/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Skal kobling eller variomatic skiftes?
Fra : Troels Pedersen


Dato : 03-08-05 18:51


Hej

Jeg har lovet at forsøge at lave en Honda SFX scooter, jeg har ikke rodet
med knallert i 5-7 år, dengang var det en Yamaha FS1. Så jeg har brug for
hjælp til kobling og variomatic på Hondaen.

Problemet er:
Knallerten har fin topfart når først den er der oppe, trækker fint op af
bakker når den er oppe i fart. Trækker fint op til topfart på lige veje. Men
er vejen bare en smule stejl kan den stort set ikke trække sig selv igang op
af bakke.

Motoren tager ikke ret mange omdrejninger i forhold til når man starter på
lige vej, det er som om man starter i for højt gear.
Min teori er variomatic delen, men jeg ved faktisk ikke helt hvordan sådan
en fungere. Så jeg er ikke sikker, en der vil forklare det?

Har i nogen bud på hvad der kan være galt?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92
Velo Solex '63
www.broendbjerg.dk




 
 
Henning Lund (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 03-08-05 19:27

Troels Pedersen skrev:

>
> Har i nogen bud på hvad der kan være galt?

Hvis rullerne i variatoren er ved at være blevet slidt kantede, laver
den dette nummer. Prøv med et sæt nye ruller.
Rullernes vægt slynger den ene variatordel ud mod den anden, derved
opstår variatorevnen og motoren "gearer" op, når omdrejningerne på
motoren falder ved modvind/stejl bakke, så skal den "geare" ned pga
motorens omdrejninger ikke længere kan trykke variatorhalvdelen ud med
rullernes vægt.

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg


Troels Pedersen (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Troels Pedersen


Dato : 03-08-05 21:01


"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
news:42f10c53$0$1989$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvis rullerne i variatoren er ved at være blevet slidt kantede, laver den
> dette nummer. Prøv med et sæt nye ruller.

Det vil jeg prøve. Hvad vejer rullerne til en Honda SFX? Den er fuldt
lovlig.

> Rullernes vægt slynger den ene variatordel ud mod den anden, derved opstår
> variatorevnen og motoren "gearer" op, når omdrejningerne på motoren falder
> ved modvind/stejl bakke, så skal den "geare" ned pga motorens omdrejninger
> ikke længere kan trykke variatorhalvdelen ud med rullernes vægt.

Findes der en god side med nogle tegninger over sådan en variator? Så jeg
kan få et lidt bedre indtryk af hvad det er for en, inden jeg skiller den
ad.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92
www.broendbjerg.dk




Henning Lund (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 03-08-05 21:37

Troels Pedersen skrev:

> Det vil jeg prøve. Hvad vejer rullerne til en Honda SFX? Den er fuldt
> lovlig.

http://www.beedspeed.com/rollerweights.htm

> Findes der en god side med nogle tegninger over sådan en variator? Så
> jeg kan få et lidt bedre indtryk af hvad det er for en, inden jeg
> skiller den ad.

http://www.hekto.dk/speedfight/variator.htm



--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg


Carsten Lorenzen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Lorenzen


Dato : 04-08-05 07:28

Du kan også lige prøve at stille den på støttefoden, og så pille dækslen af
over kileremmen. Og så gasse motoren op og slippe gassen igen, så kan du se
hvordan den skifter gearing, tror det hjælper lidt i at forstå virkemåden.

--
Mvh.
Carsten Lorenzen

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42f103c4$0$37101$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Hej
>
> Jeg har lovet at forsøge at lave en Honda SFX scooter, jeg har ikke rodet
> med knallert i 5-7 år, dengang var det en Yamaha FS1. Så jeg har brug for
> hjælp til kobling og variomatic på Hondaen.
>
> Problemet er:
> Knallerten har fin topfart når først den er der oppe, trækker fint op af
> bakker når den er oppe i fart. Trækker fint op til topfart på lige veje.
> Men er vejen bare en smule stejl kan den stort set ikke trække sig selv
> igang op af bakke.
>
> Motoren tager ikke ret mange omdrejninger i forhold til når man starter på
> lige vej, det er som om man starter i for højt gear.
> Min teori er variomatic delen, men jeg ved faktisk ikke helt hvordan sådan
> en fungere. Så jeg er ikke sikker, en der vil forklare det?
>
> Har i nogen bud på hvad der kan være galt?
>
> --
> MVH Troels
> Ford Sierra 2.0i DOHC '92
> Velo Solex '63
> www.broendbjerg.dk
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste