BMW 5xx køb
Fra : TKL

Dato : 05-08-05 10:58

Hej,
Familien overvejer at købe en BMW E34 fra starten af 90'erne. Har som
udgangspunkt tænkt på en en 525i v24 med 192 heste. Men når man går
brugtmarkedet i gennem, så er 530 og 540 (v8'erne) ikke markant dyrere
Jeg har ladet mig fortælle, at det koster en bondegård, at holde en 750'er
(v12'eren) på landevejen og mit "problem" er derfor - skal man også holde
fingrene fra en v8'er, hvis man ikke har tænkt sig at skulle gå fra hus og
hjem ved første servicebesøg? Selve motoren er vel nok dyrere at få
serviceret end r6'eren, men jeg tænker også på de mere"almindelige" sliddele
(bremser, affjedring, udstødning mv.). Er det hele vejen i gennem
specialstumper, der sidder på v8'erne? Er der nogle, der har erfaringer?
Thomas

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 05-08-05 11:07

"TKL" <thomas.larsen@uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> specialstumper, der sidder på v8'erne? Er der nogle, der har erfaringer?

Hej Thomas

Udstødning er ihvertfald markant dyere (en org. BMW holder til gengæld
længe),
bremser (skiver m.v.) er dyere, også affjedring, da de tit har EDC

Tjek lige med forsikringen inden du kigger på 540'ern - forøvrigt ellers en
rigtig fin bil. Dog kan de første af dem (93'er) ha' lidt problemer med at
automatgearet ikke kan holde

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 525i 24v

Fra : TKL

Dato : 05-08-05 13:05

> [...]
> en
> rigtig fin bil. Dog kan de første af dem (93'er) ha' lidt problemer med at

Tak Brian - det er en væsentlig oplysning! En ny automatgearkasse til en
540'er - uha den kan gøre ondt......

Fra : Mogens

Dato : 05-08-05 16:49

On Fri, 5 Aug 2005 14:04:46 +0200, "TKL" <thomas.larsen@uni-c.dk>
wrote:

>det er en væsentlig oplysning! En ny automatgearkasse til en
>540'er - uha den kan gøre ondt......

Bagtøjet var ligeledes problematisk på de første modeller...

Mvh
Mogens

Fra : HKN

Dato : 05-08-05 16:47

"TKL" <thomas.larsen@uni-c.dk> wrote in message
> [...]

gennem
> specialstumper, der sidder på v8'erne? Er der nogle, der har erfaringer?

Jeg havde en kollega, som købte sådan en - sikke et vilddyr! Det er den
eneste bil, som jeg har kørt i med samme køreegenskaber som en GT40! Jeg

sige at jeg efterfølgende længe sad og kiggede efter en magen til, indtil
den dag hvor han fortalte hvor meget den kostede at holde kørende - og det
var ikke kun brændstofforbruget der var tale om!
Alting var dyrere til den model, end til alle andre E34 modeller - men det
var også før der var noget der hed Schmiedmann (aner ikke om de er
væsentlig
billigere).

Bare mine 2 cents

-Henrik

It has removed 110 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : TKL

Dato : 05-08-05 19:04

> [...]
> Alting var dyrere til den model, end til alle andre E34 modeller - men det
> var også før der var noget der hed Schmiedmann (aner ikke om de er

Ja, mine bange anelser begynder at blive til virkelighed! Med andre ord så
er der åbenbart en hel del liebhaveri over en sådan vogn. Har du nogle
priseksempler, Henrik?

Fra : Thomas

Dato : 05-08-05 20:39

> Ja, mine bange anelser begynder at blive til virkelighed! Med andre
> ord så er der åbenbart en hel del liebhaveri over en sådan vogn. Har
> du nogle priseksempler,

Jeg undersøgte samme mulighed for E39 528i/540i og fandt ud af at det ikke
kunne svare sig at købe en 540i ren økonomisk, idet en 540i koster det samme
som en M5 at holde kørende. For E39 gælder det at du typisk at du ikke kan
købe reservedele til 540i/M5 hos Schmiedmann o.lign. - det skal altså købes
hos BMW, hvor det koster $$$. Nogle dele kan selvfølgelig købes hos
Schmiedmann, men delene koster som udgangspunkt det dobbelte ifht. 528i
(stadigvæk E39). Konklusionen var derfor - skulle man køre andet en 528i,
kunne det økonomisk bedst svare sig at købe en M5 (vedligehold, køreglæde,
forsikring og IKKE mindst afskrivningsmæssigt (M5'eren holder prisen LANGT
bedre)).

Ifht. vedligeholdelse kommer jeg fra en Cosworth, som koster en bondegård at
køre i (vedligeholdelsesmæssigt) og trods dette, fandt jeg det uøkonomisk at
købe en 540i. Anskaffelsesprisen på E39 M5 er dog væsentlig dyre, men den
falder ikke lige så hurtig i værdi. I E34 er der dog en noget større
forskel på 540i (V8 - "blødhat")/M5 (R6 - "racer") sammenholdt m. E39 hvor
de begge er V8...

