Have: Art/Sort
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 01-08-05 13:56

Hvad er forskellen på Art og Sort, når det gælder planter?

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-05 19:19

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på Art og Sort, når det gælder planter?
>
> Venlig havehilsen
> Dorte

Arter er den gruppe, der ved krydsning giver fertilt afkom, helt mage til
forældrene, hver gang. Sorter er hvad der i dyreverdenen hedder underarter
med f.eks. en anden farve eller hvad som helst forskelligt fra arten, men
den kan krydses med arten. Om det sidste altid er tilfældet blandt planter
er jeg ikke så sikker på, da visse underrater er fremkaldt ved at manipulere
med kromosomtallet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 02-08-05 13:49

On Mon, 1 Aug 2005 20:18:54 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

Hej Preben.

> [...]
>er jeg ikke så sikker på, da visse underrater er fremkaldt ved at manipulere

Af og til er jeg sgi for langsom

Kan du give mig et eksempel, så jeg kan se, om jeg har fattet det
rigtigt?

Forlegen havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-08-05 16:06

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev
> Kan du give mig et eksempel, så jeg kan se, om jeg har fattet det
> rigtigt?

Du kan altid se på det latinske navn, som består af et slægtsnavn,
efterfulgt af artsnavnet. Hvis der er tre, er det sidste sortsnavnet, ofte
sat i 'anførselstegn'. Eksempler kan være Tulipaner, hvor både farve, højde
og facon varierer i det uendelige. Nu skal jeg ikke kloge i noget jeg ikke
har checket, men det kan da godt være der er krydsninger indblandet (det er
der nu nok), og så bliver det helt uoverskueligt. Og det er det ofte i
planteverdenen, hvor man i visse tilfælde ikke engang er helt klar over hvad
oprindelsen er. Ofte skrives kun slægtanavn og sort. Det er så fordi man
enten ikke gider skrive mere, ikke ved det, eller at det ikke findes
klarlagt.

Et mere enkelt eksempel, (det kniber lidt med at finde noget), kunne være
Alm.Bøg og Rødbøg, de er begge af arten Fagus sylvatica, men en naturligt
forekommende rød gen- og farvevariant, giver sorten Rødbøg som kaldes
'purpurea'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 02-08-05 17:06

On Tue, 2 Aug 2005 17:06:17 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Alm.Bøg og Rødbøg, de er begge af arten Fagus sylvatica, men en naturligt
>forekommende rød gen- og farvevariant, giver sorten Rødbøg som kaldes

Pyh hvor er jeg glad for, at jeg ikke har brug for det til daglig. :o

Et bekendtskab ville gerne have stiklinger af nogle af mine
duftpelargonier (eller er det mon duftgeranier ), men kun hvis jeg
vidste, hvilken art det var - sorten var underordnet.

Du skal have tak for hjælpen, Preben!

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-05 11:28

On Mon, 01 Aug 2005 14:56:16 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote:

>Hvad er forskellen på Art og Sort, når det gælder planter?

Preben har forklaret det rimelig tydeligt, men jeg vil nu alligevel også
gøre forsøget

Et latinsk plantenavn kunne være:

Fraxinus excelsior 'Crispa' - kålask på dansk.

Fraxinus er slægten, askeslægten. Alle former for asketræer hedder altså
Fraxinus. Slægtsnavnet skrives altid med stort begyndelsesbogstav.

Excelsior er artsnavnet. Vi ved nu at det er en bestemt ask - i dette
tilfælde den som på dansk hedder en almindelig ask. Artsnavnet skrives
altid med lille begyndelsesbogstav når man skriver hele navnet.

Artsnavnet siger tit noget om hvilke forhold planten trives under, hvor
den stammer fra eller lign. Excelsior kunne hentyde til at træet bliver
stort (tror jeg.) Var artsnavnet nu palustris, så kunne man gå ud fra at
planten trivedes i vand/på meget fugtig jord. Japonica = kommer fra
japan og så fremdeles.

'Crispa' er sortsnavnet. I kålaskens tilfælde betyder det noget i
retning af krølbladet, men sortsnavnet kan være nærmest hvad som helst.
Den som opdager eller fremavler en ny sort har lov at give sorten lige
præcis det navn han har lyst til ...... Sortsnavnet skrives altid i
anførselstegn.

Især sortsnavne er gode at huske på hvis man planter større grupper af
bestemte planter. Skal man senere plante efter kan man så meget nemmere
få fat i nøjagtig den samme plante. Sorter afviger sjældent så meget fra
hinanden som forskellige arter gør, så det kan være svært at sige om
f.eks en rose er den ene eller anden sort.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 07-08-05 15:15

On Sun, 07 Aug 2005 12:28:02 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>hinanden som forskellige arter gør, så det kan være svært at sige om
>f.eks en rose er den ene eller anden sort.

Yes! Nu sidder den der på rygradden (slægtsnavnet var den sidste
brik...). Tak også til dig Mads!

Venlig havehilsen
Dorte

--