Hvilken ventilation i kælder?
Fra : Smeden

Dato : 02-08-05 17:06

Hej NG.

Nogen der har kendskab ventilation og placering af huller i en kælder for at
få den bedste udluftning?

Er der yderligere nogen der har kendskab til fugt-/tidsstyrede ventilatore?
Nogen anbefalinger? Eller noget man skal holde sig fra?

Mvh

Lars

Fra : CC

Dato : 02-08-05 17:47

"Smeden" <gittelars@_ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der yderligere nogen der har kendskab til fugt-/tidsstyrede
> ventilatore? Nogen anbefalinger? Eller noget man skal holde sig fra?

Hvilken kælder er det. Kælder med rum (stå/gå højde) eller krybekælder ?

Vi havde på et tidspunkt en fugtstyret ventilator i badeværelset. Fugt
elementet er pillet fra, da ventilatoren kørte i tide og utide.
Min erfraing har dog vist, at skal det være en fugtstyret ventilator, skal
fugtelementet sidde sådan, at det ikke er udsat for træk. Sidder elementet i
en stikkontaktdåse, må denne ikke sidde i en ydermur. Endvidere anbefales
det, at isolerer dåsen indvendig med en tot rockwool e.lign.og lukket hullet
til eletrikerrøret.

Fra : Smeden

Dato : 02-08-05 19:39

Det er en kælder med ståhøjde.
Den skal sidde i ca. 2 meters højde.

Fra : CC

Dato : 03-08-05 01:08

> Det er en kælder med ståhøjde.
> Den skal sidde i ca. 2 meters højde.

Umiddelbart vil jeg mene, at huller langs gulvet (fx. dør til det fri) til
at trække frisk luft ind, og huller foroven til afkast af brugt luft. Kan
det ikke lade sig gøre, så 2 huller så langt fra fra hinanden, som
overhovedet muligt.

Prøv at lave et sæt huller med rist i, og se om det løser dit problem, inden
du begynder, at montere ventilatorer.

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-05 08:50

Smeden wrote:
> [...]
>
> Er der yderligere nogen der har kendskab til fugt-/tidsstyrede
> ventilatore? Nogen anbefalinger? Eller noget man skal holde sig fra?

Skal kældre ikke kun udluftes om vinteren?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 03-08-05 11:31

In news:42f080cc$0$68550$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Stig Bang-Mortensen <sbmatmortensen.mail.dk> Typed:

> Skal kældre ikke kun udluftes om vinteren?

Det afhænger helt klart af behovet..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jens G

Dato : 03-08-05 14:49

On Wed, 3 Aug 2005 12:30:45 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> wrote:

>In news:42f080cc$0$68550$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> Stig Bang-Mortensen <sbmatmortensen.mail.dk> Typed:

>Det afhænger helt klart af behovet..

Og vel også af hvor kolde vægge og gulv er?

Hvis der er koldt på vægge og gulv, vil den dejligt varme og fugtige
sommerluft udenfor kondensere, med fugtproblemer til følge.

--
Jens G