Megane, Tandrem - hvad koster det normalt?
Fra : Brian Binnerup

Dato : 04-08-05 16:59

Hejsa.

Jeg har lige haft min Renault Megane (1999 Stc. 1.6 16v) på værksted for at
få skiftet tandrem.

Det gav mig noget af et chok - der står på regningen "Tandrem Komplet +
Vandpumpe", kr. 5100 + moms.

Så jeg har fået skiftet bremsebakker, hjulcylinder bag, bremsevæske,
miljøomkostning, og arbejdstimer 2 stk (om det er incl. eller excl. den
komplette tandrem aner jeg ikke).

Bilen har ikke fået serviceeftersyn ellers, den skulle kun have skiftet
tandrem, og så fandt de ud af den lækkede ved den ene bagbremser, derfor
reperationen af bremser også.

Pris i alt 6.888 kr. + moms - dvs. 8.610 kr.

Jeg syntes det er voldsomt i forhold til hvad det har kostet på andre
biler - er det bare prisen for at få skiftet tandrem på en Renault?

Mvh

Brian

Fra : Peter Juul

Dato : 04-08-05 17:27

"Brian Binnerup" skrev i news:gXqIe.$Kb1.4@news.get2net.dk...

> [...]
> >
> Jeg syntes det er voldsomt i forhold til hvad det har kostet på andre
> biler - er det bare prisen for at få skiftet tandrem på en Renault?

Det _er_ en større udskrivning at skifte tandrem på en Renault Megane - Det
skyldes at man er nødt til at hive maskinen halvvejs ovenud af maskinhallen
for at kunne komme til.
Da jeg købte min 2001 Megane RXT st.car, fik jeg efter nogle dages snakken
godt for min syge moster handlet en ny tandrem med i prisen - Det var lige
før at jeg ikke fik bilen den lovede dag, da sælger ikke havde skiftet
tandrem på en Megane før, og ikke havde regnet med at det var _så_
omstændigt - Han fik dog et par af mekanikerne til at blive efter fyraften,
så jeg kunne få min bil... Og gjorde da osse lige opmærksom på, at det var
en lille reperation til omkring 5 kkr - Vandpumpen skifter man ofte
samtidig med tandremmen, da den har tendens til at stå af i forb. med
indgrebet.

Alt i alt har du ikke betalt for meget, så vidt jeg kan se.... Antallet af
kroner er voldsomt, bevares, men selve prisen kan IMO ikke anfægtes.

VenHils
Peter

Fra : diesel

Dato : 04-08-05 19:02

jeg gav 8300 kkr for min octavia diesel årgang 2002.
diesel

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.90.63.134)

Fra : Henning Lund

Dato : 04-08-05 20:06

diesel skrev:

> jeg gav 8300 kkr for min octavia diesel årgang 2002.
> diesel

Hehe kr 1300 i en Xantia og folk siger at Citroner er dyre i
reparationer

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Brian

Dato : 04-08-05 20:16

Henning Lund wrote:

> Hehe kr 1300 i en Xantia og folk siger at Citroner er dyre i
> reparationer

Det er vel så en 8 ventilet sag ?

/Brian

Fra : Henning Lund

Dato : 04-08-05 20:22

Brian skrev:

> Det er vel så en 8 ventilet sag ?

Jep men jeg kunne ikke lade være med at pille i fordommen.

Fra : Brian

Dato : 04-08-05 20:25

Henning Lund wrote:

> Jep men jeg kunne ikke lade være med at pille i fordommen.

Så er 1300 da dyrt, hvis det ikke var på et autoriseret værksted

/Brian

Fra : Karsten Andersen

Dato : 05-08-05 04:23

Thu, 4 Aug 2005 21:05:56 +0200, skrev Henning Lund, på 14 linier, i
<42f26718$0$2345$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>Hehe kr 1300 i en Xantia og folk siger at Citroner er dyre i
>reparationer

700 for en Opel ved Opel for 4 år siden
1100 med alle remhjul og efter kl 16. for 4 år siden igen ved Opel.
Jo man kan godt få det billigt.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : KASO

Dato : 05-08-05 11:49

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 700 for en Opel ved Opel for 4 år siden
> 1100 med alle remhjul og efter kl 16. for 4 år siden igen ved Opel.

