Abstinenser?
Fra : Mette

Dato : 02-08-05 06:55

Efter en måned voldæderi, hvor jeg har taget 3 kg på, er jeg nu atter
tilbage i den gamle gænge med sund mad og mindre af det. I den foreløbne
måned har menuen stået på chips og chokolade næsten hver eneste dag, for
ikke at glemme alt det fede grillmad og flødesovs, jeg har hældt i mig.
Hvilken ferie
Men jeg vidste, at d. 1. aug. skulle det være slut, og jeg havde en rigtig
god dag igår med motion og alm. mad. Groft til morgenmad, rugbrød med
kartoffel til frokost, to kyllingelår, en skefuld hvis ris og salat til
aften og et æble som eftermiddagssnack. Det var rigtigt dejligt....lige
indtil i går aftes, hvor jeg fik en knaldende hovedpine og voldsom kvalme.

Det er nu helt væk, men kan det være abstinenssymptomer? Har kroppen fået et
chok af at skulle undvære alt det sukker og fedt, som jeg har fodret den med
i den seneste tid?

Jeg lader det ikke stoppe mig, da jeg ved at mine lyster til disse sager
forsvinder, jo bedre jeg spiser.

Fra : Annika Pedersen

Dato : 02-08-05 07:47

> [...]
>et
>chok af at skulle undvære alt det sukker og fedt, som jeg har fodret den

Det lyder det til ja. Får det selv på samme måde hvis jeg ikke får noget
sødt.
Held og lykke med viljestyrken :)

--
Annika Pedersen

Fra : Lisbeth

Dato : 02-08-05 08:31

"Annika Pedersen" <annikadk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder det til ja. Får det selv på samme måde hvis jeg ikke får noget
> sødt.

Hvis man får "knaldende hovedpine og voldsom kvalme" at ikke at få noget
sødt, er det ikke nødvendigvis dét, at man ikke får noget sødt, der er det
egentlige problem.

Det kan også hænge sammen med usunde spisevaner, der får blodsukkeret til at
rutche op og ned.

Man kan udbedre det ved konstant at spise sødt. Men endnu bedre er det at få
sunde spisevaner, der holder blodsukkeret stabilt - så man undgår at falde
for fristelsen til at reparerere på et blodsukkerfald ved at spise sødt.

> Held og lykke med viljestyrken :)

Viljestyrken kan faktisk undværes på rekordtid, hvis man beslutter sig for
at droppe blodsukker-rutcheturene ved at spise sundt.

Meeeennn... det kan også handle om, at man ubevidst skaber sig en fysisk
undskyldning for at spise usundt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette

Dato : 02-08-05 09:02

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> for fristelsen til at reparerere på et blodsukkerfald ved at spise sødt.

Ja, det er planen.

> [...]
> at droppe blodsukker-rutcheturene ved at spise sundt.
>
> Meeeennn... det kan også handle om, at man ubevidst skaber sig en fysisk

Njaa....det vil jeg nu ikke sige. Min hovedpine og kvalme var meget
håndgribelig og bestemt ikke noget, jeg brugte for at hælde en plade
chokolade i mig i går. Jeg gik i seng i stedet for.
Jeg er ikke sådan en der siger: "nå, jeg kan ikke "tåle" at leve sundt. Jeg
må hellere spise en pose chips" Jeg har tidligere tabt mig 25 kg. Nu skal
jeg bare tabe mig 5 kg, så jeg ved hvad jeg kan og jeg kan hvad jeg vil.

Fra : Lisbeth

Dato : 03-08-05 08:27

"Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse

> Njaa....det vil jeg nu ikke sige. Min hovedpine og kvalme var meget
> håndgribelig og bestemt ikke noget, jeg brugte for at hælde en plade
> chokolade i mig i går.

Fysiske reaktioner kan være særdeles reelle, mærkbare og endog voldsomme,
selvom de udspringer af psykiske reaktioner!

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette

Dato : 03-08-05 10:26

> "Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse

> Fysiske reaktioner kan være særdeles reelle, mærkbare og endog voldsomme,
> selvom de udspringer af psykiske reaktioner!

Ja, det er jeg enig i. Men i mit konkrete tilfælde brugte jeg det jo netop
ikke som en undskyldning for at hælde usund mad i hovedet efterfølgende.
Det var ikke sådan at jeg tænkte: "Gud, jeg har hovedpine, jeg kan ikke tåle
at leve sundt - så nu smutter jeg lige på tanken".
Så jeg oplever ikke, at jeg ubevidst skabte en undskyldning for at spise
usundt igen, for jeg oplevede ikke lysten eller trangen til at spise usundt.
Jeg havde bare kvalme og hovedpine og tænkte på, om det var kroppen der fik
abstinenser. I så fald er det jo nogle abstinenser, der går over med tiden.

Fra : Lisbeth

Dato : 03-08-05 10:46

> [...]
> tåle
> at leve sundt - så nu smutter jeg lige på tanken".

Det er jeg med på. Og jeg forsøger ikke at overbevise dig eller andre om, at
dine reaktioner ER psykisk betingede.

Det er blot dine argumenter, jeg ikke er enig i.

At du IKKE reagerer på symptomer er heller ikke ensbetydende med, at der
ikke er tale om en psykisk betinget reaktion. (Og uanset hvad, er det heller
ikke nødvendigvis en psykisk betinget reaktion.)

Mit budskab er blot, at fysiske reaktion på mad KAN være psykisk betingede
og måske endda oftest ER det, hvis man hyppigt reagerer på dem ved at hælde
noget usundt i sig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Helle

Dato : 02-08-05 08:58

> [...]
> med
> i den seneste tid?
>
> Jeg lader det ikke stoppe mig, da jeg ved at mine lyster til disse sager

Jeg har i flere år ædt som du beskriver og JA du kan godt få abstinenser.
Jeg har talt med min læge om det. Jeg lider også meget af abstinenser hvis
jeg ikke får det sukker som min krop har været vant til. Men man må IKKE
give efter - kroppen skal IKKE have sin vilje

mvh Helle