Skifte fra Oliefyr til naturgas?
Fra : Peter Jensen

Dato : 01-08-05 13:12

Hej,

Hvordan finder jeg ud af om det kan betale sig af skifte fra oliefyr til
naturgas? Findes der en side hvor jeg kan lave en beregning? Jeg har netop
købt hus som har oliefyr og kunne godt tænke mig at undersøge om jeg kan
spare ved at skifte til naturgas. Huset er på 110kvm i grundplan med
brændeovn og 90kvm i kælderen. Der er nye vinduer, nye radiatorer og hulmurs
isoleret. Huset er fra 1939 og i god stand. Den forrige ejer brugte ca. 2500
liter olie og brændeovnen. I kælderen er der én radiator.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-08-05 15:50

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2500
> liter olie og brændeovnen. I kælderen er der én radiator.

Overvej hellere om du ikke vil skifte til træ-piller. Det kan være din
nuværende kedel kan ændres til det, og det koster ikke nær så meget, som
hvis det hele skal skiftes. Tal med en skorstensfejer om der kan blive nogen
problemer mht. skorstenen, men det tror jeg nu ikke der vil være. Ang.
pillefyr, så er der mange forskellige slags og størrelser, og her er jeg
altså helt blank, men en søgning på nettet for at finde en lokal der laver
dem, kan du sikkert nok finde. Jeg skal selv have skiftet til piller, og det
vil koste mig i omegnen af 15.000 kr., da jeg godt kan bruge kedlen, og det
derfor kun er brænder og tilbehøret til den, jeg skal bruge.

Prisen for piller er, omregnet til olie, ca det halve for den samme
varme-effekt, har jeg fået oplyst. Der er selvfølgelig lidt rengøring og
vedligeholdelse af fyret, men jeg tror ikke det kan gøres billigere med
naturgas ift. olie.

Jesper