Jeg kender da en som sparede de penge helt på en Opel. Til gengæld måtte han
så nogle år efter betale 13.000kr. til at udbedre skaderne
(Så kan han lære det....!)

Fra : Kristian

Dato : 09-08-05 16:04

Hvor er det?

Det er snart min tur til at skifte tandrem.

Kristian

Fra : Henning Lund

Dato : 09-08-05 17:34

Kristian skrev:

> Hvor er det?
>
> Det er snart min tur til at skifte tandrem.

Lemvig.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Kristian

Dato : 11-08-05 14:18

> Lemvig.

Øheeee........autoriseret Citroën?..............eller?

I Faxe vil Citroën nemlig have ca. 3.700,- for det.

Kristian

Fra : Brian Binnerup

Dato : 04-08-05 22:14

> Alt i alt har du ikke betalt for meget, så vidt jeg kan se.... Antallet af
> kroner er voldsomt, bevares, men selve prisen kan IMO ikke anfægtes.

Hej Peter

Det havde jeg egentligt heller ikke ventet - jeg syntes bare det var
voldsomt

Mvh

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 11:31

"Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse

> Det _er_ en større udskrivning at skifte tandrem på en Renault Megane -
> Det skyldes at man er nødt til at hive maskinen halvvejs ovenud af
> maskinhallen for at kunne komme til.

Det var da utroligt at "man" stadigvæk kan finde på at lave det så usmart

--
Tom

Fra : Peter Juul

Dato : 05-08-05 14:55

"Tom" skrev

> Det var da utroligt at "man" stadigvæk kan finde på at lave det så usmart
>
> --
Jowjow... Men dog ikke så tåbeligt som i de 5-benede Fiat'er, hvor maskinen
skal hives helt ud af hallen.... Mange kunne lære noget af Opel, hvor det i
det mindste er til at komme til.... Og hvor flere af motorerne kan tåle at
smide en tandrem

Vi husker jo osse go'e gamle Citroën GS, hvor motoren skulle ud, bare for at
skifte udstødning....

VenHils
Peter

Fra : Karsten Andersen

Dato : 05-08-05 17:11

Fri, 5 Aug 2005 15:55:10 +0200, skrev Peter Juul, på 18 linier, i
<kdKIe.63669$Fe7.203652@news000.worldonline.dk>, :

> [...]
>smide en tandrem
>
>Vi husker jo osse go'e gamle Citroën GS, hvor motoren skulle ud, bare for at

Ja nogle biler skal motoren og næsten ud bare for og skifte tændrør

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Peter Juul

Dato : 05-08-05 17:53

"Karsten Andersen" skrev

> Ja nogle biler skal motoren og næsten ud bare for og skifte tændrør

Jeg mener at kunne huske da Citroën BX kom frem, var det umuligt selv at
skifte det 4. tændrør, der skulle et eller andet specialværktøj til, som
dengang kun fandted på Citroën-værkstederne - Min far, som er gammel
mekaniker og kan skille de fleste biler fra 50'erne og 60'erne ad med bind
for øjnene, overvejede sådan en, indtil sælgeren fortalte det..... Han
byttede i stedet sin Ascona B ud med en Volvo 240...

VenHils
Peter

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-08-05 19:43

> [...]
> for øjnene, overvejede sådan en, indtil sælgeren fortalte det..... Han
> byttede i stedet sin Ascona B ud med en Volvo 240...

Det er jo noget folk glemmer eller ikke ved, nå de udråber en bil til at
være dyr eller billig at reparere på. Ser man på de forskelle der er på
biler nå det kommer til arbejdsløn eller tiden der skal bruges på en bestemt
operation, kan man se om konstruktøren har tænkt sig om (alternativet er jo
at værkstedet tager røven på en).

Fra norske brugtbilstest, arbejdsløn indhentet fra autoriserede værksteder i
Oslo:

Udskiftning af bremseklodser i begge sider Subaru Legacy 94- 2541 kr. (2,50
timer), Opel Omega B 94-03 og Ford Mondeo 93-00 422 og 385 kr. (0,50 timer).

Udskiftning af udstødningsrør og kat. Audi A3 96-03 2676 kr. (3,42 timer),
Honda Civic 96-00 630 kr. (0,79 timer).

