Genfersnitter! Opfølgning på tidligere spø~
Fra : Ukendt

Dato : 04-08-05 23:10

Den 17. april 2005 kl. 20:39 spurgte "Max" efter Genfersnitter.

Link til tråden:
http://groups-beta.google.com/group/dk.kultur.mad+drikke/browse_thread/threa
d/daf047218a839fb2/d20309ad8a0c19c7?q=genfersnitter&hl=da& (husk at få hele
linket med - det kan være knækket, da jeg ikke er så teknisk anlagt ;)

Efter den del søgen, faldt jeg i dag over hele to opskrifter på genferkage.
Det er en type lagkage, som hører til på det gamle Sønderjyske kagebord. Bov
Museum har udgivet en bog med opskrifter til kagebordet, hvori opskrifterne
på genferkage befinder sig. http://www.bovmuseum.dk (Der står ikke noget om
bogen på museets hjemmeside, men så kan man jo kontakte dem )

Genfersnitter må være en variation af genferkage.

http://www.dokpro.uio.no/litteratur/winsnes/winsnes.txt har en gammel
opskrift på genferkage. http://www.danbbs.dk/~erikoest/opskr/lkgg.htm har en
meget nutidig opskrift på genferkage.

Er der nogen der ønsker de to opskrifter jeg har fundet, så mail mig på
wunjo@webspeed.dk

Tina

Fra : Max

Dato : 05-08-05 19:27

Hej Tina

> Genfersnitter må være en variation af genferkage.

Ja, men de snitter som jeg oprindelig spurgte om minder
på ingen måde om lagkagebunder.

> Er der nogen der ønsker de to opskrifter jeg har fundet, så mail mig på

Jeg vil maile dig.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 19:59

> Hej Tina

> Ja, men de snitter som jeg oprindelig spurgte om minder
> på ingen måde om lagkagebunder.

Jeg har lige fået oplyst fra anden side (= min bror der er bager), at
genfersnitter på ingen måde er en bestemt slags "kage". Hver bager af den
lidt ældre skole, har sin opfattelse af, hvad en genfersnitte og en
genferkage er. Der er nogle, faktisk mange, der kalder den alm.
hindbærsnitte for "genfersnitte", der er nogle der kalder lagkagesnitter for
"genfersnitter", osv. En genfersnitte er ikke en kage, hvor man nævner
navnet, og så ved alle hvad der er tale om, som fx en mazarinkage eller et
rosenbrød.

De to opskrifter jeg har på genferkage, er meget forskellige. Den ene minder
om en lagkage, den anden er lavet med en hulens masse æg, heriblandt
hårdkogte æggeblommer, og den er mest en pladekage;bradepandekage, så vidt
jeg husker. (Har ikke opskriften ved siden af mig, men kan skaffe den på
søndag).

Tina

Fra : Max

Dato : 05-08-05 20:15

Hej Tina

> "genfersnitter", osv. En genfersnitte er ikke en kage, hvor man nævner
> navnet, og så ved alle hvad der er tale om, som fx en mazarinkage eller et
> rosenbrød.

Det er også den konklusion jeg kom frem til da jeg spurgte oprindelig.
Det er utroligt at i et lille land som danmark kan være sådan en
variation mellem bagerne, det variere sågar ikke bare fra landsdel til
landsdel, det variere fra by til by.

> De to opskrifter jeg har på genferkage, er meget forskellige. Den ene
minder

Dem jeg omtalte var lavet som hindbærsnitter, Men brødet var lavet næsten
som f.eks. fedtebrød med kokos i og så var de lagt sammen med kagecreme.

Mvh Max