Peberrod... Hvordan slipper man af med det~
Fra : Lars Hansen

Dato : 31-07-05 18:55

Hej i Gruppen

Sidste år gravede jeg over en meter ned og var sikker på at jeg fik ALT med
op, men i år står der ligeså fint peberrod til en middelstor restaurent´s
årsforbrug igen......

Hvad gør vi for at slippe af med denne iriterende paberrod i vores have??

MVH
Lars Hansen

Fra : Ole Jensen

Dato : 31-07-05 20:57

Lars Hansen <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote:

> [...]
> årsforbrug igen......
>
> Hvad gør vi for at slippe af med denne iriterende paberrod i vores have??

Det kan man ikke

Jo, det kan man måske nok, men den er næsten lige så svær at komme af
med som skvalderkål. Et lille stykke rod, og den skyder igen.

Jeg har nu i fem år haft en der gror i mit drivhus. Jeg kan ikke komme
af med den. Jeg rykker den op hvert forår, og hver gang den skyder, men
den er der endnu.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 31-07-05 21:47

"Ole Jensen" <newsplus@oleswebsite.dk> skrev i en meddelelse news:1h0l3he.b73bwd1f8n6f4N%newsplus@oleswebsite.dk...

> [...]
>
> Jeg har nu i fem år haft en der gror i mit drivhus. Jeg kan ikke komme
> af med den. Jeg rykker den op hvert forår, og hver gang den skyder, men

Mine forældre kæmper nu på 28. år med en af slagsen
(eller dvs. de er holdt op med at kæmpe mod den).
De har nu sået græs der, hvor der i sin tid var køkken-
have (og peberrod), så nu bliver toppen slået sammen
med græsset og man ser den ikke mere (men jeg er
sikker på den er der endnu

/Jakob

Fra : Andersen

Dato : 01-08-05 05:46

Gad vide om peberrod går ind under grundforurening, det kunne blive dyrt ved
hussalg *G*

mvh
Dennis

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-08-05 12:19

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote in message
> [...]
> årsforbrug igen......
>
> Hvad gør vi for at slippe af med denne iriterende paberrod i vores have??

Dæk med sort plast og skær den ned hver gang den har løfter plasten. Det
fortsætter du bare med i ca. 10 år

mvh
Preben

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 06-08-05 09:25

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Det fortsætter du bare med i ca. 10 år

Nu lyder det som om det kun er én plante.
Det billigste og mest effektive: Hak det grønne væk, hver gang det begynder
at vise sig. Det tager vel 30 sekunder pr. gang. Ingen plante kan klare det
over én sæson.

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Max

Dato : 01-08-05 12:50

Hej Lars

> Hvad gør vi for at slippe af med denne iriterende paberrod i vores have??

Hvad med at pensle bladene med RoundUp eller plænerens ?

Mvh Max

Fra : Mick Tagmos

Dato : 01-08-05 15:30

> Hvad gør vi for at slippe af med denne iriterende paberrod i vores have??

Det ved jeg ikke...

Godt svar... nej...

Jeg tænkte bare nu hvor der er kommet en masse måske gode forslag til
hvordan du fjerne den, så er der måske også nogen der vil dele deres viden
omkring, hvordan jeg planter sådan en, på en sådanne måde at jeg nemt kan
slippe af med den igen, når jeg ikke har lyst til at hvade den mere..

Jeg tænker på noget med en spand gravet ned eller lign.

Mick

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-08-05 16:01

"Mick Tagmos" <tagmos@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tænker på noget med en spand gravet ned eller lign.

Mine forældre havde peberrod i en halvt nedgravet brøndring, så en stor
spand uden bund vil sikkert være fint.

Hilsen Inger

Fra : Ole Jensen

Dato : 01-08-05 19:47

Inger Pedersen <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Mine forældre havde peberrod i en halvt nedgravet brøndring, så en stor
> spand uden bund vil sikkert være fint.

Eller en af de store sorte murerbaljer, som man laver huller i bunden på
(eller lader være, så den ikke gror den vej ud).

Fra : Max

Dato : 02-08-05 07:06

Hej Mick

> omkring, hvordan jeg planter sådan en, på en sådanne måde at jeg nemt kan
> slippe af med den igen, når jeg ikke har lyst til at hvade den mere..

Lav dig et højbed til den slags, der er andre typer af f.eks. krydderplanter
der
er lige så problematiske, men med et højbed kan man fjerne det hele med
et snuptag og så er det også meget nemmere at luge og holde.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-08-05 16:08

> [...]
> er lige så problematiske, men med et højbed kan man fjerne det hele med
> et snuptag og så er det også meget nemmere at luge og holde.

Måske et skridt i den rigtige retning, men der er altså stadig noget der
hedder frøspredning.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-05 19:25

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> årsforbrug igen......
>
> Hvad gør vi for at slippe af med denne iriterende paberrod i vores have??

Den kan ikke tåle jern, men den skal have det tit. LUGEjern, altså. Der er
ingen planter der overlever, ikke at få lov til at stå med noget grønt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen