Style target=""?
Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 29-07-05 18:40

Hej

Jeg vil høre om det er muligt at syle attributten target="" i
f.eks. et CSS-dokument?

Venlig hilsen,
Silas Boye Nissen
www.sporvognsrejser.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christoffer

Dato : 29-07-05 18:54

"Silas Boye Nissen" <gizmo@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil høre om det er muligt at syle attributten target="" i
> f.eks. et CSS-dokument?
Jeg ved det ikke, men har da min tvivl. Hvordan vil du style noget som ikke
er synligt? target bruges til at åbne links med...

--
Christoffer

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 29-07-05 20:26

Silas Boye Nissen skrev:
> Jeg vil høre om det er muligt at syle attributten target="" i
> f.eks. et CSS-dokument?

Nej, det kan man ikke. Hvad ville du da også opnå ved det?

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 30-07-05 00:41

In news:<42ea82da$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
Christoffer Kjeldgaard Petersen typed:

> Nej, det kan man ikke. Hvad ville du da også opnå ved det?

Man kunne f.eks. vise at et link er eksternt

Man kan ikke style target direkte, men man kan lave en class="target"
der kan bruges på links, der skal udskille sig.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-05 14:40

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> Man kan ikke style target direkte, men man kan lave en class="target"
> der kan bruges på links, der skal udskille sig.

I praksis er det nok den bedste metode, da de fleste browsere vil kunne
forstå det.

Men så skal det da igen siges, at W3C's CSS-standard giver mulighed for
at "style" target... selvom det er forkert at formulere det sådan. Ved
at bruge en attribut-selector kan man style et element med attributten
target, fx:
A[target] {color:red;} /* Et A-element med attributen target */
A[target="_blank"] {..} /* Et A-element med attributen target som har
værdien _blank (men jeg er enig med Allan Vebel om at undgå, at åbne
links i nye vinduer) */

Men i den barske hverdag er det nok ikke den bedste måde at gøre det på,
da IE som så mange andre gange halter lidt bagefter med understøttelsen
af CSS (nåja, den er jo også efterhånden temmelig gammel). Men i
browsere som Mozilla og Opera skulle det virke fint.

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-07-05 01:03

Silas Boye Nissen <gizmo@paradis.dk> skrev:

> Jeg vil høre om det er muligt at syle attributten target=""

Det er bedst helt at undlade target og lade brugeren selv
bestemme. Har du først brugt target="_blank", åbner et
nyt vindue, og det kan brugeren ikke undgå.

Brugeren kan i stedet højreklikket på et link og vælge et
nyt vindue - eller lade være.

Jeg irriterer mig altid grænseløst over dem der bestemmer
hvordan min browser skal opføre sig - det kan jeg sagtens
selv finde ud af.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 30-07-05 08:56

Allan Vebel wrote:

> Det er bedst helt at undlade target og lade brugeren selv
> bestemme. Har du først brugt target="_blank", åbner et
> nyt vindue, og det kan brugeren ikke undgå.

Nu kan target jo bruges til meget andet end _blank.
Hvis man arbejder med frames eller iframes kan man godt bruge target
'fornuftigt'.
Dog skal der så meget gode grunde til at man i første omgang bruger frames.

--
Benny Nissen

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-07-05 16:56

Benny Nissen <news@bennynissen.dk> skrev:

> Nu kan target jo bruges til meget andet end _blank.

Jeg tog udgangspunkt i http://sporvognsrejser.dk hvor
Silas netop har brugt target="_blank" på et link til
http://www.nedstatbasic.net/s?tab=1&link=1&id=3546495
nederst på forsiden.

> Hvis man arbejder med frames eller iframes kan man godt
> bruge target 'fornuftigt'.

Helt enig!

> Dog skal der så meget gode grunde til at man i første
> omgang bruger frames.

Endnu mere enig!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 30-07-05 17:41

Hej

Tak for jeres svar.

Jeg omformulerer mit spørgsmål:
Er der nogle, som kan fortælle mig, hvorfor følgende kodestump
giver fejl, når jeg validerer min hjemmeside hos W3C?

target="_blank">Sporvejshistorisk Selskab</a>

Jeg får at vide at der ikke er nogen attribut "target"

Jeg bruger XHTML 1.0 Strict.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-07-05 18:22

Silas Boye Nissen skrev:

>Jeg får at vide at der ikke er nogen attribut "target"
>
>Jeg bruger XHTML 1.0 Strict.

target er ikke med i specifikationerne for strict (x)html.

Brug transitional i stedet for eller bedre undlad target.

Så får brugerne mulighed for selv at afgøre om de vil bruge samme
vindue eller højreklikke og lad linket åbne i et nyt vindue.

Det er brugervenlighed.
--
Knud