Vægteren i Türkheim, Frankrig
Fra : Lars Hansen

Dato : 28-07-05 22:11

Hej i Gruppen

Efter 1½ uge i Frankrig er jeg er jeg nu vendt hjem en kæmpe oplevelse
rigere, men en enkelt ting er jeg interesseret i at vide mere om.

Vi var en aften rundt i Türkheim med byens vægter som jo går rundt hver
aften for at bede folk om at slukke lyset og gå i seng, men er der mon nogen
der kender et link eller noget til den tekst han fortæller???

Jeg er virkelig interesseret i at få den tekst og gerne oversat til et
forståeligt sprog.....

MVH
Lars Hansen

Fra : Inger Buchard

Dato : 29-07-05 09:18

Hvis han sang på den lokale dialekt, var det tysk på elsässisch. Den tyske
vægtersang hedder
(1. strofe)
Hört, ihr lieben (Herren)
laßt euch sagen / Hört ihr Herren und laßt euch sagen
vom Turm die Glock` hat sieben geschlagen!
Denk der sieben Worte nach.
Die der Herr vom Kreuze sprach!

Refrain:
Menschenwachen, kann nichts nützen.
Gott muß wachen. Gott muß schützen.
Gib uns eine gute Nacht!

Resten på
http://www.quedlinburgweb.de/lied/lied.htm
Kan det have været den?

Schweiz er tættere på Elsass, så du kan måske genkende noget fra følgende
sider:
http://www.luetzel-info.ch/Nachtwaechter.htm

Inger

Fra : Lars Hansen

Dato : 29-07-05 14:32

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:42e9e61e$0$2310$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Kan det have været den?
>
> Schweiz er tættere på Elsass, så du kan måske genkende noget fra følgende

Hej Inger

Jeg skal ikke kunne sige om det er nøjagtigt den tekst, men det ser meget
lovende ud.
Jeg må spørge nogle af de andre rejsegutter om det er den.
Tusind tak for hjælpen.

MVH
Lars Hansen