Petroleumsovn Morsø 621 - hvordan virker d~
Fra : Tim Bregning Karlsen

Dato : 29-07-05 10:45

Hej Gruppe

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af et sommerhus på Sjælland.

I det lille træhus er der en Morsø 621 Petroleumsovn. Jeg har ingen anelse
om hvordan jeg betjener den korrekt - faktisk ved jeg ikke engang hvordan
man tænder den.

På væggen er der en lille boks der styrer tilførslen af petroleum - hvordan
virker den?

Hvis I skulle ligge inde med nogle vejledninger til denne model vil jeg
meget gerne modtage et eksemplar. Det må gerne være i pdf-format.

Jeg har kontaktet Morsø Jernstøberi som desværre ikke har nogen vejledning
til denne model.

Håber på hjælp...

Tim Bregning

tim@bregning.it

Fra : Stig Rasmussen Aps

Dato : 29-07-05 18:21

udskift med en gasovn du kan ikke holde lugten ud tænd ikke for den.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-07-05 18:43

On Fri, 29 Jul 2005 11:44:44 +0200, "Tim Bregning Karlsen"
>Jeg har kontaktet Morsø Jernstøberi som desværre ikke har nogen vejledning
> [...]
Det var et sæt der blev installeret i kakkelovne, det hørte ikke
med til ovnen, du kan sikkert finde noget på biblioteket, det
blev brugt nogle år efter krigen.
mvh Ebbe

Hvis jeg husker rigtigt: den lille beholder blev født fra tanken.
på beholderen ser du en knap med tal, drej den på eks. 3, og
vent, der løber petroleum ind i ovnen forneden. Der tænder du
efter et stykke tid, og derefter regulerer du flammen (hav
tålmodighed, det varer en krig), men fungerer ellers udmærket.