Fjerne træstub og rødder
Fra : mk \(5220 Odense SØ\~

Dato : 28-07-05 19:24

Hej

Hvilket værktøj er bedst hvis man skal fjerne en træstub og de største af
rødderne ?

En spade kommer man jo et stykke med, men hvad ellers.... en el-stiksav ?

Jeg sidder også og tænker på en god jernstang...til at lirke og presse
med... er det en ide ?

Mvh Morten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-07-05 20:03

In news:42e9227d$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
mk (5220 Odense SØ) <mok@geocities.com> Typed:
> Hej
>
> Hvilket værktøj er bedst hvis man skal fjerne en træstub og de
> største af rødderne ?

Sprængning, er vejen frem
http://www.explosive.dk/Spraengning/
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 28-07-05 20:46

"mk (5220 Odense SØ)" <mok@geocities.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En spade kommer man jo et stykke med, men hvad ellers.... en el-stiksav ?
>
> Jeg sidder også og tænker på en god jernstang...til at lirke og presse

Er der plads til at få en rendegraver eller en minigraver hen til stubben,
er det langt det letteste at grave den op. Nogle entrepenører har en krog
til at sætte på maskinen som kan skære/rive rødderne over. Derved bliver
hullet ikke ret stort.
Ellers er en god økse og en bajonetsav løsningen.
Hilsen Matthias

Fra : Kert Rats

Dato : 28-07-05 21:11

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> "mk (5220 Odense SØ)" <mok@geocities.com> skrev i en meddelelse

<SNIP>
> Ellers er en god økse og en bajonetsav løsningen.
> Hilsen Matthias

At hugge stubben væk med en god skarp økse er faktisk ikke så drøjt endda.
Jeg har selv prøvet det. Og så giver det en dejlig masse træspåner til
brændeovnen.

Venligst

Kert Rats

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-07-05 07:41

In news:CZaGe.62614$Fe7.201679@news000.worldonline.dk,
Kert Rats <stendod@gravklar.dk> Typed:

> At hugge stubben væk med en god skarp økse er faktisk ikke så drøjt
> endda.

Men stadig mere arbejde end at sprænge. Der findes firmaer, som sprænger
både bambus og træstubbe, uden at der ryger andet med i købet end det der
skal
Thorup Genladning reklamerer med at de kan sprænge en bambus der står få cm.
fra et drivhus, uden at det går ud over drivhuset..

Fra : Lau

Dato : 29-07-05 13:53

På den kirlegård jeg arbejder har vi et treben med en 2 tons
kædetalje, det virker, du kan sikkert leje en

Posted with NewsLeecher v2.3 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Nicholai

Dato : 28-07-05 21:02

Løg og en god portion tålmod

De vil med tiden nedbryde stubben - har jeg hørt.

//Nicholai

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-05 21:43

Nicholai wrote:
> Løg og en god portion tålmod
>
> De vil med tiden nedbryde stubben - har jeg hørt.

Man skal ikke tro på alt, man hører. Stubben går såmænd til af sig selv, med
tiden (lang tid).

Skal den væk rimeligt hurtigt, er der kun løsningen med at grave rødderne
fri og kappe dem.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Torben

Dato : 29-07-05 10:39

> [...]
> tiden (lang tid).
>
> Skal den væk rimeligt hurtigt, er der kun løsningen med at grave rødderne

Saltsyre er godt, bor et godt hul i midten, og fyld op...

Mvh. Torben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-07-05 12:49

On Fri, 29 Jul 2005 11:39:29 +0200, "Torben" <trp@(remove)hajq.dk>
wrote:

> [...]
Kun såfremt den er død - gror træet videre efter det er fældet, som en
del løvtræer fint kan gøre, så dør stubben ikke, og så forsvinder den
heller ikke.

>Saltsyre er godt, bor et godt hul i midten, og fyld op...

Hvad skulle det hjælpe? Er det noget du har prøvet i praksis eller bare
noget du har hørt?

Fra : Torben

Dato : 29-07-05 13:22

> [...]
> heller ikke.

> Hvad skulle det hjælpe? Er det noget du har prøvet i praksis eller bare

Det er noget jeg har hørt - men fra umiddelbar pålidelig kilde, han borede
et hul. hældte syren i og ventede, så åd syren stubben og efter et stykke
tid kunne han sparke den omkuld. Men jeg kan da forsøge, jeg har også en
stub derhjemme jeg skal af med.

Mvh. Torben

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-07-05 13:35

Torben skrev:
> [...]
> efter et stykke tid kunne han sparke den omkuld. Men jeg kan da
> forsøge, jeg har også en stub derhjemme jeg skal af med.

Jeg har prøvet med saltsyre en gang. Det fik nærmest stubben
til at tørre ud og hærde. Den stod længe efter at
stubben ved siden af, som ikke havde fået noget, var rådnet
væk.

