Hjælp til koding af hjemmeside
Fra : Gorm Sørensen

Dato : 05-08-05 14:07

Hejsa.

Jeg er igang med at brygge på en hjemmeside, der gerne skulle tage sig lidt
professionelt ud. Derfor søger jeg hjælp her, da jeg er sikker på at der
findes et par kloge hoveder herinde.

Jeg har scannet en skitse ind af min hjemmeside:
http://www.airillusions.net/skitseafnyhp.jpg
(Tag jer ikke af den grønne streg, som skulle have været sort).
Men den streg viser, at det til venstre for den er det skærmbillede jeg har
i tankerne. Det til højre er skam bare rester af A4-arket :)

Well, som I kan se, skal der være et slags rektangel i absolut centrum af
skærmen, som skal være det eneste på hele siden. Inde i den foregår det hele
(med frames går jeg da ud fra - 2 lodrette i hver side, en top, en main og
en menu (korrekt??)). Måske dog lidt tekst under rektanglet.
Problemet er bare, at jeg ikke har en eneste idé om, hvordan det hele skal
laves og opbygges. Og lad venligst være med at sige: "Ja du skal bare bruge
en blabla-tag i CSS/HTML", da jeg ikke er så god til det, men kan dog
lidt... :)

Og kan der, som der også står nederst på billedet, laves en lille kant rundt
om hjemmesiden?

Jeg er ikke stiv i så meget hvad der angår tables og lignende, kun det
"nemme".

Pfh. mange tak.
Mvh, Gorm S.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-08-05 20:49

Gorm Sørensen wrote:

> Jeg har scannet en skitse ind af min hjemmeside:
> http://www.airillusions.net/skitseafnyhp.jpg

At lave en hjemmeside med begrænset bredde og holde den centreret vandret i
browservinduet er ikke noget problem. Men lad være med at sætte næsen
opefter en lodret centrering. Det er alligevel nærmest umuligt, hvis ikke
man præcis kender højden på siden - hvilket man sjældent gør.

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp beskriver anvendelige
fremgangsmåder og viser eksempler.

> Men den streg viser, at det til venstre for den er det skærmbillede
> jeg har i tankerne. Det til højre er skam bare rester af A4-arket :)

Du skal lige være opmærksom på, når du laver din side, at bare fordi du
måske har en skærmstørrelse på 1024×768 px og har din browser åbnet full
screen, er det ikke ensbetydende med at alle andre også har det.

Al erfaring viser, at jo større skærmopløsning brugerne disponerer over, jo
mindre forholdsvis er deres browservindue åbnet. Regn derfor med en ydre
størrelse på browservinduet på ca. 800×600 px og træk dens ramme, menuer
m.m. og scrollbar fra.

> Og kan der, som der også står nederst på billedet, laves en lille
> kant rundt om hjemmesiden?

Selvfølgelig kan man lægge en kant på siden:

http://hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp#ramme

> Jeg er ikke stiv i så meget hvad der angår tables og lignende, kun det
> "nemme".

Det skal heller ikke laves i tabeller. Tabeller er til den slags info, som
man også på et stykke papir ville lægge i tabeller.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 06-08-05 14:59

> http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp beskriver anvendelige
> fremgangsmåder og viser eksempler.

Fedt link, det virker.

Men jeg har et par problemer med følgende:
http://www.airillusions.net/enmassegangtest - det er den side jeg arbejder
med.

Links til det andet:
http://www.airillusions.net/enmassegangtest/index_frameset.html
http://www.airillusions.net/enmassegangtest/main.html
http://www.airillusions.net/enmassegangtest/menu.html
http://www.airillusions.net/enmassegangtest/top.html
http://www.airillusions.net/enmassegangtest/style/style.css

Jeg skal have index_frameset.html "sat ind" i index.html. Hvis jeg
gør/forsøger på dette, virker det ikke. Har vist læst noget med at der ikke
skal/må? være body tags i framesets, men ved ikke om det har noget med det
at gøre.

Og hvis man kigger i index_frameset.html kan man se, at der er en streg over
den nederste frame. Det kan vel ikke være en border, da jeg har sat
border="0" for framesettet. Hvordan fjernes den?

Forresten, min menu-frame skal se ud som her:
http://www.airillusions.net/skitseafnyhp.jpg
- altså sådan, at der er 6 seperate links (tekst alle), der skal have lige
meget mellemrum imellem hinanden (de er placeret vandret). Derudover skal de
2 yderste være placeret lige langt fra hver side-border (altså ikke
"skærm-borderen", men det rektangel som er på
http://www.airillusions.net/enmassegangtest/. Hvordan gøres dette?

--
Mvh,
Gorm Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-05 00:41

Gorm Sørensen wrote:

> [...]
> http://www.airillusions.net/enmassegangtest/style/style.css
>
> Jeg skal have index_frameset.html "sat ind" i index.html.

Det er ikke så fiffigt at bruge frames, det medfører en del problemer:

http://html-faq.dk/2009.asp

Overvej i stedet at samle hjemmesidens enkelte dele med ssi:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 08-08-05 22:21

> Overvej i stedet at samle hjemmesidens enkelte dele med ssi:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Takker, vil kigge nærmere på det SSI.

--
Gorm Sørensen