Udskiftning af kobling Peugeot 406 diesel 95- 7834 kr. (9,18 timer), Opel
Astra 91-98 940 kr. (1,20 timer).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Brian

Dato : 05-08-05 22:14

Peter Juul wrote:

> Jowjow... Men dog ikke så tåbeligt som i de 5-benede Fiat'er, hvor
> maskinen skal hives helt ud af hallen

Den lille sag er de jo kommet omkring med et stykke specialværktøj....

> .... Mange kunne lære noget af
> Opel, hvor det i det mindste er til at komme til.... Og hvor flere af
> motorerne kan tåle at smide en tandrem

Nogen af 8V'erne kan tåle at smide den - 16V'erne gør det for dig

/Brian

Fra : Q

Dato : 04-08-05 20:06

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> få skiftet tandrem.
>
> Det gav mig noget af et chok - der står på regningen "Tandrem Komplet +

Min oplevelse med Renaults autoriserede værksteder er at de ikke kan finde
ud af at skrive regninger ud på under 5000,- så det kan da godt passe ..

Vandpumpe og remstrammerhjul skifter man normalt samtidig med tandremmen, så
det burde du ikke brokke dig over...

/peter

Fra : Brian Binnerup

Dato : 04-08-05 21:58

> Min oplevelse med Renaults autoriserede værksteder er at de ikke kan finde
> ud af at skrive regninger ud på under 5000,- så det kan da godt passe
> ..

Det var uautoriseret.

> Vandpumpe og remstrammerhjul skifter man normalt samtidig med tandremmen,
> så
> det burde du ikke brokke dig over...

Det er jeg klar over - jeg brokker mig heller ikke - jeg er generelt mægtig
glad for den mekaniker - var bare nysgerrig efter om det var normalt.

Jeg plejer jo ikke at betale den slags for en tandrem.

Mvh

Brian

Fra : Q

Dato : 05-08-05 09:25

> Jeg plejer jo ikke at betale den slags for en tandrem.

Du har ikke haft Fransk bil før? ..

/peter

Fra : KASO

Dato : 04-08-05 20:44

> [...]
> at få skiftet tandrem.
>
> Det gav mig noget af et chok - der står på regningen "Tandrem Komplet +

For 2 år siden gav jeg ca. 4300kr. inkl. moms for skift af tandrem,
vandpumpe + div. remstrammerhjul og hvad der ellers hører til hos Renault i
Helsingør. Idag ligger prisen omkring 5.000kr. iflg. Bilia Nærum, der lige
har købt min gl. Scénic (samme motor) - og som skulle skifte tandremmen i
forbindelse med købet (den var 4 år). Prisen lyder derfor lidt høj. Ud over
at reparationen kræver specialværktøj, er den ikke specielt mere kompliceret
end på mange andre moderne biler.

Fra : /Bluch

Dato : 04-08-05 23:14

"KASO" <a@b.dk> wrote in

> [...]
> derfor lidt høj. Ud over at reparationen kræver specialværktøj, er den
> ikke specielt mere kompliceret end på mange andre moderne biler.

Hvis en hjulcylinder har været utæt, kan der jo ligge skift af bagbremser i
regningen også. Det er jo heller ikke gratis. Det er lidt svært at anslå
prisen, uden at se den konkrete regning.
/Bluch

Fra : Claus

Dato : 05-08-05 17:14

> [...]
|
| Så jeg har fået skiftet bremsebakker, hjulcylinder bag, bremsevæske,
| miljøomkostning, og arbejdstimer 2 stk (om det er incl. eller excl. den

Sjovt, var i 2003 på værksted med min 99 megane stc. 1.6.16v, 100.000 km.
Der skiftede de tandrem + diverse, vandpumpe og hjulcylinder bag. Prisen var
også der i omegnen. Gad vide om det er standard???

Aldrig-aldrig mere Renault med de værkstedspriser. Bilen er såmend udemærket
og går ikke mere i stykker end andre biler, men det hjælper fedt hvis det
koster 3 gange mere at køre på værksted.

Købte så en Octavia diesel i håb om mindre regninger. Læser nu i et andet
svar at skift af tandrem havde kostet staklen 8000,- Damn, hvis det er
rigtigt kan jeg godt begynde at spare op - igen

/Claus