IMac - RAM-mængde? CPU? HD?
Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 01-08-05 19:43

Helt grøn ud i Mac'ens verden: En iMac 400 mhz, vist nok G3, hvor meget
RAM kan den tage? Kan CPU opgraderes? Hvor stor harddisk? Skal det være
SCSI?

VH
Finn A. Hansen

Fra : Steen Larsen

Dato : 01-08-05 20:03

In article <42ee6de2$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Hansen & Bennetsen <villalulla@mail.tele.dk> wrote:

> Helt grøn ud i Mac'ens verden: En iMac 400 mhz, vist nok G3, hvor meget
> RAM kan den tage? Kan CPU opgraderes? Hvor stor harddisk? Skal det være
> [...]

2 x 512 MB, tror jeg ikke, 120 GB P-ATA - ikke SCSI.

Fra : Erik Richard

Dato : 01-08-05 21:30

Hej Finn

Tilføjelser til Steens svar...

Steen Larsen wrote:

> 2 x 512 MB,

Ja, 2x512mb SO-DIMM 144-pins CL 3 eller CL2

> tror jeg ikke,

Jo, Sonnet laver en 600mhz upgrade - Sonnet Harmoni. - Koster $298USd
hos Otherworld Computing.

> 120 GB P-ATA - ikke SCSI.

Ja, alm. ATA-100 eller ATA-133. iMac modeller rev. A og B understøtter
ikke UDMA, Det gør kun rev.C og D.

På linket her er der en del iMac tilbehør opgraderinger. Bemærk, det er
ikke alt, der kan bruges på G3 iMacs.
<http://eshop.macsales.com/Search/Search.cfm?Column=Description2&Criteria=imac+g3&Manufacturer=&x=0&y=0>.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 22:47

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jo, Sonnet laver en 600mhz upgrade - Sonnet Harmoni. - Koster $298USd
> hos Otherworld Computing.

hvis man vil bruge 298$ på det er man et gigantisk fjols.

> Ja, alm. ATA-100 eller ATA-133. iMac modeller rev. A og B understøtter
> ikke UDMA, Det gør kun rev.C og D.

Joda... de understøter skam U-DMA.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-08-05 20:22

> [...]

> Helt grøn ud i Mac'ens verden: En iMac 400 mhz, vist nok G3, hvor meget
> RAM kan den tage? Kan CPU opgraderes? Hvor stor harddisk? Skal det være

Her finder du de fleste oplysninger om alle Apples produkter:
<http://www.apple-history.com>

Din Mac er vist denne:
<http://www.apple-history.com/body.php?page=gallery&model=dv2000&perform
a=off&sort=family&order=ASC>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 22:44

Hansen & Bennetsen <villalulla@mail.tele.dk> wrote:
> Helt grøn ud i Mac'ens verden: En iMac 400 mhz, vist nok G3, hvor meget
> RAM kan den tage?

2x512MB PC133 SDRAM

> Kan CPU opgraderes?

Sikkert på en eller anden obskur måde, men du må IKKE gøre det med
mindre et fjols forærer dig en opgraderingen.

> Hvor stor harddisk? Skal det være

max 127GB ATA133

> SCSI?

Nej, dvs. du kan sikkert betale en formue for en USB eller
Firewiredims, der kan snakke SCSI i begrænset omfang. Igen gælder det
du må ikke gøre det, med mindre nigen forærer dig den eller dit liv og
levebrød afhænger af, at du SKAL bruge netop /den/ iMac og den SKAL
kunne snakke SCSI.

Husk at en tilsvarende Powermac sælges for 500kr - og den kan håndtere
såvel PCI udvidelseskort flere disk etc (og så slipper man for at
ødelægge sine øjne på den ringe skærm)

Fra : villalulla@mail.tele~

Dato : 04-08-05 13:00

Mange tak for de gode svar.

Jeg kan nu regne ud, at G3 450 mhz-processoren er det højest
opnåelige uden import af et dyrt, amerikansk opgraderingssæt, at jeg
kan smække en almindelig ATA-100-disk i, at der er plads til 1024 MB
RAM (man kan vel godt sætte en enkelt 512-stang i?), og jeg har på en
af de hjemmesider, der er linket til, fundet ud af, at den kan køre
Mac OS X 10.3.9. Så må jeg jo se, om der er nogen i salgsgruppen, der
vil sælge sådan en sag.

Men et ekstra spørgsmål: Jeg vil eksperimentere med en Live-version
af Ubuntu Linux for Mac. Hvordan får man boot fra cd i Mac OS 9.2?

VH
Finn A. Hansen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 13:50

> [...]

> af de hjemmesider, der er linket til, fundet ud af, at den kan køre
> Mac OS X 10.3.9. Så må jeg jo se, om der er nogen i salgsgruppen, der

den kan osse køre 10.4x

> Men et ekstra spørgsmål: Jeg vil eksperimentere med en Live-version
> af Ubuntu Linux for Mac. Hvordan får man boot fra cd i Mac OS 9.2?

Det er uafhængigt af OS versionen, du sætter CD'en i og holder C
tasten nede mens du booter - sådan har man bootet mac'er fra CD i mere
end 10 år.