Skærme
Fijala 3554
indstilling af skærm
Fra : kim petersen

Dato : 29-07-05 12:33

Hej.
Jeg har købt en
AOC LCD Monitor skærm.
Men den flimrer lidt.
Hvordan kan man indstille det?
Hilsen kim

Fra : John

Dato : 29-07-05 13:57

On Fri, 29 Jul 2005 13:32:32 +0200, "kim petersen"
<kongstad@FJERNDETTEtdcspace.dk> wrote:

>Hej.
>Jeg har købt en
>AOC LCD Monitor skærm.
>Men den flimrer lidt.
>Hvordan kan man indstille det?

Frekvensen skal være 60 Hz på en fladskærm. Man indstiller det indeni
grafikkort driveren: højreklik på baggrund af windows desktop,
egenskaber, indstillinger, avanceret, kort, vis alle tilstande

Hvis det står til over 75 Hz, så skaber den sig.

Opløsningen skal indstilles til skærmens medfødte opløsning, 1280x1024
f.eks., så mange farver som muligt.

Kontrast kan sættes ned og lysstyrken ned.

mvh

John

Fra : kim petersen

Dato : 29-07-05 16:15

"John" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks., så mange farver som muligt.
>
> Kontrast kan sættes ned og lysstyrken ned.

Tak for svaret.
Skærmen står på 60 Hz.
Opløsningen har jeg nu sat til 1280x1024.
Det bliver godt nok lidt småt på skærmen.
Farverne er stillet til det højeste. 32 bit.
Nu flimrer den ikke mere.
Men hvorfor kan jeg ikke bruge
1024x 768.?
Hilsen kim

Fra : JK

Dato : 29-07-05 16:43

On Fri, 29 Jul 2005 17:15:28 +0200, "kim petersen"
> [...]

>Opløsningen har jeg nu sat til 1280x1024.
>Det bliver godt nok lidt småt på skærmen.
>Farverne er stillet til det højeste. 32 bit.

Tja, det ved jeg ikke rigtigt.
Du kan levere skærmen retur og købe en 19" istedetfor. De kører også
ved 1280x1024.

Skærmen er åbenbart ikke ret god til at interlace. Det er elektronik i
skærmen, som tilpasser (lidt) til andre opløsninger end den skærmen er
bygget til. Hvis det er en rekord billig skærm, så er der sparet på
dette.

Men pixels ligger jo i overfladen på en fladskærm. 1024 går slet ikke
op i 1280. At fordele 1280 i 1024 celler bliver noget slinger. Derfor
bliver billedet uskarpt. Men det burde ikke flimre.

mvh

John

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 29-07-05 18:21

> Men hvorfor kan jeg ikke bruge
> 1024x 768.?

Det er da lidt dumt at købe en skærm med 1280x1024 hvis du vil køre en
lavere opløsning end denne...

Prøv evt. at sætte skriftstørrelsen i windows op, i stedet for at sætte
opløsningen ned. og så slå cleartype til, inde under skærmindstillinger.

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-05 08:42

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Prøv evt. at sætte skriftstørrelsen i windows op, i stedet for at sætte
> opløsningen ned. og så slå cleartype til, inde under skærmindstillinger.

Hej'sa

springer lige ind i denne tråd men hvor ser du det med cleartype henne ?

Fra : Madsen

Dato : 30-07-05 12:21

Futte wrote:
> "Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Hej'sa
>
> springer lige ind i denne tråd men hvor ser du det med cleartype
> henne ?

Egenskaber fo skæm-> Udseende-> Effekter punktet "brug følgende metode til
udjævning af kanter på skærmskrift typer:"
--
Hilsen Madsen

Fra : Madsen

Dato : 30-07-05 12:22

Madsen wrote:

> Egenskaber fo skæm-> Udseende-> Effekter. Punktet "brug følgende
> metode til udjævning af kanter på skærmskrift typer:"

Skæm =skærm
--
Hilsen Madsen

Fra : Erling Grau

Dato : 30-07-05 12:20

"Futte" <nej da> skrev i en meddelelse

> "Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> springer lige ind i denne tråd men hvor ser du det med cleartype henne ?

Placer musen på skrivebord - højreklik - gå ind i egenskaber - derefter
udseende og effekter. Der finder du cleartype.

Erling

Fra : kim petersen

Dato : 30-07-05 14:35

> [...]
>
> Prøv evt. at sætte skriftstørrelsen i windows op, i stedet for at sætte
> opløsningen ned. og så slå cleartype til, inde under skærmindstillinger.

Det kan godt være det var dumt ikke at kigge efter skærmopløsning
osv. men jeg fik et godt tilbud og tænkte overhovedet ikke over det .
Det hjælper ikke så meget at slå 'cleartype' til. Det er jo kun ikonerne
på skrivebordet der bliver større, eller tager jeg fejl.?
Hilsen kim

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-07-05 14:43

> [...]
> Det hjælper ikke så meget at slå 'cleartype' til. Det er jo kun ikonerne
> på skrivebordet der bliver større, eller tager jeg fejl.?

Cleartype får teksten til at fremstå mere tydeligt på skærmen...

Prøv at sætte skriftstørrelsen op ved at gå i kontrolpanel -> Display ->
Settings -> Advanced -> General og så finde DPI setting og sætte den til
120DPI i stedet for 96 så skulle det hele gerne blive lidt større

Fra : kim petersen

Dato : 30-07-05 15:02

> [...]
> Settings -> Advanced -> General og så finde DPI setting og sætte den til
> 120DPI i stedet for 96 så skulle det hele gerne blive lidt større

Hej igen.
Det hjalp. Nu virker det.
Tak for hjælpen til alle og god weekend.
Kim