Naturgasfyr monteret med kobberrør
Fra : Michael Kristensen

Dato : 30-07-05 20:37

Hej

I forbindelse med udbygning af centralvarmeanlægget, bemærkede jeg, at de
loddede kobberrør (22 mm) til frem- og returløb, på det nyligt installerede
naturgasfyr, ikke er afgratet indvendigt.

Jeg har indtrykket af, at med mangelfuld afgratning opstår der turbulens og
røret bliver slidt igennem for hurtigt. Er dette korrekt?

Hvis der opstår turbulens, vil dette frembringe støj? (der er en svag susen
omkring rørene, men jeg kan ikke præcist lokalisere hvorfra den kommer)

Er manglede afgrating tiltrækkelig grund til at forlange installationen
gjort om, eller har det ingen betydning i praksis?

Mvh.
Michael

Fra : mcloud

Dato : 30-07-05 20:44

Hej Mikael
Manglende afgratning er ikke fagligt korrekt.
Det hedder : Overskæring - afgratning - afrensning af ender med børste
eller ståluld - påførsel af flusmiddel - lodning og afvaskning af
overskydende flusmiddel -derefter evt. isolering.

Om du kan forlange arbejdet gjort om , skal jeg ikke kunne sige ,men du har
ret med hensyn til turbulens og efterfølgende tæring og støj i anlægget.

mvh mcloud blikkenslager

Fra : Michael Kristensen

Dato : 30-07-05 21:10

mcloud wrote:

> [...]
> eller ståluld - påførsel af flusmiddel - lodning og afvaskning af
> overskydende flusmiddel -derefter evt. isolering.

Tak!
Så var jeg ikke helt på vildspor. Jeg vil tage en snak med dem på mandag og
høre, hvorfor de har vurderet afgratning var overflødigt :)

Hvordan vaskes flusmiddel nemmest af? vand & sæbe?

Mvh.
Michael

Fra : mcloud

Dato : 30-07-05 21:53