Salt mod ukrudt
Fra : Dion

Dato : 05-06-01 08:58

Hej

Er der nogen som har erfaringer med at drysse salt evt tøsalt fra vinteren
ud på sine flise arealer og så lade regnen trænge saltet ned imellem og så
satse på at ukrudtet ikke kan gro i dette ?
Jeg har i sidste nr af "ide nyt" på side 91 set en såkaldt
"Mælkebøttedræber"
som virker ud fra det at den man placerer "Killeren" i centrum af
mælkebøtten
og ha et tryk doserer den en mængde salt som gør at mælkebøtten dør.
Har nogen prøvet denne Tinnes ?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-06-01 11:40

Dion wrote:

> [...]
> mælkebøtten
> og ha et tryk doserer den en mængde salt som gør at mælkebøtten dør.

Nej, men hvis roden går ned i 1,5 meters dybte, så skal der meget salt til, og
vejret skal være fugtigt men ikke regnfuldt.

Fra : Niels Olsen

Dato : 05-06-01 20:46

Hej !

Jeg har set et eller andet sted, jeg er ikke sikker på hvor, at Hr. Hejndorf
siger at det skal man ikke.
Det ødelægger fliserne ligesom vejsalt gør. Der var også et andet argument
som jeg ikke lige kan huske.

MVH Niels

PS: Jeg tror det var på www.nethave.dk

Dion <dion@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b1c91a4$0$61908$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-06-01 21:10

Dion <dion@pc.dk> skrev i en
> [...]
> mælkebøtten
> og ha et tryk doserer den en mængde salt som gør at mælkebøtten dør.

Køkkensalt virkning er den, at den ved en tilstrækkelig
stor koncentration bevirker, at rodhårene ikke kan
optage vand - fænomenet kaldes for osmose.
Kloret i salt udvaskes meget let, så efter et regnskyl er
virkningen måske helt borte.
Natriumdelen i salt bindes meget kraftigt i jorden, hvor det
forringer jordens struktur.
At anvede salt til at bekæmpe ukrudt er en dårlig løsning
for både ukrudt og miljø aht. kloret.

( Osmose er den samme effekt man ser ved svidning af
blade, hvis man f.eks. strør mineralgødninger på dugvåde planter -
det skal strøs ud i tørt vejr ).

Per A. Hansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-06-01 10:34

> som virker ud fra det at den man placerer "Killeren" i centrum af
> mælkebøtten
> og ha et tryk doserer den en mængde salt som gør at mælkebøtten dør.
> Har nogen prøvet denne Tinnes ?

Næ, men jeg har givet mine mælkebøtter en kvart teske salt (sådan en
måleske) og det virker rigtigt godt. Det virker desværre ikke helt så godt
på græs, så nu er vores problem græs mellem fliserne.

Mvh Maria