Ansvarsforsikringer
Fra : Allan Knaap

Dato : 28-07-05 21:51

Er der en der kan give mig en forklaring på hvordan det kan hænge sammen at
en ansvarsforsikring på en BMW er større end eks. en Fiat Punto.

Man skal jo som ejer af bilen under alle omstændigheder selv betale for de
skader man får på sin egen bil ifm.uheld, men skader på andens bil bliver
ordnet med ens ansvarsforsikring.

Det eneste argument jeg kan komme i tanker om er at, en større bil kan
forvolde mere skade end en lille bil. Men den er, efter min meing, noget
søgt.

Allan Knaap

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-07-05 21:56

Hej!

Allan Knaap wrote:

> Er der en der kan give mig en forklaring på hvordan det kan hænge sammen at
> en ansvarsforsikring på en BMW er større end eks. en Fiat Punto.

Du tror ikke forsikringsselvskabet tror, at en BMW har en del større chance for
at være indblandet i uheld end en Punto?

BMW købes ofte (ikke for at generalisere) af personer som er glade for fart og
den får sikkert mere gas end en Punto med flere uheld til følge. Sørgeligt men
sandt...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Nygaard

Dato : 28-07-05 22:04

> Det eneste argument jeg kan komme i tanker om er at, en større bil kan
> forvolde mere skade end en lille bil. Men den er, efter min meing, noget
> søgt.

Statistik...

Hvis selskabet kan se at de har ansvarsskader for i gennemsnit 3000 pr.
Punto og 4000 pr. BMW, så er det vel meget logisk...

Om årsagen så er at en BMW laver mere skade end en Punto når den rammer,
eller det er at de folk der kører BMW typisk kører mere uforsvarligt end
folk der kører Punto er jo så en anden sag...

Mvh
Nygaard

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 28-07-05 23:05

Nygaard wrote:

> Hvis selskabet kan se at de har ansvarsskader for i gennemsnit 3000 pr.
> Punto og 4000 pr. BMW, så er det vel meget logisk...

De kan også se at folk i Nordjylland kører mere sprit end de gør i
hovedstadsområdet. De har også flere personskader pr. 1000 indbyggere.
Alligevel skal københavnere stadig betale mere i ansvar. Det er lidt
mystisk, eftersom præmierne blev sat op for ikke så længe siden, med
henvisning til at der skulle udbetales større erstatninger ved personskade.

70-årige skal heller ikke betale mere i forsikring selvom selskaberne
kan se at de laver flere skader end en på 40.

Forsikringsselskaber prissætter ikke altid forsikringerne med afsæt i
virkeligheden.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-07-05 07:06

On Fri, 29 Jul 2005 00:04:56 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kan se at de laver flere skader end en på 40.
>
>Forsikringsselskaber prissætter ikke altid forsikringerne med afsæt i

Det er jo lige det de gør, du forstår det bare ikke.

En ung kunde har som reglen kun den forsikring han/hun skal have,
nemlig ansvarsforsikring/kasko på deres livsstilsprojekt "Bilen".

De gamle røvhuller har jo også forsikring på bla. hus, båd, sommerhus,
mortorcyklen, ulykkesforsikring, livsforsikring, osv, osv.

Så totalt set sætter forsikringsselskabet (måske) lidt til på
bilforsikringen til ældre, men henter det rigeligt ind på de andre
forsikringer.

På de unge er der ikke meget at hente for forsikringsselskaberne på
div. andre forsikringer, de er der jo ikke.

Om dette er rigmeligt / retfærdigt over for de unge er er uden
betydning for forsikringsselskaberne, når de unge er blevet ældre
kommer de jo alligevel og tegner alle de andre forsikringer.
Kunderne ser kun på prisen, og det med skyklapper på.

Den eneste måde at komme om ved dette er at lovgive om at ansvars- /
kasko-forsikring, skal have samme pris/dækning, for alle, uanset, bil
/ bopæl / alder / forsikringsselskab. Og i disse liberale tider, hvem
vil så tror på at det skulle blive billigere for nogen ?

