Flytte hjemmefra kogebog
Fra : Koeffe

Dato : 03-08-05 18:13

Jeg mindes at der for et par år siden udkom en lille kogebog
som var beregnet for folk der lige var flyttet hjemmefra.
Jeg mener at den var lille, kvadratisk og rød/sort. Er der
nogen der ved hvad denne bog hedder?

Det er ikke "Kogebog for fattigrøve" jeg søger.

--
Koeffe

Fra : Sune Vuorela

Dato : 03-08-05 18:16

On 2005-08-03, Koeffe <graphic.muse> wrote:
> Jeg mindes at der for et par år siden udkom en lille kogebog
> som var beregnet for folk der lige var flyttet hjemmefra.
> Jeg mener at den var lille, kvadratisk og rød/sort. Er der
> nogen der ved hvad denne bog hedder?

Der er i hvert fald noget der hedder kogebog for ungkarle eller sådan
noget. Den er sikkert god til sådan noget.
Hr Jensens kogebog er vidst heller ikke så ringe - i hvert fald ikke
hvis det er til en knægt ;)

--
Sune

Fra : Q

Dato : 03-08-05 18:57

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg mindes at der for et par år siden udkom en lille kogebog
> som var beregnet for folk der lige var flyttet hjemmefra.
> Jeg mener at den var lille, kvadratisk og rød/sort. Er der
> nogen der ved hvad denne bog hedder?

Her: http://www.just-eat.dk/Default.asp
Endda online...

/peter

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-08-05 19:11

On Wed, 3 Aug 2005 19:12:49 +0200
"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg mener at den var lille, kvadratisk og rød/sort. Er der
> nogen der ved hvad denne bog hedder?
>
> Det er ikke "Kogebog for fattigrøve" jeg søger.

ud fra signalamentet så lyder det som Boserups bog "Mad", men den er
dog ikke synderligt god for begyndere (der er f.eks. ikke mål på
ingredienserne).
Jeg vil derimod anbefale den som hedder "God Mad, Let at lave". Det er
en klassiker og jeg har den selv i 3 udgaver hvor man ligesom kan se
hvordan den har ændret sig for hvert årti.
Detsuden findes der en som hedder Gastronomisk grundbog og som også er
rigtig god. Den forklarer alle de der ting med hvordan man skærer ting
smartest, hvad de forskellige ingredienser gør godt for og hvordan man
bruger diverse husholdningsmaskiner. Alt det man har behov for når man
er fortrinsvis ny i et køkken og gerne skulle lære det på den rigtige
måde første gang.
En sidste jeg vil anbefale er en som hedder "Kogebogen - for en og
alle" og som blev udgivet via Netto i sin tid. Den skal nok bestilles
hjem idag hvis den kan skaffes. Den har en masse gode grundopskrifter
som tomatsovs, pizza/bolle/franskbrødsdej osv osv. Samtidigt har den en
masse gode opskrifter som er lette at følge.

Fra : Koeffe

Dato : 03-08-05 22:01

"Kim Schulz"

[...]

Ja det er vist nok den jeg kan huske. Hmm.... det vigtigste
er egentlig også at det er hurtige og måske billige retter.
Hvilke retter er der fx i bogen?

--
Koeffe

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 03-08-05 19:34

Jeg fik "God mad, let at lave" af Inger Erner Andersen og Lotte Haveman da
jeg flyttede hjemmefra. Den havde jeg (og har stadig) stor glæde af.

Der står Husholdningslærerforeningens kogebog udenpå.

Lademanns forlag.

Hilsen

Peter

Fra : Nette

Dato : 03-08-05 20:25

"Koeffe" skrev

> Det er ikke "Kogebog for fattigrøve" jeg søger.

Den er nu heller ikke helt for fattigrøve.

Jeg tror, som en anden også det er Boserups bog du hentyder til. Og jeg
mener heller ikke den er helt for begyndere.

"God mad, let at lave" kan jeg huske og så har Brugsen udgivet en for mange
år siden, som hed "Ung mad". Den brugte jeg selv meget.

