Nye gavle, tagrender osv.
Fra : Heidi

Dato : 31-07-05 18:50

Vi skal have sat nye gavle op, samt nye tagrender (skal ændres fra
skjulte til udvendige) og dermed også nye sternbrædder.
Jeg har lagt et billede ind af en af de nuværende gavle her
http://www.hejdi.dk/haar.htm - dem har vi tre af (de to andre er lidt
større).
Træet er ved at være råddent og indtørret - har sikkert ikke været
behandlet de sidste 10 år, og nu skal det altså skiftes.

Vi har spekuleret lidt i hvordan de skal sættes op, og har bla set en
løsning som tegningen på samme side - hvor det midterste ligger vandret,
og er adskilt fra resten af firkantede profilrør (galvaniseret). Den
løsning kan vi egentlig godt lide.
Er der nogen af jer der prøvet at lave noget lignende, og har nogle gode
råd i den forbindelse?
Vi har kigget lidt på lærketræ, og vil gerne have det får en lidt mørk
træfarve, sådan lidt teak/mahogniagtigt - lyder det som noget der hænger
sammen? (Vi skal have malet taget (sort eller koksgrå), og på længere
sigt, når vinduerne engang skal skiftes, skal de også være
mørk-træfarvede).
Jeg har læst mig frem til at brædderne skal behandles inden de sættes
op, så det er vel rimelig vigtigt at de har de rette mål fra starten, så
bla enderne kan suge nok træbeskyttelse inden opsætningen?

Ellers andre gode forslag til hvordan "mønsteret" kan være? De
almindelige lodrette planker (a-la dem vi har nu) og plader er vi ikke
så vilde med - så gerne noget alternativt, men som stadig er til at have
med at gøre.

Kan se en anden har spurgt om man skal vælge Gori, Pinotex osv., men råd
ang. dette er også velkomne her! Eller hvis nogen kender til Butidip,
Butinox, da vi har mulighed for at få rabat på dette mærke.

Og endelig med tagrenderne - vi har kig på Lindabs ståltagrender, som
man bare samler uden lim eller lodning - nogen erfaringer med disse?

Pft.

--
Heidi

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 31-07-05 20:36

Heidi wrote:
> [...]
> almindelige lodrette planker (a-la dem vi har nu) og plader er vi ikke
> så vilde med - så gerne noget alternativt, men som stadig er til at

Hej Heidi

Må jeg sende en lille .gif tegning til dig, med forslag til gavl
mønster?

M.v.h
Niels

Fra : Heidi

Dato : 31-07-05 20:49

Niels Jacobsen wrote:

> Hej Heidi
>
> Må jeg sende en lille .gif tegning til dig, med forslag til gavl
> mønster?

Gerne - brug email adressen junk (at) fjomp.com
--
Heidi

Fra : Ole Jensen

Dato : 31-07-05 20:53

Heidi <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> [...]
> almindelige lodrette planker (a-la dem vi har nu) og plader er vi ikke
> så vilde med - så gerne noget alternativt, men som stadig er til at have

Hej

Alternativt siger du!

Med hensyn til materialevalg, så kunne I måske overveje dem her:
http://www.ivarsson.dk/sw735.asp

Det er "planker" af fibercement, og næsten vedligeholdelsesfri.

Jeg har set et enkelt sted hvor de er brugt, og overvejer selv at
beklæde mit nye værksted med dem.

Prisen kender jeg ikke.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Heidi

Dato : 31-07-05 21:01

Ole Jensen wrote:

> [...]
>
> Det er "planker" af fibercement, og næsten vedligeholdelsesfri.
>
> Jeg har set et enkelt sted hvor de er brugt, og overvejer selv at

Tak for forslaget - men vi har allerede overvejet lignende
eternitbrædder, og er blevet enige om at det ser lidt for
institutionsagtigt ud, så det alternative var mere mht. hvordan
træbrædderne skal "lægges" - altså om de skal være lodrette, vandrette,
eller i "mønster", som på min tegning.

--
Heidi