/Hans

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 29-07-05 09:05

Hans Kjaergaard wrote:

> Det er jo lige det de gør, du forstår det bare ikke.

Nu har jeg lige hørt radioavis. FDM forstår heller ikke hvordan
forsikringsselskaberne fastsætter præmierne som er steget 45% siden 99
mod 8% stigning i udgifter. Men du kan måske lige forklare dem det :)

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 09:41

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg lige hørt radioavis. FDM forstår heller ikke hvordan
> forsikringsselskaberne fastsætter præmierne som er steget 45% siden 99 mod
> 8% stigning i udgifter. Men du kan måske lige forklare dem det :)

godt man er i GF, her får vi bare overskudet tilbagebetalt (hvis der er
noget) og så er den ged barberet.

--
Tom

Fra : Sven

Dato : 29-07-05 12:42

> godt man er i GF, her får vi bare overskudet tilbagebetalt (hvis der er
> noget) og så er den ged barberet.
>
> --
> Tom

Ja, men de vil ikke have min ene bil, kun den almindelige Så de er
kedelige!

Sven

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-07-05 13:23

"Sven" <burgurne_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Nemlig, eller det modsatte. GF er ikke nødvendigvis billigst, det kommer
helt an på hvilken grp. du er medl. af.

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 08:49

> 70-årige skal heller ikke betale mere i forsikring selvom selskaberne kan
> se at de laver flere skader end en på 40.

Hvis de laver skader så skal de da lige som alle andre betale mere i præmie.

--
Tom

Fra : Allan Knaap

Dato : 28-07-05 23:10

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller det er at de folk der kører BMW typisk kører mere uforsvarligt end
> folk der kører Punto er jo så en anden sag...

Synes blot det er ret spøjst at man kategoriserer kunder og præmie efter
hvilken bil de har. Det betyder jo så at man skal være "ansvarlig" for hvad
gennemsnittet begår af uheld når man køber en bil. Enten køber jeg en
driftsikker og ydelsesmæssig god bil som eks. en BMW og betaler en højere
ansvarsforsirking eller også må jeg nøjes med en en mindre som eks. en Punto
og betaler mindre i forsikring.

Allan Knaap

Fra : Jimboo

Dato : 28-07-05 23:53

"Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> driftsikker og ydelsesmæssig god bil som eks. en BMW og betaler en højere
> ansvarsforsirking eller også må jeg nøjes med en en mindre som eks. en

Ja og jeg som har kørt skadesfrit i 30 år, betaler det samme som ham der
laver skader, sådan er livet, lang men til gengæld skide uretfærdigt.

Kurt

Fra : Allan Knaap

Dato : 29-07-05 00:07

"Jimboo" <knmnnospam@mail.dk> wrote in message

> Ja og jeg som har kørt skadesfrit i 30 år, betaler det samme som ham der
> laver skader, sådan er livet, lang men til gengæld skide uretfærdigt.

Ja, før i tiden var livet som en barneskjorte, kort men beskidt :)

Allan knaap

Fra : Jimboo

Dato : 29-07-05 00:17

"Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> skrev i en meddelelse

> "Jimboo" <knmnnospam@mail.dk> wrote in message

> Ja, før i tiden var livet som en barneskjorte, kort men beskidt :)

nemlig

Fra : langwadt@ieee.org

Dato : 29-07-05 07:27

Allan Knaap skrev:

> [...]
>
> Det eneste argument jeg kan komme i tanker om er at, en større bil kan
> forvolde mere skade end en lille bil. Men den er, efter min meing, noget

Det er vel som alle andre forsikringer "simpel" statistik, de beregner
hvad
en gennemsnits bilist med den type bil, alder, bopæl, og hvad ellers
de ved
om folk, koster i skader, lægger lidt til så de ka' leve af det og
det skal
du så betale...

-Lasse