Opskrifter på - og fremskaffelse af d
Fra : Munk Olsen

Dato : 29-07-05 00:30

Hej

Jeg har spist en dejlig fisk på Pasta Basta[1]. Fisken hed dorade. Er
der nogen, der kender denne fisk? Kan man få den i Danmark? - Hvor?

Jeg er desuden interesseret i at høre, om nogen af jer har råd om
tilberedning af denne fisk.

[1]: http://www.pastabasta.dk/

Munk Olsen

"Lærere åbner døren. Man går selv ind. " -- Kinesisk ordsprog

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-07-05 00:38

Munk Olsen skrev:

> Jeg har spist en dejlig fisk på Pasta Basta[1]. Fisken hed dorade.
> Er der nogen, der kender denne fisk? Kan man få den i Danmark?
> - Hvor? [...]

Gad vide om det ikke er en 'guldbrasen'?
Sådan en spiste jeg for 15 år siden på Tenerife. Der stavede
de den bare 'dorada'. Den smagte pragtfuldt.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-07-05 09:20

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Gad vide om det ikke er en 'guldbrasen'?

Tilføjelse: Den dorada/guldbrasen, jeg nævnte, hører til
havrude-familien (Sparidae) og hedder 'Sparus auratus' på latin.

Men der er jo mange andre muligheder. Her er et link til
Fødevarestyrelsens liste over fiskehandelsnavne:
<
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Fisk+og+dambrug/Fiskehandelsnavne/Forside.htm

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Fleinert

Dato : 30-07-05 11:03

Det er godt nok meget lang tid siden jeg har været derude, men jeg har set
dem blive solgt hos fiskehandleren i City Vest (Århus). Desuden har visse
århusianske restauranter også haft den på menukortet, og i det tilfælde
jeg kender til drejede det sig også om guldbrasen.
Mon ikke en fiskehandler med fingeren på pulsen kan fremskaffe en dorade
eller to.
Venlig hilsen Peter.

Fra : Munk Olsen

Dato : 31-07-05 15:08

Peter Fleinert wrote:
> [...]
> tilfælde jeg kender til drejede det sig også om guldbrasen.
> Mon ikke en fiskehandler med fingeren på pulsen kan fremskaffe en

Tak for informationen. Jeg vil prøve fiskehandleren i vores lille by.

Fra : Munk Olsen

Dato : 31-07-05 15:06

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Tilføjelse: Den dorada/guldbrasen, jeg nævnte, hører til
> havrude-familien (Sparidae) og hedder 'Sparus auratus' på latin.

Ok, tak for det. Jeg må se, om fiskehandleren kan finde sådan en.

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 30-07-05 21:07

Munk Olsen wrote:
> [...]
> der nogen, der kender denne fisk? Kan man få den i Danmark? - Hvor?
>
> Jeg er desuden interesseret i at høre, om nogen af jer har råd om

Jeg tror, det er en guldmakrel eller dorado.

Havde sådan en fætter på krogen under tunfiskeri ud for Tobago i marts,
oplyste skipper. Trak nedad som en russisk traktor i mellemsværvægtsklassen
og hoppede som en sværdfisk, men var dog af beskeden størrelse - max fyrre
kilo.

Selvfølgelig slap banditten fri, men vi købte en otte-kilos hos de lokale og
stegte den som bøf. AGGEMAM!

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Munk Olsen

Dato : 31-07-05 15:11

Abildgaard 3140 wrote:

> [...]
> kilo.
>
> Selvfølgelig slap banditten fri, men vi købte en otte-kilos hos de lokale og

Tak for svaret. Min var godt nok meget lille i forhold til den, du
beskriver. Den passede lige til min tallerken og min mave. :)