--
Mvh/TK

Fra : HKN

Dato : 05-08-05 22:10

> Ja, mine bange anelser begynder at blive til virkelighed! Med andre ord

> er der åbenbart en hel del liebhaveri over en sådan vogn. Har du nogle
> priseksempler, Henrik?

Det er nogle år tilbage, så de priser jeg fandt er ikke aktuelle længere

Jeg synes ikke det er en "blødhat" - ihvertfald ikke den min kollega
havde -
og jeg HAR kørt GT40 så min sammenligning er ikke blot taget ud af den blå
luft )

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-08-05 19:37

Hej,

On Fri, 5 Aug 2005 11:57:31 +0200, "TKL" <thomas.larsen@uni-c.dk>
wrote:

> [...]
>(bremser, affjedring, udstødning mv.). Er det hele vejen i gennem
>specialstumper, der sidder på v8'erne? Er der nogle, der har erfaringer?

Vi kigger på en E34 530 V8 som konebil Du skal være opmærksom på,
at der potentielt er et problem med belægningen af cylinderne som gør
af dårlig benzin kan ødelægge motoren.

Se her: http://www.e34v8.co.uk/nikasil.htm

Du skal gerne finde en, der enten er renoveret eller som minimum ikke
har nogen rystelser/mislyde i tomgang.

Tager ud og kigger på et par stykker nu her vi har ferie, så må vi se
hvad vi ender med... Men det kunne jo være sjovt med en lille V8'er at
trille lidt rundt i ind imellem.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-08-05 19:53

Hej igen,

wrote:

> [...]
>(bremser, affjedring, udstødning mv.). Er det hele vejen i gennem
>specialstumper, der sidder på v8'erne? Er der nogle, der har erfaringer?

Ville i øvrigt nok vælge en 6'er hvis det var en der skulle køre
meget. Bor i Sverige og kan købe så'n e34 530i V8 til omkring
30-40.000 kr og med max 10.000 km om året skal det nok gå hvis vi
finder et eksemplar hvor motoren er OK.

Delene til 530/540 V8 ser ikke ud til at være skrig-dyre, kig lidt
rundt http://www.schmiedmann.com/index2.htm. 530'eren har jo ikke
engang specielt mange hypper.. Men lyden har den nok...

Vi har en e39 530dA touring som vi pendler til arbejde i... Og den kan
æde kilometer uden at man bliver flået siger de jo Dejlig bil er
det ihvertifælde.

** Lars

Fra : Søren Schibbye

Dato : 05-08-05 21:13

> [...]
> udgangspunkt tænkt på en en 525i v24 med 192 heste. Men når man går
> brugtmarkedet i gennem, så er 530 og 540 (v8'erne) ikke markant dyrere

Hvis det var mig som ksulle købe en E34 idag ville jeg eventuelt kikke på en
535 I 12v. Det er til dato en af de mest solide motorer som BMW har bygget
grund konstruktionen stammer helt tilbage fra 70érne, og har blandt andet
være anvendt i M1 samt diverse alpina. Denne kunne endda købes ved alpina
med biturbo, så blæev den rigtig sjov. Motoren har i e34 trim 211 HK og 300
et eller andet nm ved ca 3000 omdrejninger. Denne motor er ganske god. Den
eneste svaghed de havde var at kanst og vippetøjet blev slidt efter 200000
km. Dette er dog billigere og lave end at rode med de nyere v8 motorer som
den blev afløst af. Jeg har slev kørt mange tudisnde km i sådan en, og jeg
kan af svagheder nævne få ting som bøsninger fortøjet, vippetøj, samt
problmer omkring oliehuset hvor returventilen ikke lukker ved stop af
motoren og olielampen derfor lyser i fire sek inden slukker ved kold start.
Bilen har ikke der store problemer med rust udover at bagklpperne skal
kikkes efter ved nummerplade lyset. Umiddelbart ville jeg vælge en med
automatik, nogle folk omtaler at gearkasserne er svage, men det er mere et
spørgsmål om behandling af disse, samt kørselsmønster. Det skal nævnes at
min bil har et snit forbrug på 11,5 liter på 100 Km.

> [...]
> fingrene fra en v8'er, hvis man ikke har tænkt sig at skulle gå fra hus og

Hvis der skla laves service på værksted, så find en lokal mand med BMW
kendskab, da BMW selv er lidt dyrere ved småting. Stumper ved BMW er til
denne model, samt e32, og e30, nedsat med op til 30 procent og man skal
kikke sig for inden man bøvler med uoriginale dele, som for nogles
vedkommende har en dårlig pasform. V12 kan være dyr i almindelig
vedligehold, men hodlt op i mod hvad gamle S-klasser fra mercedes koster at
holde i live, så ender man i sidste ende på samme niveau.

> [...]
> (bremser, affjedring, udstødning mv.). Er det hele vejen i gennem
> specialstumper, der sidder på v8'erne? Er der nogle, der har erfaringer?

Stumper er ikke mere pebret til en v8 som en R6, der dog andre problemer med
benzin kvaliteten, men dette problem opstod kun på amerikanske biler, da de
ikke har de samme krav omkring renhed af brændstoffet som vi har i europa.

Denne side er god til at finde tips og tricks, samt læse om svagheder på
bilen generelt: http://www.bmwe34.net/

MVH.

Søren Schibbye