Andet multimedie
bentjuul 3670
IrfanView
Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-08-05 23:14

Hej NG
Jeg ønsker at bruge IrfanView til at skrive datoen billedet er taget, på
billedet. Desværre skriver IrfanView datoen jeg sidst har ændret i filen, og
ikke dato billedet er taget.
Under batch konvertering, vælger jeg sæt avancerede muligheder, derunder
sætter jeg hak i tilføj overlay tekst, under indstillinger for overlay tekst
til billede skriver jeg i tekstboksen "$T".
Hvad gør jeg fejl?

Mit kamera er et Canon Ixus

Mvh Lars

Fra : emj

Dato : 02-08-05 01:20

Lars Kristensen skrev:

>Desværre skriver IrfanView datoen jeg sidst har ændret i filen, og
>ikke dato billedet er taget.

Næh, den skriver da begge dele.
Klik Info/EXIFinfo

Hilsen emj

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-08-05 07:08

Hej emj

I følge EXIFinfo skal jeg skrive $E36867 i tekstfeltet, det skule give
DateTimeOriginal. Det virker bare ikke hos mig. Er der nogen der ved
hvorledes det skal gøres? Hvad mon jeg gør fejl?

Mvh. Lars

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 02-08-05 10:30

"Lars Kristensen" skrev
> I følge EXIFinfo skal jeg skrive $E36867 i tekstfeltet, det skule give
> DateTimeOriginal. Det virker bare ikke hos mig. Er der nogen der ved
> hvorledes det skal gøres? Hvad mon jeg gør fejl?

Hvis du har brugt et ældre program som fjerner Exif informationen
når du har editeret billedet, er DateTimeOriginal ikke muligt mere.

Du kan se om Exif information stadig er tilstede i billedet ved
i IrfanView
"Image\Information..."
og hvis knappen
"EXIF info*"
ikke findes, så er der ingen Exif info i dit billede mere.

Brug fremover et nyere program til at rette dine fotos,
f.eks. freeware programmet PhotoFiltre:

http://photofiltre.free.fr/download_en.htm
med den danske sprogfil
http://photofiltre.free.fr/utils/TranslationDA.zip

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-08-05 12:42

Hej Thorkild

Tak for hjælpen. Informationen er tilstede og kan ses under "EXIF info*".
Det virker nu, hvorfor det ikke virkede før ved jeg ikke. Jeg har dog i
mellemtiden opdateret IrfanVeiw til 3.97. Lige et tillægsspørgsmål. Du
skulle vel ikke vide, hvad man får ud af at købe de Plugin som sælges til
IrfanVeiw?

Mvh Lars

Fra : emj

Dato : 02-08-05 13:32

Lars Kristensen skrev:

> Du
>skulle vel ikke vide, hvad man får ud af at købe de Plugin som sælges til
>IrfanVeiw?

Brug i stedet pengene på et "rigtigt" billedbehandlingsprogram som
PhotoshopElement eller PaintShop Pro
IrfanView er mest et nødprogram eller et reserveprogram. Det er ikke
specielt praktisk til billedbehandling.

Du kan hente en pluginpakke ganske gratis på
http://www.irfanview.com
Hvor har du set plugins til Irfanview, som der skal betales for?

Desuden kan Irfanview bruge Adobe Photoshops plugin (*.8bf).

Hilsen emj

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-08-05 15:42

> [...]
> Hvor har du set plugins til Irfanview, som der skal betales for?
>
> Desuden kan Irfanview bruge Adobe Photoshops plugin (*.8bf).

Hej emj

Adobe Photoshops 6.0 har jeg. Dog laver jeg sjældent andet end at batch
konverter filnavnet + datoen for hvornår billedet er taget, ind på kanten af
fotoet. Det kan IrfanView gøre med f.eks. 400 billeder, med et museklik. Det
mener jeg ikke Adobe Photoshop kan.

øhh - jeg var ikke klar over at plugins til IrfanView var gratis.

Du skulle vel ikke vide, hvad man får ud af de Plugin der kan hentes til
IrfanVeiw?

Mvh Lars

Fra : emj

Dato : 02-08-05 15:52

Lars Kristensen skrev:

> [...]
>fotoet. Det kan IrfanView gøre med f.eks. 400 billeder, med et museklik. Det

Aner det ikke. Jeg kunne ikke drømme om at skrive datoer på mine
billeder. Det virker så overflødigt.
Til gengæld er det mig en gåde, at du ikke har brug for at behandle
dine digitale billeder på anden vis, men blot skal have dem klistret
til med data,.

>øhh - jeg var ikke klar over at plugins til IrfanView var gratis.
Det er bare at hente dem.

>Du skulle vel ikke vide, hvad man får ud af de Plugin der kan hentes til
>IrfanVeiw?

Mangfoldige ting. Jeg bruger ikke programmet så meget, at jeg kan
udrede det for dig. Det er som sagt mest egnet som et reserveprogram.
Hent dem dog og vurder selv.
Du kan også hente et gratis sprogmodul, så du får Programmet til at
tale dansk.

Hilsen emj

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-08-05 00:12

ok - tak

Mvh. Lars

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-08-05 21:09

emj skrev:

>Brug i stedet pengene på et "rigtigt" billedbehandlingsprogram som
>PhotoshopElement eller PaintShop Pro

Enig. To gode forslag. Valget må afhænge af om det alene handler om
fotos, eller om det er grafik mere bredt.

>IrfanView er mest et nødprogram eller et reserveprogram.

Njah ...

>Det er ikke specielt praktisk til billedbehandling.

Enig. Det er ikke en editor, men en viewer, som navnet også siger. Som
viewer er det uovertruffent! Det er hurtigt og kan et utal af
formater, i det mindste med plugins. Det kan endda håndtere forkerte
extensions. Jeg har det som default viewer for alle billedfiler.
Gengivelsen er fortrinlig, også i diverse %'er.

Det er anvendeligt som billedbrowser / til diskhåndtering, men ikke
smart. Det kan nogle ting som editor, f.eks. håndtere *.ico begge veje
og batch-konvertere, men det er ikke en editor.

Man skal nok bruge applikationer til det de er beregnet til.
http://huse-i-naestved.dk