Fedtfattige middagsretter
Fra : Spirrevip

Dato : 01-08-05 17:48

Hej

Min mand og jeg trænger til at smide nogle kilo og skal til at lave nogle
fedtfattige retter.. Men jeg har ikke så mange opskrifter på dette så det
bliver noget ensformigt. Jeg ved godt at man bare kan søge på Google men man
ved jo ikke om opskrifterne er lækre . Så derfor synes jeg det kunne være
spændende om vi kunne starte en debat op hvor alle der har lyst kommer med
deres bud på en fedtfattig ret der smager godt.

Mange hilsner
Spirrevip

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-08-05 19:05

Spirrevip skrev den 01-08-2005 18:47:
> [...]
> spændende om vi kunne starte en debat op hvor alle der har lyst kommer med
> deres bud på en fedtfattig ret der smager godt.

one word: http://opskrifter.heede.dk

Hvis du følger opskrifter nøje. Ikke tilsætte, ej fjerne
så har du faktisk udemærkede fedtfattige retter.

Jeg kan anbefale:

Under middagsretter:
Amagergryde
Beuf Bearnaise
Beuf Stroganoff
Beuf Stroganoff II
Bjørnebiks
Blomkålskoteletter
Chili Con Carne
Farserede peberfrugter
Farsfrikadeller til grillen
Fyldt mørbrad
Gullasch
Mørbrad i champignonsauce

Bare til at begynde med.

Der er sikkert flere, men de her har jeg selv lagt mave og smagsløg til.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Ole Laursen

Dato : 01-08-05 19:29

"Spirrevip" <gap64@hotmail.com> writes:

> Så derfor synes jeg det kunne være spændende om vi kunne starte en
> debat op hvor alle der har lyst kommer med deres bud på en
> fedtfattig ret der smager godt.

En mulighed er at tage udgangspunkt i grøn salat eller råkostsalat +
groft brød eller kartofler i ovn + et eller andet kød, f.eks.
karbonader, frikadeller, fjerkræudskæringer tilberedt på den ene eller
den anden måde, bøffer af en eller andet art. Det giver i hvert fald
en del variationsmuligheder.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : tina

Dato : 02-08-05 07:56

"Spirrevip" <gap64@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spændende om vi kunne starte en debat op hvor alle der har lyst kommer med
> deres bud på en fedtfattig ret der smager godt.

Prøv www.slankerummet.dk der er rigtig mange fedtfattige opskrifter, samt
støttegrupper, og hver jeres side med dagbøger, vægt mm ... en virkelig god
side der er gratis

MVH Tina

Fra : Spirrevip

Dato : 02-08-05 11:13

Først tusind tak for jeres tip og forslag. Men det var jo ikke helt det jeg
søgte. Det jeg var interesseret i var jeres egne gennemprøvede
favoritopskrifter. Men I spiser måske ikke selv fedtfattig mad?

Mange hilsner
Spirrevip

Fra : MGA

Dato : 03-08-05 10:06

> [...]
> spændende om vi kunne starte en debat op hvor alle der har lyst kommer med
> deres bud på en fedtfattig ret der smager godt.

Du undlader blot at bruge smør, fløde og mælk i maden, samt bruger magert
kød - og voila - du kan lave det du altid har gjort, nu feder det bare ikke
så meget
Egentlig meget enkelt ikke?

Jeg har prøvet en del af opskrifterne fra fedtfattig.dk og dem har jeg synes
godt om

Og husk så, at de ændringer du laver i kosten, skal du holde hele livet, for
at holde vægten, så lad være med at være for drastisk...

Held og lykke!

Mange hilsner

Mette

Fra : Lisbeth

Dato : 03-08-05 10:20

"MGA" <jadetkuduli@etstedi.dk> skrev i en meddelelse

> Du undlader blot at bruge smør, fløde og mælk i maden, samt bruger magert
> kød - og voila - du kan lave det du altid har gjort, nu feder det bare
> ikke
> så meget

Det feder lige så meget som før, hvis du får lige så mange kalorier som før.

Nogle vælger light og fedtfattigt og tror, at de til gengæld kan spise meget
mere af det. Fakta er dog, at mange fedtfattige produkter ikke nødvendigvis
er særligt kalorielette.

> Egentlig meget enkelt ikke?

Og så alligevel ikke *S*

> Og husk så, at de ændringer du laver i kosten, skal du holde hele livet,
> for
> at holde vægten, så lad være med at være for drastisk...

For nogle mennesker er det de små ændringer hen ad vejen, der er nemmest at
leve med. For andre (mig bl.a.) er radikale ændringer nemmest at holde. I
stedet for at begrænse mit indtag af chips (og meget andet) har jeg nemmere
ved helt at lade være.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-08-05 11:02

Lisbeth wrote:

> Nogle vælger light og fedtfattigt og tror, at de til gengæld kan
> spise meget mere af det. Fakta er dog, at mange fedtfattige produkter
> ikke nødvendigvis er særligt kalorielette.

