hvepse i jorden
Fra : Jesper Madsen

Dato : 03-08-05 22:07

jeg har fået den tvivlsomme fornøjelse af at have hvepse i haven, jeg kan
desvære ikke brande boet væk, da de holder til i jorden, er der nogen der
har erfaringer med at fjerne hvepse i jorden??...kan fortælle at de
stikker,
hvis jeg nærmer mig med en ukrudts brander

Fra : Gert

Dato : 03-08-05 22:28

"Jesper Madsen" <madsen562@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stikker,
> hvis jeg nærmer mig med en ukrudts brander

jeg havde selv disse prikkene gæster i min græsplæne for nogle år siden, dem
slap jeg af med ved
at købe en bøtte staldchok (insektspray) og så luske ud en aften hvor det
var blevet mørkt og hvepsene
var faldet til ro nede i boet. så fyrede jeg en go potion af det ned i boet,
mener jeg satte en lille tragt omvendt over hullet
for at være sikker på jeg ramte, lagde derefter en sten over hullet, og
næste dag var der ikke skyggen af dem
og de har ikke været der siden.

p.s. staldchok er ikke sundt for dine planter, græsset hvor jeg havde
sprayet døde ret hurtigt efter, men er dog kommet igen

Mvh
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-05 22:55

On Wed, 3 Aug 2005 23:07:29 +0200, "Jesper Madsen"
> [...]

>stikker,
>hvis jeg nærmer mig med en ukrudts brander

de kaldes vist for jordhvepse, som er enormt agrasive.
Pas på dem...

--
Vh Per

Fra : Ths Niels

Dato : 04-08-05 12:53

> de kaldes vist for jordhvepse, som er enormt agrasive.

'agra'sive? Fordi de lever i jorden?

/THS

Fra : Gert

Dato : 04-08-05 13:51

"Ths Niels" <øv@der_fik_jeg_den.dk> skrev i en meddelelse

> 'agra'sive? Fordi de lever i jorden?

de er ihvertfald mere hidsige end alm. hvepse. du kan godt rumstere rundt
relativt tæt på
et almindeligt hvepsebo, men jord hvepse farer op i en "spids" blot du
nærmer dig deres bo.

sådan var dem jeg havde i haven ihvertfald, de nåede ikke at stikke, men
kunne godt se på de de havde vældig lyst til det

Mvh
Gert

Fra : Max

Dato : 04-08-05 13:56

Hej

Så slemme er de nu heller ikke, har da mødt dem ved
flere lejligheder uden at jeg blev stukket. Bl.a. på en fisketur
udviste hvepsene en utrolig nysgerrighed for mig da jeg
sad og drak min kaffe på åbrinken, og efter et stykke tid
gid det op for mig at jeg sad direkte på flyvehullet.

Ps: det er forøvrigt min erfarring at hveps først bliver
et virkelig problem senere på året.

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-08-05 19:03

"Ths Niels" <øv@der_fik_jeg_den.dk> skrev i en meddelelse

> 'agra'sive? Fordi de lever i jorden?

Det er ikke god takt-og-tone at kommentere stavning.

Hilsen Inger

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 06-08-05 22:28

Ths Niels wrote:

> 'agra'sive? Fordi de lever i jorden?

Altså hvis det har noget med jorden at gøre, er det så ikke "agro" ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-08-05 23:29

Jesper Madsen wrote:
> jeg har fået den tvivlsomme fornøjelse af at have hvepse i haven, jeg
> kan desvære ikke brande boet væk, da de holder til i jorden, er der
> nogen der har erfaringer med at fjerne hvepse i jorden

Jeg havde problemet sidste år. De fin i nattens mulm og mørke (når hvepsene
sover) en halv kop benzin ned i hullet. Derefter trak jeg et smalt spor af
benzin et par meter væk fra hullet, så jeg kunne antænde uden at blive
barberet. Det virkede præcis som beregnet. Jeg så aldrig den sværm igen.

Men husk at have en vandslange med tryk på liggende klar. Det kan være
farligt at lege med ild.

Og prøv ikke den metode, hvis der er risiko for at stikflammen fra hullet
kan antænde noget over hullet. Flammen kan nemt nå en højde på to meter de
første 5-10 sekunder, inden den langsomt bliver mindre.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-05 00:20

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev
> [...]
> benzin et par meter væk fra hullet, så jeg kunne antænde uden at blive
> barberet. Det virkede præcis som beregnet. Jeg så aldrig den sværm igen.

