevet - bare en tanke, ved ikke om det virker.

/ Anette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-05 23:24

"Anette" <abc@def.es> skrev
> [...]
urea'en
> godt rundt i kompostbunlken, og vander den.
> Burde temperaturen så ikke blive så høj at æggene dør?

Nej, det kan du ikke regne med. Måske pletvis. Men jeg ville uden betænkning
bruge komposten som den er, for der er oceaner andre steder i en have hvor
sneglene kan lægge/har lagt æg. Så lidt fra eller til.... Og hvis det graves
ned , vil det komme længere ned end evt. yngel ville kunne grave sig ud af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans B.

Dato : 06-08-05 10:48

Jeg har brugt Ferromol i haven og snglene har holdt sig væk. Genialt produkt
og griftfrit for alle andre en sneglene.

Det er jernholdigt og det dør de af. Det rigtig smarte er at artfællerne
æder de døde og så dør de osse.

Matas har det og en æske rækker meget langt.

Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-05 15:38

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev >
> Det er jernholdigt og det dør de af. Det rigtig smarte er at artfællerne
> æder de døde og så dør de osse.

Der er næppe jern nok til at dræbe den næste. Og så skulle den endda æde en
hel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel.pe

Dato : 06-08-05 16:27

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> ned , vil det komme længere ned end evt. yngel ville kunne grave sig ud af.

Det med opvarmning af en "bunke" kender jeg en del til. Skal man opnå en
virkelig effektiv desinficerende virkning ved denne metode, kræver det
omlægning af bunken efter første fermentering, så det, der sidst var
yderst, bliver inderst, og derpå fornyet fermentering. Ydermere er det
usikkert, hvor høj temperaturen vil blive, og hvem ved - uden at gætte -
hvor høj skal den være for at slå snegleæg ihjel?
Jeg forventer ikke mange svar på dette.
Venlig hilsen
Aksel