Metatags eller ej?
Fra : Christoffer

Dato : 02-08-05 21:13

Hej, er kommet lidt i tvivl hvorvidt jeg optimerer en side til søgemaskiner
.... Er det links og sidetitler/overskrifter der tæller, eller er det stadig
metatags som har en vigtig brik i spillet?
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/registrer.asp
og
http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=242
Begge sider er fra 2000 og modsiger hinanden ...Jeg har dog valgt at bruge
metatag's også, men er det også nødvendigt for fremtidens sider?

--
Christoffer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-05 21:58

Christoffer skrev:

>Hej, er kommet lidt i tvivl hvorvidt jeg optimerer en side til søgemaskiner
>... Er det links og sidetitler/overskrifter der tæller, eller er det stadig
>metatags som har en vigtig brik i spillet?

Jeg har ladet mig fortælle at metatags døde for længe siden.

Som bruger vil jeg sige at det er et interessant indhold der er
det væsentligste, og jeg håber at det er det søgemaskinerne går
efter. At dømme efter Googles evne til at finde noget brugbart i
de første links, er det nok også indholdet de går efter.

PS. Sprogligt:
Du mener "hvordan" og ikke "hvorvidt". "Hvorvidt" betyder cirka
det samme som "om". Du er næppe i tvivl om hvad du selv laver.

--
Bertel

Fra : Christoffer

Dato : 02-08-05 22:23

> Jeg har ladet mig fortælle at metatags døde for længe siden.
Jeg ved det jo ærlig talt ikke. Efter hvad jeg har hørt blev det erklæret
dødt inden jeg begyndte på html (2 år siden)

> [...]
> efter. At dømme efter Googles evne til at finde noget brugbart i
> de første links, er det nok også indholdet de går efter.
Ja, men jeg vil jo gerne findes af andet end google f.eks
http://www.ask.com/

> PS. Sprogligt:
> Du mener "hvordan" og ikke "hvorvidt". "Hvorvidt" betyder cirka
> det samme som "om".
Sådan læste jeg det ikke selv da jeg skrev det, men du har ret .. gik nok
lidt for hurtigt

>Du er næppe i tvivl om hvad du selv laver.
Tak

--
Christoffer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-08-05 22:39

Christoffer skrev:

>Ja, men jeg vil jo gerne findes af andet end google f.eks
>http://www.ask.com/

Man kan jo vende det om og sige, at metatags jo aldrig skader,
såfremt de er sandfærdige og ikke fyldt med falsk indhold.
--
Knud

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 02-08-05 21:59

"Christoffer" <christoffer@buur.info> skrev i en meddelelse
> [...]
> Begge sider er fra 2000 og modsiger hinanden ...Jeg har dog valgt at bruge
> metatag's også, men er det også nødvendigt for fremtidens sider?

Sandsynligvis nej, hvad keywords angår.

Jeg har indtryk af, at Google er næsten altdominernede i Danmark, og Google
tager ikke hensyn til hverken keywords eller description. Det er for nemt at
"lyve" i disse metatags Derimod er titellinjen vigtig.

Jeg interesserer mig kun for Google, da MSN og Yahoo Search efter min
opfattelse er meget små i Danmark. Hvad mener I andre, har I set nogen
statistikker over, hvilke søgemaskiner folk bruger i Danmark?

Der er en tendens til, at jo mere internet-analfabet man er, jo større er
sandsynligheden for, at man bruger andre søgemaskiner end Google, som f.eks.
dem der er indbyggede i portaler som MSN og Yahoo.

Med lanceringen af IE7 senere i år (?!) bliver denne tendens sikkert
forstærket, idet IE7 vil have MSN stærkt integreret i browseren. Allerede i
dag er der folk, der bruger MSN, fordi de ikke kan finde ud af at slå den
automatiske søgefunktion fra adresselinjen fra i IE.

Der er rygter om at Google kommer med sin egen browser på et tidspunkt, og
det vil da også være helt logisk. Så kan Google også bedre overvåge
(spionere) brugernes adfærd på nettet og optimere sine resultatsider
derefter. På sigt vil vi måske have to imperier over for hinanden: MSN (som
opsluger Yahoo plus de små) og Google.

