Riffelkøb
Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 29-07-05 08:19

Hej NG

Jeg kigger lidt på at købe en riffel, og har kig på Tikka T3 6,5x55 med
Zeiss Conquest 3-9x40. Hele sættet annonceres flere steder til ca 10.500.

Men inden jeg farer ud og smider ussel mammon på disken, kunne jeg da godt
tænke mig at høre andres mening om våben og kikkert ?

Mvh

Henning

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 29-07-05 19:10

..

"Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men inden jeg farer ud og smider ussel mammon på disken, kunne jeg da godt
> tænke mig at høre andres mening om våben og kikkert ?

Hej Henning
Jeg har en Tikka T3 Lite 6,5x55, og den er jeg meget glad for. Jeg har også
Tikka Master Lux 223 Rem, som jeg ligeså glad for, den har givet mig flere
klub mesterskaber og Bornholms mesterskab.
Hvis det er dit valg, kan jeg kun bifalde det, held og lykke med et
eventuelt køb.
Bornholmeren

Fra : Wireless22

Dato : 30-07-05 15:12

"Bjarne Aakerman" skrev d. 29-07-05 19:10 dette indlæg :
> [...]
> eventuelt køb.
> Bornholmeren
>
> Hej Henning... Tikka T3 er en fin riffel - al respekt for det!! Men
efter min mening er den for let til dit valg af kaliber! Jeg ville
hellere anbefale dig at købe en af de ældre modeller af Tikkas
velskydende rifler! Folk forbarmer sig tit over det lette skydevåben,
for det er jo til at holde ud og slæbe med på jagt!! Men hva med rekylen
- den blir straks derefter... Nu er det ikke fordi kal.6,5x55 er en
elefantbøsse, men har man først fået en over næsen fra kikkerten, blir
man usikker på at skyde efterfølgende... Selv skyder jeg med en Tikka
model M/690 RH i kal. 270 W, hvilket er en af de tungere modeller, og
det er en pragtfuld riffel... Mht dit valg af kikkert, lyder det meget
fornuftigt..3-9x40 er en god allround kikkert! Har selv haft en mage
ved, indtil fornylig... Men held og lykke med dit køb af riffel - og
hold nu godt ved, hvis du bestemmer dig for T3´eren... Mvh. Søren

http://www.kandu.dk/

Fra : Buhl

Dato : 02-08-05 15:10

"Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men inden jeg farer ud og smider ussel mammon på disken, kunne jeg da godt
> tænke mig at høre andres mening om våben og kikkert ?

Kikkerten kender jeg intet til - det eneste jeg vil sige er at jeg for alt i
verden vil undgå kikkerter med medforstørrende sigtemiddel - dvs. at
trådkorset bliver tykkere som forstørrelsen går op - bla. har mange
swarowski denne detalje, men tjek selv.
Selv bruger jeg en Leupold 3-9 x40, som jeg kun har gode ting at sige om -
godt billede(til prisen) og livstidsgaranti.
Jeg har også en T3 hunter, og det er skam en fin riffel, men - der er sparet
hist og her - om man kan leve med det er op til den enkelte. magasin og
bundskinne samt aftrækkerbøjle er lavet i plast - det virker solidt, men jeg
ved at et nyt magasin koster i nærheden af 1000,- så jeg håber at det holder
! - jeg foretrækker stål......
Skæftetræet virker lidt "skørt" og tørt - det er ikke bedste kvalitet - har
fået repareret en 7 cm lang flænge i mit forskæfte - jeg ville måske vælge
en med plastskæfte hvis jeg skulle vælge om...
Du kan ikke aflade i sikret tilstand, og det er svært at føde den sidste
patron gennem åbningen i låsen, der er lille ( for at give låsen størst
mulig stabilitet).
Derudover må jeg sige at den virker funktionel, og at den skyder rigtig
godt - løbet fejler absolut intet. Det er en god riffel til prisen, men jeg
tror jeg ville kigge på eks. en Schultz & Larsen classic der lige er blevet
introduceret til 8000,- incl. montager - den falder sandsynligvis inden
længe. Den er udelukkende i stål / træ, og ser rigtig fornuftig ud.

Mht. kaliber, ville jeg, med fare for i fremtiden forestående blyforbud,
vælge en tungere/kraftigere end 6,5x55. Lapua har fremstillet 9,1 grams
kobberprojektiler, men om det når kun op på 2300 joule/100m - hvilket ikke
er tilstrækkeligt til jagt på elg og gris m.v. i sverige, samt kron, då,
sika og mufflon herhjemme.
Har du ingen anden riffel, og har du ingen intentioner for at tage
genladningscertifikat, ville jeg vælge en kaliber med rigelig og billig
træningsammo, eks. 30.06 - rekylen er ikke meget værre end i 6,5 - braget
lidt større - men stadig langt under en haglbøsse i kaliber 12.

Hvis du vil lade selv, er valget åbent for mere "spændende" kalibere, så som
270WSM (som jeg selv skyder med), 300 Win mag, 338 win mag m.v - her findes
ingen træningsammo, eller også koster den kassen. 270WSM som jeg skyder med,
har ikke meget værre rekyle end min gamle 6,5x55, men slår lige så hårdt på
200 meter som 6,5 gør ved mundingen. Patroner kan lades selv for 6-7 kr.
stk. med billige projektiler, og ca. en 10-12 kr. med premium kugler.

