Nyt gulv (evt. med gulvvarme) ovenpå beton~
Fra : Bettina Hansen

Dato : 04-08-05 11:13

Hej gruppe

Vi har en tilbygning til huset hvor vi skal have lagt nyt gulv. Lige nu
er der betongulv og det føles for koldt om vinteren. Da vi også gerne
vil have varme i bygningen kunne det jo være oplagt også at lægge
gulvvarme samtidig...

Men hvordan griber vi det an? Der skal vel noget isolering nederst,
derefter gulvvarmerør og så f.eks. spånplade og et laminatgulv øverst.
Er der andet vi skal tænke på?

Jeg har søgt på nettet og har fundet bl.a.
http://www.byggekram.dk/sw3441.asp om isolering af gulv ovenpå
betongulv. De taler om krav om U-værdi på 0,2... Jeg ved ikke hvad
U-værdi er men går ud fra at det eksisterende gulv overholder evt. krav
så det behøver vi vel ikke at tænke på? Bygningen skal i øvrigt ikke
bruges til beboelse - kun som hobbyrum/værksted.

Vi vil være meget taknemmelige for alle gode råd, links til gode
hjemmesider eller henvisninger til gode gør-det-selv-bøger hvor vi kan
få lidt hjælp til projektet...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-08-05 12:54

Bettina Hansen wrote:

> [...]
> krav så det behøver vi vel ikke at tænke på? Bygningen skal i øvrigt
> ikke bruges til beboelse - kun som hobbyrum/værksted.

Hvis gulvet allerede nu føles koldt om vinteren, skal du ikke regne med
at det opfylder bygningsreglementets isolationskrav. Det er desuden
vigtigt for at undgå for stort energispild ved gulvopvarmningen.

> Vi vil være meget taknemmelige for alle gode råd, links til gode
> hjemmesider eller henvisninger til gode gør-det-selv-bøger hvor vi kan
> få lidt hjælp til projektet...

Lidt om laminatgulve:

De nuværende klik-sammen-gulve er nemme at lægge, rimeligt robuste og
forholdsvis billige. Noget af markedets billigste af rimelig kvalitet er
IKEA's TUNDRA til 69 kr/m2 (der er 15 års garanti). Et laminatgulv er
ret slidstærkt, men til gengæld tåler det ikke at man taber hårde, tunge
genstande med skarpe kanter som større værktøj på det, så kan laminaten
gå i stykker. Det kan almindelige trægulve nu heller ikke tåle.

Så I kan stadig godt lægge laminatgulv selvom det er i et hobbyrum, men
lav det sådan at det nemt kan skiftes efter f. eks. 15 år. Det lægges
altid som svømmende gulv så borde etc. må ikke skrues fast i gulvet.
Fodlisternes bør skrues fast med synlige skruer og der bør ikke
anbringes installationer på væggene nede langs gulvet. Der skal være
10-12 cm plads for at man nemt kan skille gulvet ad.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bettina Hansen

Dato : 05-08-05 09:56

Erik Olsen wrote:
> Hvis gulvet allerede nu føles koldt om vinteren, skal du ikke regne med
> at det opfylder bygningsreglementets isolationskrav. Det er desuden
> vigtigt for at undgå for stort energispild ved gulvopvarmningen.

OK - bygningen har oprindelig været garage. Siden da er porten blevet
lukket og det har været brugt som opbevaring/lager. Så det skal nok
passe at det ikke opfylder kravene til beboelse. Vi skal som sagt heller
ikke selv bruge det til beboelse - vil bare gerne have hævet
temperaturen nogle grader om vinteren og have et gulv som ikke føles så
koldt ;)

> Lidt om laminatgulve:
<snip>

Tak for det :) En god idé at have i tankerne at det skal være nemt at
udskifte på et tidspunkt :)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Petersen_Michael

Dato : 04-08-05 13:09

In news:42f1eaa6$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Bettina Hansen <bettina@chin.dk> Typed:

Hej Bettina.

> [...]
> nu er der betongulv og det føles for koldt om vinteren. Da vi også
> gerne vil have varme i bygningen kunne det jo være oplagt også at

Hmm.. er der ikke leca eller flamingo i den nuværende beton?

> Men hvordan griber vi det an? Der skal vel noget isolering nederst,

Ja, 100 - 150 mm leca nødder eller flamingo er en god ting. (det står også
på det web du linker til)

> derefter gulvvarmerør og så f.eks. spånplade og et laminatgulv øverst.
> Er der andet vi skal tænke på?

Hvor meget højde forskel du ønsker på det nuværende og det nye gulv. Det
lyder som om i skal have fat i en opbrydningshammer, og buldre det
eksisterende gulv op, inden i går i gang med det nye.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Bettina Hansen

Dato : 05-08-05 10:09

Petersen_Michael wrote:
> Hmm.. er der ikke leca eller flamingo i den nuværende beton?

Det ved jeg ikke - vi købte huset i efteråret så vi har ikke selv lavet
gulvet. Bygningen har oprindeligt været garage så man har nok mest tænkt
på at få et stærkt gulv og ikke så meget på at få et varmt gulv ;)

> Hvor meget højde forskel du ønsker på det nuværende og det nye gulv. Det
> lyder som om i skal have fat i en opbrydningshammer, og buldre det
> eksisterende gulv op, inden i går i gang med det nye.

Vi kan hæve gulvet 10-12 cm uden problemer. Det gamle gulv er plant og
tørt og egentlig fint nok som det er - vi vil bare gerne have noget der
er lidt rarere om vinteren. Det behøver ikke at ende med at være mere
lækkert end vores stuegulv ;) Vi bruger det kun som
hobbyrum/cykelværksted. Så vi vil foretrække at lade det gamle gulv
ligge og forsøge at få det bedste ud af de 10-12 cm som vi har til
rådighed ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 16-08-05 20:15

Hej Bettina
Jeg kan se du har 10-12 cm til rådighed.
Du kan bygge et gulv op i strøer (bjælker) og lægge magnetas spånplader med
spor til gulvvarmerør med vand.
Mellem bjælkerne kan du få plads til isolering.
Du kan se vejledninger på nedenstående link.

Venlig hilsen

Altechvvs V/ Allan Lubke Rasmussen

Fra : Lars B

Dato : 17-08-05 20:29