hjulstøj på mondeo
Fra : Søren

Dato : 01-08-05 14:39

Jeg har for nylig invisteret i en mondeo fra 2001. Men den har desværre en
del hjulstøj som jeg tror stammer fra bremserne. Det er især ved ca. 80 km/t
at det kan høres. Jeg har prøvet at fjerne kanterne fra bremseskiverne, og
det hjalp også lidt, men larmen er der stadig.

Er det et kendt problem på mondeo ?
Og kan der gøres noget ved det ?

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-05 15:16

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> km/t at det kan høres. Jeg har prøvet at fjerne kanterne fra
> bremseskiverne, og det hjalp også lidt, men larmen er der stadig.

Kan du ikke beskrive lidt nærmere hvordan det lyder?
Jeg kender så udmærket til dækstøj på især ru asfalt, så larmer mondeo'en
faktisk rimelig meget, mens der på det glatte asfalt er rimelig roligt i
kabinen.
Eller kan en rumlen jo også skyldes at defekt hjulleje, men så er det særlig
tydeligt hvis man drejer skarpt til en af siderne.

--
Tom

Fra : Bo Velschow

Dato : 01-08-05 16:24

> [...]
> km/t at det kan høres. Jeg har prøvet at fjerne kanterne fra
> bremseskiverne, og det hjalp også lidt, men larmen er der stadig.

Hej

Har du overvejet, om der er tale om "almindelig" hjulstøj?? På min Mondeo
var jeg (kort tid efter, jeg fik den) helt sikker på, at der var røget et
hjulleje (havde haft oplevelsen med min tidligere Mazda, og syntes, at det
lød præcis på samme måde), men værkstedet prøvekørte med andre (nye) dæk, og
vips! var lyden væk. Forklaringen var angiveligt, at fibrene "rejser sig"
(specielt på baghjulene pga. mindre vægt på disse), og at de derfor kommer
til at rumle. Tilsyneladende ikke så meget at gøre ved det, udover 1) at
skifte for- og baghjul en gang imellem (eller måske vælge et andet dækmærke;
kan være, at fænomenet er mere eller mindre udbredt for forskellige
dækmærker), og/eller 2) smide et par betonfliser i bagagerummet for at øge
vægten på baghjulene (har jeg dog ikke selv prøvet!).

Hvis tricket med bremseskiverne i øvrigt virkelig hjalp, kan det dog måske
også være hængende bremser??

--
Venlig hilsen

Bo Velschow