Kernetemp. og fars
Fra : Basil

Dato : 30-07-05 16:51

Hej.
I dag står den Forloren Hare.
Normalt når jeg laver kød i ovn så bruger jeg et stegetermometer, og kødet
er klar når temperaturen er det som jeg synes den skal være.
Er der nogen af jer der har erfaring med at bruge stegetermometer når stegen
er lavet af fars ?
Hvad skal en kernetemp. være på ex. en Hare, farsbrød osv.
God weekend.
Kai

Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-07-05 17:10

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> stegen
> er lavet af fars ?
> Hvad skal en kernetemp. være på ex. en Hare, farsbrød osv.

Uanset kødtype skal temp. op på 75 grader og jeg kører den gerne op på ca
80-82 grader.
Kødet er hakket og derefter rørt med diverse ingredienser, så en form for
sterilisering er efter min mening påkrævet.
Det er smart at bruge rasp i ovnfars i stedet for mel. Faktisk skal mel op
på over 98 grader for at bage, det slipper man for ved at bruge rasp.
Vent med at stikke termometret i kødet til det nærmer sig færdigbagning.
Bagning - Ja, hvis man i visse opskrifter vil kalde det farsbrød må
udtrykket vel være at bage.
mvh
Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-07-05 18:11

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse

> Uanset kødtype skal temp. op på 75 grader

Nej. Kunne du lokkes til at fortælle hvorfor du har den idé?

> og jeg kører den gerne op
> på ca 80-82 grader.

Husk mig lige på, jeg ikke skal have f.eks. culottesteg hos dig.

> Kødet er hakket og derefter rørt med diverse ingredienser, så en form
> for sterilisering er efter min mening påkrævet.

Det er så din mening, men den deles vist ikke af mange.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-07-05 19:11

> [...]
>
> Husk mig lige på, jeg ikke skal have f.eks. culottesteg hos dig.

> Det er så din mening, men den deles vist ikke af mange.

Er en culotte hakket kød?
Jørgen

Fra : as

Dato : 30-07-05 18:40

> [...]
>
> "Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse
>>

> Uanset kødtype skal temp. op på 75 grader og jeg kører den gerne op på ca

Uha, så varm må min tatar helst ikke blive

Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-07-05 19:14

"as" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse

> Uha, så varm må min tatar helst ikke blive

Det er hakkede kød er noget tilbudskød fra supermarkedet? Eller noget
absolut friskhakket måske fra egen kødhakker?
Der er vist noget forskel der.
mvh
Jørgen

Fra : Emil

Dato : 30-07-05 21:56

as wrote:

>Uha, så varm må min tatar helst ikke blive

Tartar er lavet af friskt skrabet oksekød, så nyd du den bare
afkølet med friske rå løgringe, frisk, rå æggeblomme, kapers og
friskt revet rå peberrod.
Kødets konsistens og den friske æggeblomme er en stor del af
oplevelsen.

Den moderne udgave med timegammelt hakket kød, burde kaldes rå
hakkebøf m. tilbehør. En helt igennem grim oplevelse, som bør
sendes tilbage til køkkenet.

Til smagsdommerne: Har du ikke selv prøvet at spise et stykke af
begge varianter, så undlad at svare, selv om det kan være svært.

m.v.h. Emil

Fra : Basil

Dato : 30-07-05 18:40

Jørgen Hess wrote:
> [...]
> Vent med at stikke termometret i kødet til det nærmer sig færdigbagning.
> Bagning - Ja, hvis man i visse opskrifter vil kalde det farsbrød må

Tak skal du have.
Jeg lavede den Forlorne 75 grader, og den var tæt på perfekt, så det vil jeg
notere mig.
Kai

Fra : Emil

Dato : 30-07-05 21:26

Jørgen Hess wrote:

>Det er smart at bruge rasp i ovnfars i stedet for mel. Faktisk skal mel op
>på over 98 grader for at bage, ....

Jeg har også erfaret, at hvedemel skal op på 98 grader, for at
smage godt (kernetemperatur i franskbrød).

Er der nogen, som give (henvise til) en forklaring på årsagen?

m.v.h. Emil