Men passer fint med mantraet om at man blot skal undlade at spise fedt -
noget, der uanset de senere korrektioner, er lykkedes fødevaremafiaen at
brænde i ind bevidstheden på en stor del af befolkningen. Så en kombination
af propaganda og ønsketænkning er nok baggrunden for det enorme udvalg af
'light'-produkter, der laves i dag.

vh
Jan

Fra : Lisbeth

Dato : 03-08-05 11:07

> Men passer fint med mantraet om at man blot skal undlade at spise fedt

Der er fordele ved ikke at spise mere fedt, end man behøver.... det rummer
plads til at indtage fødevarer med andre næringsstoffer, så man spiser mere
varieret og får flere næringsstoffer. Der er ingen grund til at spise mere
end nødvendigt af hverken dit eller dat.

Men det hjælper ikke meget på en overvægt at fokusere ensidigt på
fedtindhold.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-08-05 12:56

Lisbeth wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Der er fordele ved ikke at spise mere fedt, end man behøver....

Øhhh - her jeg påstået noget andet?

Det var en kommentar til dit eget udsagn om at fordi noget var fedtfattigt,
betyder det ikke at det er kaloriefattigt.

vh
Jan
--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Lisbeth

Dato : 04-08-05 08:13

> Øhhh - her jeg påstået noget andet?

Nej

> Det var en kommentar til dit eget udsagn om at fordi noget var
> fedtfattigt, betyder det ikke at det er kaloriefattigt.

Ja.

Men jeg lod mig inspirere til at komme med nogle tanker (om fedtfattig
levevis), der ikke var med i tråden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 03-08-05 14:57

"Lisbeth" skrev

> [...]
> leve med. For andre (mig bl.a.) er radikale ændringer nemmest at holde. I
> stedet for at begrænse mit indtag af chips (og meget andet) har jeg

Sådan har jeg det også. Det er frygteligt kun at tage en håndfuld chips ud
af posen og ligge den tilbage i skabet. *G*

- Og så lige en besked udenfor emne: - Lisbeth,- nu er du ikke længere den
eneste med kolonihave*SS*

Nette

Fra : Leo

Dato : 03-08-05 11:24

Jeg tror ikke så meget på den med at spise fedtfattigt.
Naturligvis skal man ikke vælte sig i krydderfedt og spegepølse og tro, at
man taber sig af det. Men man tager jo ikke 10 kg på ved at spise et bæger
fedt i december.
Det vigtigste er, at maden er varieret - så kommer det andet af sigg selv.
Dvs. at man skal lade være med altid at lave sovs og kartofler, lade være
med altid at vælge den billigste hakkekød, lade være med altid at panere sit
kød. Og så skal man vælge årstidens grønsager - det giver variation.
Men fx stegt flæsk er da herligt - også med en god persillesovs. Og den må
gerne være lavet med sødmælk og hænge fast på kartoflerne. Ellers bliver
livet jo ikke til at holde ud.

Men - fyld tallerkenen halvt med grønsager (salat eller tilberedte) Lad
kødet fylde en fjerdedel - og brug resten til andet tilbehør som fx. brød,
kartofler, sovs. Og tag så kun en gang! Det kan være rigtig smart ikke at
have gryder og potter stående på bordet - det er så nemt at snuppe en ekstra
delle, mens man sidder og taler efter maden. Til det brug er det bedre med
nogle stænger bladselleri eller agurk. Problemet for mange er ikke, at man
spiser til måltiderne, men at man spiser efter, at man er blevet mæt.
Hyggemad feder.
Og skal man absolut have dressing til salaten, så lav en, der ikke er så
fed - fx en olie/eddike-dressing. Ja, olie feder, men ikke den smule, der
hænger ved salaten - det gør til gengæld den deciliter mager kemi-dressing,
man ellers ville have blandet sin salat med. Og vølg en ordentlig olie med
en god smag - det er netop en af de ting som mange forsømmer: at bruge
ordentlige fødevarer. Smagen af kvalitet mætter! De fleste accepterer, at et
stykke god chokolade eller g et glas god rødvin "mætter" - dvs. tager lysten
til at fylde sig. Sådan er det også - sjovt nok - med andre fødevarer. Hvis
svinekødet smager af gris, så behøver man ikke fylde sig med smagsløst
tyggearbejde.
Når man fodrer sine småbørn, så lægger man vægt på ro og god stemning - det
er altså også vigtigt for voksne. Lad måltidet blive en positiv oplevelse.
Problemet med meget "hyggespiseri" er at mange forveksler handlingen "at
spise" med et måltid, altså forveksler det at spise med den gode oplevelse.
Så bliver maden blot en narresut, en erstatning.
Det lyder frelst - jeg ved det. Men derfor behøver det ikke være usandt.

Mange hilsner, Leo - og held og lykke med ændringerne.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-08-05 21:15

Leo skrev den 03-08-2005 12:24:
> [...]
> man taber sig af det. Men man tager jo ikke 10 kg på ved at spise et bæger

Husk: Man tager ikke på at spise store fede portioner mellem Jul og
Nytår.
Men det er næsten 100% sikkert, hvis man gør det mellem Nytår og Jul.

> [...]
> Så bliver maden blot en narresut, en erstatning.
> Det lyder frelst - jeg ved det. Men derfor behøver det ikke være usandt.

Man skulle næsten tro, at du har læst Phillip McGraw's bog.
Det eneste du mangler er beslutningen, følelserne og motionen.

--
mvh Carsten Riis, pt. igang SouthBeach Fase1 5. dag -3,5 kilo
(udgpkt: 130,0). SB er overraskende nem at følge.