Det havde du muligvis heller ikke gjort uden ild. Selv dampe fra benzin slår
dem ihjel omgående. Men OK, det giver en ekstra vished at sætte ild til det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : HEF

Dato : 04-08-05 07:29

> [...]
> stikker,
> hvis jeg nærmer mig med en ukrudts brander

Da jeg var barn, havde vi også fornøjelsen af sådan et hvepsebo. Min far
satte græsslåmaskinen over boet og lod den køre en times tid. Måske en lidt
alternativ metode, men det virkede .

M.v.h. Helle.

Fra : Gunnar

Dato : 04-08-05 11:01

Hej.
Til almindelig orientering, Hvepse uddør altid i september - oktober måned,
og
komme aldrig igen samme sted.
Gunnar

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 04-08-05 11:30

Gunnar wrote:

> Til almindelig orientering, Hvepse uddør altid i september - oktober
> måned, og
> komme aldrig igen samme sted.

Det skal jeg lige garantere dig for at de gør. Jeg har haft hvepse under
taget, de bor faktisk i det jeg kalder "gardinkassen", to forskellige
steder, på samme sydvest vendte side af huset, og de har været der to
gange hvert sted på ca. 15 år. Naboen har fortalt at de også har været
der før jeg overtog huset.

M.v.h
Niels

Fra : Max

Dato : 04-08-05 11:51

Hej Niels

> steder, på samme sydvest vendte side af huset, og de har været der to
> gange hvert sted på ca. 15 år. Naboen har fortalt at de også har været
> der før jeg overtog huset.

2 gange på 15 år kan ikke betragtes som på samme sted, for at det
skal være samme sted må det være det følgende år.

Mvh Max

Fra : Gunnar

Dato : 04-08-05 12:46

De komer aldrig i det samme bo igen, men hvis mulighederne er ideelle
kan der sagten komme nogen igen året efter næsten samme sted. Men hvepse
uddør og kun
den befrugtede dronning overvintrer. Sjult i f.eks. islolerin over et hus
eller
lignende. Den starter så sit eget nye bo til foråret, og tager aldrig et
gammelt
i brug igen. Hvis i hvert år har mange hvepse, så udklægges der også mange
dronninger, så selvfølgelig er der større muligheder for nye. Luk de
sprækker
de bor under så I kan bryde cirklen. Mange dronninger mulighed for mange nye
bo.
Gunnar

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-08-05 19:07

> 2 gange på 15 år kan ikke betragtes som på samme sted, for at det
> skal være samme sted må det være det følgende år.

Jamen ok så:
Hvert evige eneste år har jeg et hvepsebo på min dør til haveskuret.
Det bliver mere eller mindre stort, afhængigt af, hvor lang tid, der går
inden jeg opdager det og finder fluesprayen frem - men de kommer troligt
næste år igen.
Boet er hvert år i samme højde på den indvendige side af døren.

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-05 23:41

Gunnar wrote:

> Til almindelig orientering, Hvepse uddør altid i september - oktober
> måned,

Jatak, men fra slutningen af juli/starten af august og til boet dør ud er
hvepsene faktisk et meget ubehageligt naboskab.

Når de er færdige med at opfostre årets sidste kuld unger, holder de også op
med at optræde som nyttige rovdyr. I stedet begynder de at interessere sig
for søde sager og de er mere irritable end først på sommeren.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-08-05 17:32

> [...]
> stikker,
> hvis jeg nærmer mig med en ukrudts brander

Vi har et par lignende boer, og det ene ligger blot et par meter fra
terrassen, midt i græsplænen. Vi får mange hyggelige timer til at gå med se
bierne finde hullet så nemt som ingenting, og de genere os på ingen måde. Om
en måneds tid eller to er de væk, og det var så den sommer.

Lad du dem bare være.

Mvh Maria

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-08-05 19:08

.. Vi får mange hyggelige timer til at gå med se
> bierne finde hullet så nemt som ingenting, og de genere os på ingen måde.

Nu er der altså pokker til forskel på bier og hvepse.
Bier kan jeg fint nyde, men hvepse bryder jeg mig heller ikke om at have
der, hvor jeg ofte færdes.

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-05 23:45

Inger Pedersen wrote:

> Nu er der altså pokker til forskel på bier og hvepse.

Lige præcis. Jeg har for mange år siden stået og malet vinduer lige ved
siden af en bisværm, som havde slået sig ned i en rådhusvin mindre end en
meter fra vinduerne. Ingen af bierne havde lyst til at stikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/