Tænk dig om, tænkt fremad - køb rigtigt, eller rettere tilstrækkeligt første
gang, så slipper du for at skulle sælge igen om få år. Skal du aldrig skyde
andet end råvildt er 6,5 helt tilstrækkelig, herhjemme og i udlandet - vil
du skyde elg, gris eller andet, syntes jeg du skal kigge dig om efter noget
større. Og du kan sagtes skyde råvildt med eks. en 9,3x62 - godt nok en tung
kule, men den flyver langsomt, og ødelægger ikke kødet så meget som en meget
hurtigt, let projektil.

Mvh.
Hans

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 03-08-05 10:00

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> "Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk> wrote in message

1000 tak for de mange gode svar - kanon at man kan hente al den hjælp her!

Jeg købte i går T3 i 6,5x55 med Zeiss optik for 10.500. Nu venter jeg kun
spændt på at våbetilladelsen går i orden, så jeg kan komme ud at træne til
riffelprøven den 17/9 - det er min første riffel.

Det lykkedes faktisk at komme i tvivl efter jeres mange indlæg, men det er
jo helt fint at få nogle input så man tænker sig om en ekstra gang. Jeg
valgte dog at holde fast i mit oprindelige valg af flere grunde.

For det første er det en god all-round kaliber. Jeg kommer nok primært til
at skyde riffel på bukkejagten og på træningsbanen de første år. Der vil en
6,5 være alt rigeligt, samt at der kan skaffes billigt krudt.

Riflen er meget let, så det forekommer mig at være godt for en nybegynder
som mig at kunne bruge energien på skuddet frem for at slæbe våbenet med
rundt i skoven.

Kikkerten er der vist ikke noget at sige på.

Til prisen virker både riffel og kikkert fornuftigt, og jeg kan forstå at
der bliver handlet rigtigt mange eksemplarer af riffel og kikkert så alene
volumen tyder jo på at de nybagte købere er tilfredse.

Og så skulle der jo tages en beslutning så jeg kan komme i gang med at
træne. Ambitionen er som sagt at tage riffelprøven den 17. september, så nu
skal der bare skydes nogle øvelsesskud af.

1000 tak for alle de mange gode input!

Mvh

Henning

Fra : Larsen

Dato : 03-08-05 08:52

Hej Henning,

Jeg har selv købt ny riffel i foråret.
Jeg havde før en HOWA med en MEOPTA 1½-6 x42 kikkert på. Riflen var en
..30-06

Jeg kiggede meget på den nye Tikka T3 og ligeledes på både Sako, Sauer 202
og Schultz & Larsen M97 DL.

Min vurdering af disse rifler var flg.

Tikka er en god og billig riffel. Desværre er den delvis lavet i plastic og
skæftetræet er ikke så pænt. Herudover findes den kun med Amerikansk skæfte,
hvilket jeg ikke bryder mig om. Der er ikke mulighed for caliber skift

Sako er en rigtig god kvalitet og skyder efter sigende meget godt. Desværre
går bundstykket på Sako ikke helt gnidningsfrit. Under afprøvning lykkes det
mig flere gange at lave knas under lukning af bundstykket, da det ikke går
helt glat i stolen. Skæftet er der intet at udsætte på. Der er ikke mulighed
for caliber skift.

Sauer er Tysk kvalitet når det er bedst. Her var en riffel, der virker
gennemtænkt. Bundstykket kører som en drøm og alle ting passer sammen. Ingen
billige plastic dele og skæftetræet er i god kvalitet og elegant. Her har du
så også mulighed for caliber skift ved at udskifte piben. Dog kan du kun
udskifte inden for samme caliber gruppe, da kun piben skiftes.

Schultz & Larsen blev mit valg. Her er tale om en tung "klodset" riffel, der
oser af håndværksmæssig kvalitet. Alt er lavet i stål og bundstykket går
lige så glat som på Sauer. Her er også mulighed for caliber skift. Her kan
du skifte blandt alle calibre da såvel piben som bundstykket kan skiftes.
Kvaliteten på skæftetræet bestemmer du selv, ved at vælge mellem de
forskellige grades, der findes.

Jeg har igen valgt riflen i caliber .30-06 Det er en billig all-found
caliber, der uden problemer kan skyde alt jagtbart i Europa. Jeg har
konstateret at rekylen er blevet meget mindre efter mit skift til S&L. Det
kan sikket begrundes i både vægten og designet af riflen. Dog vil jeg sige
at rekylen fra en .30-06 ikke er så slem som den nogle gange får skyld for.
Det har overhovedet ingen betydning på praktisk jagt. Kun hvis du skyder +30
skud på skydebanen på en dag.

Jeg valgte en fast stålmontage og en god kikkert. Valget faldt på Schmidt &
Bender Klassik 2½-10 x 56. Jeg kiggede også på Zeiss og Swarowski, men
valgte denne, da det er en god kikkert til prisen.

Om dette så kan hjælpe dig vil jeg lade dig bedømme. Nu ved jeg ikke om det
er din første riffel eller om det drejer sig om udskiftning. Mit krav til en
ny riffel var at det skulle være min eneste riffel. Den skal kunne skifte
caliber, hvis jeg får brug for det og så skal den holde hele livet.

Rigtig god fornøjelse

/John

Fra : JK

Dato : 03-08-05 09:41

On Fri, 29 Jul 2005 09:19:21 +0200, "Henning Fuglsang Sørensen"
<soe@vejle.dk> wrote:

> [...]
>
>Men inden jeg farer ud og smider ussel mammon på disken, kunne jeg da godt
>tænke mig at høre andres mening om våben og kikkert ?

Hvad med at købe brugt ?

Så gå efter en brugt sako.

Man skyder så få skud, og det er ikke udseendet. Dog SKAL
kikkert-sigte og kikkert-stole være helt stabile ved transport.

Evt. ingen kikkert da dette er perfekt på tæt hold.

mvh

John