Jeg er ret sikker på at ingen af dem vil interessere sig for meta-tags.

Prøv at se denne her lille fremtidsskrækvision:
http://www.lightover.com/epic/

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-08-05 22:39

Christoffer wrote:
> [...]
> og
> http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=242
> Begge sider er fra 2000 og modsiger hinanden ...

Du har ret i, at begge sider er skrevet i 2000. Men min side er opdateret
maj 2005 og medtager dermed den nyeste viden.

I år 2000 var metatags stadig 'Den Hellige Gral' i forbindelse med
søgemaskineoptimering. Men søgemaskinerne er - som oplyst på min side -
efterhånden holdt op med at interessere sig for den slags.

Derfor er det dette:

Sidetitel
Overskrifter
Indhold

.... du skal interessere dig for i dag, hvis du vil have en fornuftig
placering på diverse søgeresultater.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 03-08-05 09:21

In news:<42efe7f2$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>
Erik Ginnerskov typed:
,>
> [...]
> Overskrifter
> Indhold
>
> ... du skal interessere dig for i dag, hvis du vil have en fornuftig

Det er muligt at Google "tilsyneladende" ikke bruger keywords og andre
metatags, men det gør Jubii, Yahoo og andre kataloger til gengæld. Det
ser ud til og det er meget sandsynligt at antallet af kataloger stiger
og det vil det formentlig forsætte med. Google er allerede blevet så
stort, at selv snævre søgninger, kan give et meget højt antal sider og
det er ikke altid det mest relevante, der er i toppen. Her har kataloger
deres styrke, uanset om de se screenet af mennesker eller computerkraft.
Selv Google har oprettet en katalogdel redigeret af mennesker, så
kataloger er ikke helt døde.

Det er den organisation der arbejder på at internationalisere og
standardisere metatags heller ikke, der arbejdes stadig på projektet.
Verden er trods alt mere end Google.

Internettet er allerede uhyggeligt stort og hvis det skal være brugbart,
så må der bredere og bedre mekanismer til at indeksere efter og her kan
metatags meget vel være fremtidens nøgle. De er det måske allerede, uden
at vi har opdaget det. Internettets vækst umuliggør dækkende
menneskebaserede kataloger, selv om millioner af mennesker verden over,
samarbejdede om at lave målrettede kataloger, vil de ikke kunne følge
den daglige nyvækst, men indeksering efter titel, beskrivelse, nøgleord,
overskrifter og metatags der tilsammen går op i en helhed, vil kunne.

Spørgsmålet er regelmæssigt oppe i webdesigngrupperne. Jeg syntes, at
det bør ses ud fra en bredere vinkel end Google. Mange videnskabelige
afhandlinger lægges faktisk ud på nettet af universiteter osv. Men de
kan være forbandet svære at finde, på grund af mangelfuld indeksering.

Det rigtige spørgsmål er måske ikke, hvodan kommer jeg øverst på Google?
Det rigtige spørgsmål er måske nærmere, hvor skal jeg reklamere for min
side og hvordan gør jeg det bedst, således jeg får fat i dem, der er
interesseret i mit emne?

Om det drejer sig om Fru Jensen's 12 sider "Om hjemløse kattes vilkår"
eller Hr Hansen's 500 sider lange doktor afhandling "Om ølketiketternes
betydning for reklamebureauernes udvikling i det tyvende århundrede." Er
grundlæggende set irrelevant. Hvis de ligger på den rigtige hylde i det
rigtige afsnit, så er der nogen der gerne vil læse dem. Men hvis "Lille
sorte sambo" er blevet placeret mellem Freuds samlede værker, så bliver
den næppe til god natlæsning i lang tid

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-08-05 09:58

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42f07e5c$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det er den organisation der arbejder på at internationalisere og
> standardisere metatags heller ikke, der arbejdes stadig på projektet.
> Verden er trods alt mere end Google.

Er de så kommet op med nogen gode ideer til, hvordan det massive misbrug af
tags-ene, der tidligere er set kan undgås?
Det er trods alt misbruget, der er det store og altoverskyggende problem.
Ingen kan vel være i tvivl om, at keywords som et ideelt projekt er en god
ide.

