Vaskemaskinen siger underligt!?
Fra : SB

Dato : 04-08-05 18:41

Hejsa

Så synes vaskemaskinen lige pludselig den skal have lidt opmærksomhed.
Den larmede som ind i h...... da den centrifugerede så vi slukkede den.
Det virker som om tromlen er lidt løs i det - den siger i hvert fald
lidt lyde når man kører den manuelt rundt. Kan det betale sig at få en
ud og kigge på den (og i givet fald hvem - en elektriker?), eller skal
der bestilles en ny?

//Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 04-08-05 18:52

"SB" <bay@coolNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når man kører den manuelt rundt. Kan det betale sig at få en ud og kigge
> på den (og i givet fald hvem - en elektriker?), eller skal der bestilles

Se om ikke der mangler en bøjle i en bh.. Det kan lave en infernalsk larm
og er et ret almindeligt fænomen.

Alternativt er lejerne gået på maskinen. De kan godt skiftes.

Martin

Fra : SB

Dato : 04-08-05 20:15

Martin Bak wrote:

> Se om ikke der mangler en bøjle i en bh.. Det kan lave en infernalsk larm
> og er et ret almindeligt fænomen.
>
> Alternativt er lejerne gået på maskinen. De kan godt skiftes.
>
> Martin

Det er mest når den centrifugerer, så lyder det som om der ligger en
brosten og ramler rundt inden i den! Men tjekker lige om fruen mangler
en bøjle i en BH

//Søren

Fra : Andersen

Dato : 04-08-05 21:18

> Det er mest når den centrifugerer, så lyder det som om der ligger en
> brosten og ramler rundt inden i den! Men tjekker lige om fruen mangler en
> bøjle i en BH
>
> //Søren

Hvis fruen ikke mangler en bøjle, og du faktisk finder en brosten, så må du
jo forklare hende, at hun skal tage brostenene ud inden hun smider bh'en til
vask *g*

ps. det vil nok være et smart at kontakte et elektrikerfirma som sælger
vaskemaskiner, og der ved få en elektriker ud som kender til den slags :)
bare sådan at du ikke får en ud som laver strøm i bygninger og ikke kender
noget til konstruktioner i hvidevarer.

Mvh
Dennis

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-08-05 21:20

SB wrote:

> Det er mest når den centrifugerer, så lyder det som om der ligger en
> brosten og ramler rundt inden i den! Men tjekker lige om fruen mangler
> en bøjle i en BH

Ja, de plejer at sætte sig fast i et varmelegeme og skrabe mod tromlen.
Ved alm. vaskehastighed siger det ikke så meget, men ved centrifugering
.... uha, uha.

Put bh'erne i en stofpose inden de puttes i vaskemaskinen, eller vask
dem i hånden.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-05 23:28

Erik Olsen wrote:

> Ja, de plejer at sætte sig fast i et varmelegeme og skrabe mod
> tromlen. Ved alm. vaskehastighed siger det ikke så meget, men ved
> centrifugering ... uha, uha.

Det vil give en skrabende lyd. Den voldsomme skramlen tyder mere på et leje,
som har sagt godnat.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : SB

Dato : 05-08-05 07:22

Erik Ginnerskov wrote:

> Det vil give en skrabende lyd. Den voldsomme skramlen tyder mere på et leje,
> som har sagt godnat.

Så har vaskemaskinemekanikeren været her. Der skal nye lejer i - og det
vil koste et par tusinde fordi den er bygget ind i stål hele vejen rundt
(det er en Zanussi). Lejet kostede næsten ingenting sagde han - øv!

Der er ikke en der ved hvordan man nemt kommer til lejet på sådan en
fætter???

//Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 05-08-05 08:19

> [...]
> (det er en Zanussi). Lejet kostede næsten ingenting sagde han - øv!
>
> Der er ikke en der ved hvordan man nemt kommer til lejet på sådan en

Jeg har kun prøvet det på en Atlas, og det er ret længe siden. Men det
foregik ved at bagpladen kunne fjernes. og med den og toppen af, kunne jeg
afmontere den støbegods fidus der sidder bagerst på maskinen og som bærer
tromlen. Lejet sidder i den. Det tager tid og er besværligt, men der er
egentlig ikke en kompliceret operation. Det kan dog være svært at få lejet
ud og det nye i, men hvis du tager hele fidusen med ned til
vaskemaskinemekanikerens værksted, så kan han nok nemt hurtigt og billigt
sætte et nyt leje i den, og så kan du bare tage hjem og samle din maskine
igen. Det er da værd at prøve, hvis du har tid og mod på opgaven.
Min reperation gik vældig godt, maskinen kørte over 10 år uden probs.

Martin