Malesprøjte??
Fra : Rikke & Per

Dato : 28-07-05 22:36

Hej.

Jeg skal (måske!!!) til at male nogle døre og overvejer at købe en
malesprøjte til formålet.
Men kan man som amatør forvente et hæderligt resultat med en sådan sprøjte?
Efter et hurtigt kig på nettet, fandt jeg malesprøjter fra 179,- kr. og
opefter - er der noget der kan anbefales?
m.v.h.
Per

Fra : Max

Dato : 28-07-05 23:36

Hej Per

> Jeg skal (måske!!!) til at male nogle døre og overvejer at købe en
> malesprøjte til formålet.

Hvis det er helt glatte døre vil jeg anbefale at bruge en god rulle.

> Men kan man som amatør forvente et hæderligt resultat med en sådan
sprøjte?

Ja, med lidt øvelse kan alle såmændt bruge en malesprøjte, hemligheden er
at dreje i håndledet så strålen altid er vinkelret på emnet og i samme
afstand
hele tiden, og husk at mange tynde lag er den bedste løsning.

> Efter et hurtigt kig på nettet, fandt jeg malesprøjter fra 179,- kr. og
> opefter - er der noget der kan anbefales?

Jeg har en kopsprøjte, det vil sige at malerkoppen er oven på sprøjten, så
skal
malingen ikke suges op af koppen og man skal ikke bruge nær så meget luft
og kan nøjes med en meget lille kompressor. Sprøjten koster 149,- kr. hos
Harald Nyborg og har varenummer 1326.

Man kan have en del fornøjelse af en sådan sprøjte, den er jo suveræn til
gamle
radiatore (sprøjt dem først og pak dem ind og mal så resten) og til at give
have-
møblerne olie med.

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-07-05 08:19

[snip en masse]

>den er jo suveræn til gamle
> radiatore (sprøjt dem først og pak dem ind og mal så resten)

Sprøjt dem først...og pak dem ind...og mal så resten...? Det er sikkert
meget indlysende - jeg forstår bare ikke helt hvad du mener...kan du ikke
forklare een gang til for Prins Knud?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Max

Dato : 29-07-05 09:06

Hej

> Sprøjt dem først...og pak dem ind...og mal så resten...? Det er sikkert
> meget indlysende - jeg forstår bare ikke helt hvad du mener...kan du ikke
> forklare een gang til for Prins Knud?

OK, jeg troede det var indelysende :) Det jeg mener er at de sviner meget
når man sprøjtemaler, så derfor sprøjte male før f.eks. væge males.

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-07-05 10:22

> OK, jeg troede det var indelysende :) Det jeg mener er at de sviner meget
> når man sprøjtemaler, så derfor sprøjte male før f.eks. væge males.

Ah, på den måde *LOL* ....jeg troede det var en eller anden fancy teknik som
var enormt vigtig når man malede radiatorer på den måde.

Fra : Ivar

Dato : 29-07-05 20:39

Rikke & Per skrev:

> Men kan man som amatør forvente et hæderligt resultat med en sådan sprøjte?

Ikke i første forsøg. Der skal betales en del "lærepenge", inden
den rette viskositet og den rigtige teknik er fundet.
Sprøjtemaling er ikke let. Regn med at de første 5 døre bliver noget
juks. Husk på at alt i rummet bliver malet, så gør det udenfor,
dog kun hvis det er absolut vindstille.

....jeg ville bruge en rulle (da jeg har opgivet at lære at
sprøjtemale).

Ivar Magnusson