/per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-05 11:15

Per Christoffersen skrev:

>Er de så kommet op med nogen gode ideer til, hvordan det massive misbrug af
>tags-ene, der tidligere er set kan undgås?

Hørt! Fri os fra den uendelige række pornogloser som gud og
hvermand forsynede deres sider med i metatags.

Alternativt kunne man selvfølgelig overveje at forklare folk at
sex er noget opreklameret lort ...

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-08-05 12:54

Den 03-08-05 12.14 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Hørt! Fri os fra den uendelige række pornogloser som gud og
> hvermand forsynede deres sider med i metatags.

Enig.

> Alternativt kunne man selvfølgelig overveje at forklare folk at
> sex er noget opreklameret lort ...

Er du ved at være så gammel?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-08-05 22:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> Alternativt kunne man selvfølgelig overveje at forklare folk at
> sex er noget opreklameret lort ...

Sex er kommet for at blive. Men derfra og så til at bruge det som lokkemad
for noget, der ikke har en fløjtende fis med sex at gøre.

Jeg forstår godt, at f.eks. Google har fravalgt brug af keywords som
indexeringsobjekt. Men oprindeligt var det en rigtig god ide.

Herre, fri os for spammere, virusprogrammører og misbrugere af keywords. Det
vil gøre verden (læs: internet) et bedre sted for almindelige mennesker

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : pepss

Dato : 03-08-05 19:18

"Erik Ginnerskov" skrev

> I år 2000 var metatags stadig 'Den Hellige Gral' i forbindelse med
> søgemaskineoptimering. Men søgemaskinerne er - som oplyst på min side -
> efterhånden holdt op med at interessere sig for den slags.

det er da set at google også bruger matatags og der er da bestemt også andre
der går og når alt kommer til alt hvad skulle det så skade at bruge dem?

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-08-05 22:35

pepss wrote:

> det er da set at google også bruger matatags og der er da bestemt
> også andre der går og når alt kommer til alt hvad skulle det så skade
> at bruge dem?

Brugt fornuftigt og med måde gør det bestemt ikke skade. Men lad være med at
tro, det kan redde en side med dårlig titel, ukorrekt formterede
overskrifter og intetsigende indhold.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-08-05 23:08

"pepss" <olefriis@privat.invalid> skrev i en meddelelse

> det er da set at google også bruger matatags

Hvilke?

Mikkel

Fra : pepss

Dato : 04-08-05 16:53

"Mikkel Møldrup-Lakjer" skrev
> "pepss" skrev

> Hvilke?

f.eks. er det set at sider der er lavede i flash har fået deres Description
vist.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 04-08-05 17:01

"pepss" <olefriis@privat.invalid> skrev i en meddelelse

> "Mikkel Møldrup-Lakjer" skrev

> f.eks. er det set at sider der er lavede i flash har fået deres
> Description vist.

Det gælder for alle sider, at description kan optræde på søgeresultatsiden
hos Google, hvis søgeordet optræder i description, og hvis nogle andre
betingelser er opfyldt.

MEN: description har ingen betydning for, om siden overhovedet bliver vist
på søgeresultatsiden.

Så svaret er nej, Google bruger ikke metatags (bortset fra title) til
ordning af søgeresultater.

Mikkel

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-08-05 00:16

Christoffer <christoffer@buur.info> skrev:

> bruge metatag's også, men er det også nødvendigt
> for fremtidens sider?

Den eneste jeg kender der tilsyneladende bruger <meta>
til noget er http://jubii.dk/. Prøv at bruge de søgeord der er
skrevet på http://hjem.get2net.dk/danmarkshavn/ - de er
ret unikke.

Jubii finder til gengæld ikke tekst i overskrifter <hx> og tekst
på selve siden.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Christoffer

Dato : 04-08-05 13:13

Takker for inputs.
Konklusionen må vel være at de ingen skade gør, men man bør satse på indhold
og beskrivende titler og overskrifter hvis man vil frem på listen. Metatags
kan hjælpe i katalog-søgedatabaser, men ikke på søgemaskiner som google,
hvor indhold kommer først.

--
Christoffer