Tomater i ovn/sølvpapir ?
Fra : Niels

Dato : 03-06-01 21:47

Hej, jeg har gået og forsøgt mig frem til noget som jeg synes er godt
tilbehør.

Man skærer toppen af en tomat, og presser noget af kernerne og saften om dem
ud.

I det tomrum der så bliver, spækker man med frisk hvidløg, og ovenpå et drys
friskkværnet peber, lidt salt, og evt en syltet jalapheno og lægger låget på
tomaten igen.

Så pakker man tomaten i sølvpapir, og lægger den i ovnen sammen med
bagekartofler, hasselback kartofler eller lign.

Desværre holder sølvpapiret ikke tæt, så der løber tomatsaft ud på pladen og
brænder fast.

Hvad gør man for at undgå det?

Og så var der en der sagde, uha ha da da, Sølvpapir det er ikke særligt
sundt.

Hvad siger i ?

Niels E. Jensen

Niels.Jensen@Cool.dk

Fra : Bettina Madsen

Dato : 05-06-01 18:12

> [...]
> bagekartofler, hasselback kartofler eller lign.
>
> Desværre holder sølvpapiret ikke tæt, så der løber tomatsaft ud på pladen

Hej Niels

Jeg ville nok ikke pakke tomaterne ind i noget, min erfaring er at de bliver
bedre når de bages uden papir, da vandet så kan fordampe, og smagen
opkoncentreres. Hvis der stadig er noget tomatsaft der løber ud, kan du
stille dem på noget bagepapir, smøre med lidt olie eller bruge en oliespray
(Babette oliespray, den er super god, og gør rengøringen bagefter meget let)

mvh. Bettina

Fra : Emil

Dato : 07-06-01 19:38

On Tue, 5 Jun 2001, Bettina Madsen wrote:

>(Babette oliespray, den er super god, og gør rengøringen bagefter meget let)

Lyder interessant. En ekspedient har fortalt mig, at mange
billige olieforstøvere kommer retur, eller bliver smidt ud/hen i
skammekrogen, fordi de ikke virker efter hensigten og/eller fordi
de sviner unødigt meget (olie uden på beholderen = håndvask efter
hver brug).

Det er ikke for at være for fedtet, men hvad koster denne
oliedims, og hvem forhandler den?

Det vil være interessant med oplysninger fra andre som har *gode*
erfaringer med deres oliespray (mærke? pris?).

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 05-06-01 18:13

"Niels" <Niels.Jensen@Cool.dk> skrev i en meddelelse
> Desværre holder sølvpapiret ikke tæt, så der løber tomatsaft ud på pladen
og
> brænder fast.
>
> Hvad gør man for at undgå det?

Hvad med at bage dem i cocotte?

> Og så var der en der sagde, uha ha da da, Sølvpapir det er ikke særligt
> sundt.
>
> Hvad siger i ?

Jeg er personligt ligeglad, så længe jeg ikek kan smage sølvpapiret.

MVH

Peter

Fra : Bettina Madsen

Dato : 06-06-01 20:46

> Hvad med at bage dem i cocotte?

Hvad er cocotte?

Bettina

Fra : Neta & Peter

Dato : 07-06-01 07:25

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er cocotte?

Små en-personers ildfaste skåle. (vel, nu ser jeg i min franske ordbog, at
cocotte bare betyder "gryde" - men jeg mener da, at cocotte er den
almindelige betegnelse for sådan nogle)

Men jeg kan iøvrigt tilsutte mig dit forslag, at bage tomaterne uden at
pakke dem ind. Langtidsbagte tomater - fire-fem timer ved 125 - er rigtig
godt.

MVH

Peter

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 07-06-01 19:05

Thu, 7 Jun 2001 08:25:13 +0200, skrev "Neta & Peter"
<pwesth@hum.ku.dk> :

>Små en-personers ildfaste skåle. (vel, nu ser jeg i min franske ordbog, at
>cocotte bare betyder "gryde" - men jeg mener da, at cocotte er den
>almindelige betegnelse for sådan nogle)

Jeg har set, at isenkræmmern nogle gange kalder dem for "ramekiner" i
deres brochurer !!

--
Gitte Sørensen gitte@superbruger.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-06-01 23:33

Neta & Peter <pwesth@hum.ku.dk> wrote:

> [...]
>
> Men jeg kan iøvrigt tilsutte mig dit forslag, at bage tomaterne uden at
> pakke dem ind. Langtidsbagte tomater - fire-fem timer ved 125 - er rigtig

Jeg har sådan en slip-let-fætter til at lave muffins i (6 stk), som jeg
købte i Netto. Den må kan være ideel til tomat projektet ??!

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Helle :\)\)

Dato : 10-06-01 17:46

> Men jeg kan iøvrigt tilsutte mig dit forslag, at bage tomaterne uden at
> pakke dem ind. Langtidsbagte tomater - fire-fem timer ved 125 - er rigtig
> [...]
Bliver de ikke lidt tørre af så lang tid ?

mvh
Helle :)

Fra : Neta & Peter

Dato : 10-06-01 17:56

"Helle :))" <helleh_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Langtidsbagte tomater - fire-fem timer ved 125 - er rigtig
> Bliver de ikke lidt tørre af så lang tid ?

De tørrer en del ind, og deres smag opkoncentreres tilsvarende, ligesom
soltørrede tomater. Der er dog rigeligt med vædske i tomater, så "tørre"
synes jeg ikke de bliver.

MVH

Peter