Tilkobling af emhætte til ventilationskana~
Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 31-07-05 11:35

Hejsa,

jeg sidder i bestyrelsen for min andelsforening(ældre bygning fra 1944)
og der er som følge af en naboklage dukket følgende spørgsmål op:

Er det lovligt at tilkoble en aftræksemhætte til ventilationskanalen i
køkkenet? Det er ret almindeligt i en del af lejlighederne, men vi vil
nu gerne vide om det er lovligt.

Jeg har goglet lidt og prøvet at læse bygningsreglementet, men det var
en anelse for kringlet for mig.

Mvh,

Carsten

Fra : Lars Hansen

Dato : 31-07-05 19:18

"Carsten Svensgaard" <nosp@matsvensgaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu gerne vide om det er lovligt.
>
> Jeg har goglet lidt og prøvet at læse bygningsreglementet, men det var

Hej carsten

Da jeg for år tilbage boede i boligblok (godt nok lejelejligheder)
undersøgte jeg lidt om netop dette spørgsmål.
Jeg fandt frem til at det er op til boligforeningen, og at der ikke findes
en egentlig lov om dette.

Der hvor jeg boede var det ifølge vedtægterne ikke tilladt pga. lugtforhold.
Begrundelsen var at når én tændte for sin emhætte fik de andre i opgangen
stor glæde af vedkommendes mados, og tro mig det var rigtigt. Der var nemlig
en familie i lejligheden under min der satte en emhætte op og duften/lugten
af deres meget krydrede mad kom lige op til mig.

Så jeg mener det er op til den enkelte boligforening at vedtage om det er
lovligt i netop deres byggeri, men husk at mados breder sig både op og ned i
ventilationsskakten......

MVH
Lars Hansen

Fra : Max

Dato : 01-08-05 15:25

Hej Carsten

> Er det lovligt at tilkoble en aftræksemhætte til ventilationskanalen i
> køkkenet? Det er ret almindeligt i en del af lejlighederne, men vi vil
> nu gerne vide om det er lovligt.

Om det er lovligt eller ej, så tænk på konsekvenserne ved
f.eks. brand i en frituregryde. GYSSS

Mvh Max