Hvilken type hæk?
Fra : Gainsbourg

Dato : 02-08-05 03:26

Hvilken type hæk bliver stor og tæt hurtigst?

Og hvor mange år skal man regne med før den pågældende type er vokset så
meget op og til, at den dækker et 180 cm højt trådhegn helt?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-08-05 06:45

> Hvilken type hæk bliver stor og tæt hurtigst?

Pil, men det vil du fortryde. Vælg en bøg. De er også tætte om vinteren
(hvis du vælger den der beholder bladene).

> Og hvor mange år skal man regne med før den pågældende type er vokset så
> meget op og til, at den dækker et 180 cm højt trådhegn helt?

Kommer an på startstørrelsen. Køber du dem bitte små, så varer det 4-5 år,
men så har du også en rigtig god hæk.

Mvh Maria

Fra : Peter Andreasen

Dato : 02-08-05 10:58

> Pil, men det vil du fortryde. Vælg en bøg. De er også tætte om vinteren
> (hvis du vælger den der beholder bladene).

- bare for en god ordens skyld, så beholder alle bøg bladene på de nederste
grene.

Vh Peter

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-08-05 11:57

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev:

> Vælg en bøg. De er også tætte om vinteren (hvis du
> vælger den der beholder bladene).

Bøg beholder bladene på unge træer, men ved klipning
kan man holde bøgen evigt ung.

Jeg ville også vælge bøg - det får man den bedste hæk
ud af på længere sigt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Max

Dato : 02-08-05 12:10

Hej

> Bøg beholder bladene på unge træer, men ved klipning
> kan man holde bøgen evigt ung.

Helt korrekt er det at bøgen ikke taber de blade den har
under kronen, og som hæk er kronen klippet væk.

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-08-05 15:29

> Pil, men det vil du fortryde. Vælg en bøg. De er også tætte om vinteren
> (hvis du vælger den der beholder bladene).

Hvorfor vil jeg fortryde pil?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-05 12:22

On Tue, 2 Aug 2005 16:28:36 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

>Hvorfor vil jeg fortryde pil?

Pil er uegnet som klippet hæk - derfor
Den vil aldrig blive tæt og flot, som f.eks bøg eller liguster gør. Men
den vil komme hurtigere i højden end disse.

Fra : MAndersen

Dato : 02-08-05 10:41

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og hvor mange år skal man regne med før den pågældende type er vokset så
> meget op og til, at den dækker et 180 cm højt trådhegn helt?

Ligusterhæk. Du kan købe dem i den størrelse du ønsker. Jeg har lige set en
hæk plantet for 3 mdr. siden - den er nu temmelig tæt, og 190 cm. høj.

MAndersen

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 11:03

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse news:42ef3fa1$0$25957

> Ligusterhæk. Du kan købe dem i den størrelse du ønsker. Jeg har lige set
en
> hæk plantet for 3 mdr. siden - den er nu temmelig tæt, og 190 cm. høj.

Er det en ligusterhæk, der får hvide blomster omkring Skt. Hans tid ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Max

Dato : 02-08-05 11:42

Hej

> Er det en ligusterhæk, der får hvide blomster omkring Skt. Hans tid ?

Det er nok en Spirrea du tænker på, min liguster har faktisk
blomster nu.

Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-05 12:21

On Tue, 2 Aug 2005 11:40:48 +0200, "MAndersen" <ikke@nogen.no> wrote:

>Ligusterhæk. Du kan købe dem i den størrelse du ønsker. Jeg har lige set en
>hæk plantet for 3 mdr. siden - den er nu temmelig tæt, og 190 cm. høj.

Desværre er det en ret kostbar form for hæk, når den har den størrelse.
Men en liguster på 100-120 cm i højden, med 5-8 grene vil også give en
flot tæt - og høj - hæk i løbet af ganske få år, hvis den passes bare
lidt.