Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp til konvertering af filer i PS
Fra : Michael Boysen

Dato : 01-08-05 13:21

Hej NG.

Jeg har lovet en kammerat, at hjælpe med et PS spørgsmål.

Spørgsmålet lyder:
"Jeg har en masse directories, hvori der er nogle billder , som er 20 x
30 i 300 dpi. Alle disse fotos skal nedsættes til et format hvor de er
425 pixls på den lange led. Eller sagt på en anden måde de skal
nedsættes fra ca 3600 x 2500 pixels til 425 x 300 pixels og "saves for
web" (konverteres fra tif til jpeg)."

Hvordan løser han det?

Venlig hilsen
Michael Boysen

Fra : hcma

Dato : 01-08-05 14:27

"Michael Boysen" <rokkerne@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[...]

du indspiller en action hvor du:
1. ændrer dimensioner
2. ændrer opløsning til 72dpi
3. gemmer din action
4. afspiller den på hele mappen

Vejledning her: http://www.hcma.dk/photoshop_action.htm
m v h
hc
m v h
hc

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-08-05 14:35

"hcma" <hcma@hcma.dk> skrev i en meddelelse
> du indspiller en action hvor du:
> 1. ændrer dimensioner
> 2. ændrer opløsning til 72dpi

Det har ingen betydning at ændre DPI, hvis det er billeder der skal bruges
til web.

/Per

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 01-08-05 16:37

Per Christoffersen skrev:

> "hcma" <hcma@hcma.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det har ingen betydning at ændre DPI, hvis det er billeder der skal
> bruges til web.
>
> /Per

Lige med undtagelse af at man måske kan finde på at printe siden :)

Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-08-05 17:13

"Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev i en meddelelse

> Lige med undtagelse af at man måske kan finde på at printe siden :)

Det er stadig fuldstændig lige meget. Browseren bruger kun pixelværdierne,
når den printer (Det kunne ellers også lige se kønt ud andet, når den
skærmrenderer efter pixelværdierne).

- Og nej, - det kan heller ikke betale sig at lave billederne i
overstørrelse, og angive en mindre størrelse i HTML-koden. Browseren vil
genberegne billedet for at få nye pixelværdier.
Det er et job, som man ærlig talt er bedre tjent med at lade et
billedbehandlingsprogram om.

DPI vil kun have betydning, hvis man vil printe billedet alene fra et andet
program end browseren.
Jeg tror ikke engang at en kopiering fra browseren til et andet program, vil
få DPI-værdien med, men her er jeg lidt usikker.

/Per

Fra : emj

Dato : 01-08-05 17:58

Per Christoffersen skrev:

>Jeg tror ikke engang at en kopiering fra browseren til et andet program, vil
>få DPI-værdien med, men her er jeg lidt usikker.

Det er stadig underordnet. Det er jo ene og alene pixelantallet, der
bestemmer hvilken DPIværdi, det er muligt at udprinte i

Hilsen emj

Fra : Michael Boysen

Dato : 02-08-05 16:26

hcma skrev:

> du indspiller en action hvor du:
> 1. ændrer dimensioner
> 2. ændrer opløsning til 72dpi
> 3. gemmer din action
> 4. afspiller den på hele mappen

Hej hcma

"Intet mindre end fantastisk" var hans kommentar, så en stor tak skal
lyde.

Venlig hilsen
Michael Boysen