Nette

Fra : Annika Pedersen

Dato : 03-08-05 21:32

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i news:42f0fb09$0
> [...]

> Jeg mener at den var lille, kvadratisk og rød/sort. Er der
> nogen der ved hvad denne bog hedder?
>
> Det er ikke "Kogebog for fattigrøve" jeg søger.

Kender ikke den jeg tænker på i udseendet, men sidste år udkom der en
fra... en eller anden "styrelse" (går ikke ud fra at det var
forbrugerstyrelsen, selvom den faldt mig ind) - netop baseret på folk der
var flyttet hjemmefra.

--
Annika Pedersen

Fra : Annika Pedersen

Dato : 03-08-05 21:36

> [...]
> fra... en eller anden "styrelse" (går ikke ud fra at det var
> forbrugerstyrelsen, selvom den faldt mig ind) - netop baseret på folk

<http://ida.dk/Nyheder/Presseklip+fra+IDA/2004/September/08.09.
+Kogebog+for+studerende.htm>

--
Annika Pedersen

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-08-05 22:38

On Wed, 3 Aug 2005 23:01:25 +0200
> [...]

> Ja det er vist nok den jeg kan huske. Hmm.... det vigtigste
> er egentlig også at det er hurtige og måske billige retter.

Hvidkål i hvidvin
Stegt kalvekotelet
Kartoffel frisbee
Varme agurker
Stegte porrer

Bare for at nævne nogle tilfældige.

Som sagt står der ingen mål på ingredienserne så man skal vide hvad der
er realistiske forhold når man bruger den bog

Fra : Vibeke

Dato : 04-08-05 08:45

> [...]
> Jeg mener at den var lille, kvadratisk og rød/sort. Er der
> nogen der ved hvad denne bog hedder?
>
> Det er ikke "Kogebog for fattigrøve" jeg søger.

Måske ikke lige den du søger men jeg købte en fantastisk kogebog til min
søster i Netto for et års tid siden 'mit køkken' på netto's 'eget forlag'.
Lyder lidt plat ikke?

Den har en fantastisk gennemgang af alle de grundliggende færdigheder man
skal bruge i køkkenet. Alt fra at koge et æg til at lave en hollandaise fra
bunden og alt der imellem!

Fabelagtig begynderbog!

Mvh Ivan

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-08-05 09:02

On Thu, 4 Aug 2005 09:45:15 +0200
"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> wrote:

> [...]
> man skal bruge i køkkenet. Alt fra at koge et æg til at lave en
> hollandaise fra bunden og alt der imellem!

ja den er faktisk slet ikke dum. Opdagede lige at den faktisk også stod
på min hylde og samlede støv

Fra : lfcrules

Dato : 04-08-05 13:06

Hej

Der findes en bog der hedder "Grydeklar i eget køkken". Kan hentes gratis
via nedenstående, og kan vist også købes i trykt format for 30,-

http://netbutik.forbrug.dk/pdf_temp/grydeklar.pdf

MVH

Jacob

<snip>

Fra : Arne Skov

Dato : 04-08-05 14:24

Hej Koeffe
Start med Forbrugerinformations pjece "Ren besked Nr 4 oktober 2002:
Grydeklar i eget køkken" den fortæller hvad man skal anskaffe af køkkengrej,
hvad man skal have som basisvarer og giver de første basale opskrifter med
udførlige anvisninger. Pjecen koster 20 - 30 kr + porto og kan bestilles på
telefon 70 13 13 30 eller på www.fi.dk/publikationer . Suppler med "Frøken
Jensens Kogebog, der fås i brugsen for 100 kr. eller der omkring. Held og
lykke!
Hej
Arne

Fra : lars jespersen

Dato : 05-08-05 20:53

Koeffe wrote:
> [...]
> Jeg mener at den var lille, kvadratisk og rød/sort. Er der
> nogen der ved hvad denne bog hedder?
>
> Det er ikke "Kogebog for fattigrøve" jeg søger.

"Lindhardt og Ringhofs Kogebog" er også en fin, omfattende og almen
kogebog, med megen basisviden.