Peter Schrøder

Fra : Torben

Dato : 29-07-05 13:37

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at tørre ud og hærde. Den stod længe efter at
> stubben ved siden af, som ikke havde fået noget, var rådnet

Ok, den bedste løsning er jo nok stubfræsningen, det har jeg selv brugt med
tilfredstillende resultat

/Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-05 14:04

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev
> [...]
> tid kunne han sparke den omkuld. Men jeg kan da forsøge, jeg har også en

Saltsyre fordamper i løbet af kort tid, så det har nok været en anden syre,
svovlsyre vil jeg tro.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben

Dato : 29-07-05 14:43

> "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev
>
> Saltsyre fordamper i løbet af kort tid, så det har nok været en anden
> [...]

Måske kan man evt. hælde saltsyre i hullet, og stoppe det med en plastpose ?

/Torben

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-07-05 16:25

On Fri, 29 Jul 2005 15:43:07 +0200, "Torben"
<trp@(remove)hajq.dk> wrote:

klip
> [...]

Det har jeg også prøvet med en valnød, der gik 2 år, før jeg
kunne sparke den omkuld
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-07-05 14:50

On Fri, 29 Jul 2005 14:21:36 +0200, "Torben" <trp@(remove)hajq.dk>
wrote:

> [...]
>tid kunne han sparke den omkuld. Men jeg kan da forsøge, jeg har også en

Jeg har også hørt den med saltsyren - men jeg tror ikke på den. Det slår
muligvis roden ihjel, men det får den ikke til at forsvinde hurtigere.

Jeg har hørt det med saltsyren fra mange efterhånden.....

Men, hvis man har boret huller i stubben, og der altid står vand i disse
huller, så vil den rådne hurtigere. Eller hvis man dækker stubben med
jord og laver noget godt jorddække ovenpå, f.eks godt med planter, og
jorden mere eller mindre altid er godt fugtig, så rådner roden også
langt hurtigere end hvis den står og kan tørre.

Endelig kan man jo også hælde lampeolie i de borede huller, og sætte ild
til - så kan man brænde roden væk - har jeg hørt (Det er et trick
jeg skal have afprøvet næste gang jeg har en større trærod jeg skal af
med - det har jeg formentlig snart.)

Fra : Max

Dato : 29-07-05 15:09

Hej

> Jeg har også hørt den med saltsyren - men jeg tror ikke på den. Det slår
> muligvis roden ihjel, men det får den ikke til at forsvinde hurtigere.

Selvfølgelig får saltsyre roden til at forsvinde hurtigere, den bliver
jo ætset væk, spørgsmålet er så om man har lyst til at hælde
den slags skidt ud i haven når det er unødvendig.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-05 15:33

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Selvfølgelig får saltsyre roden til at forsvinde hurtigere, den bliver
> jo ætset væk,

Det er ingen selvfølge, i passende mængde er syre et konserveringsmiddel.

> spørgsmålet er så om man har lyst til at hælde
> den slags skidt ud i haven når det er unødvendig.

Saltsyre er uskadeligt efter fortynding/fordampning. Men hvis det er en
skrøne, hvad det tyder på, så skal man naturligvis ikke ulejlige sig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Helms

Dato : 30-07-05 08:17

On Fri, 29 Jul 2005 15:49:37 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> [...]
>til - så kan man brænde roden væk - har jeg hørt (Det er et trick
>jeg skal have afprøvet næste gang jeg har en større trærod jeg skal af

I en gammel bog fandt jeg en opskrift, som jeg dog ikke selv har
prøvet:
"Bor huller på 2,5 cm i diameter med 25 cm's afstand og 15 cm dybe.
Anbring ca. 45 g natriumnitrat eller kaliumnitrat i hvert hul og
tilstop dem med ler. Efter tre måneder gennemvædes stubbene med
parafinolie og brændes væk. Metoden er kun effektiv, hvis stubbene er
gamle og meget tørre."

Om du så kan få lov at købe natrium- eller kaliumnitrat i disse tider,
kan nok være lidt tvivlsomt.

Under alle omstændigheder hører vi gerne om dine erfaringer.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : quark

Dato : 27-10-05 11:40

Lav en blomsterkasse med jord over, så rødner det væk med tiden

Fra : Max

Dato : 28-07-05 22:13

Hej Morten

> Hvilket værktøj er bedst hvis man skal fjerne en træstub og de største af
> rødderne ?

Få en anlægsgartner til at komme forbi med en stubfræser.

Mvh Max

Fra : MAndersen

Dato : 29-07-05 12:13

> Hej Morten

> Få en anlægsgartner til at komme forbi med en stubfræser.

Enig, eller lej en selv. Det er ikke vanvittig dyr. Dog skal du selv købe
klingen.

MAndersen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-07-05 22:50

> [...]
> rødderne ?
>
> En spade kommer man jo et stykke med, men hvad ellers....

Grav godt under de vandrette rødders niveau, og spul dem fri med haveslangen
(drik øl, mens vandet synker). Rødderne saves over, og i det tyndest besatte
område graver du et regulært hul, med det formål at få spulet dig ind til
de/den lodrette rod. Alternativt saves stubben af ved eller under
jordoverfladen, og med motorsaven laves et antal riller så dybe som man har
mod til, eller rettere sin kæde kær til, lægger jord over, vander, dækker
med sort plast. Kan så skjules med jord/planter eller en plantekumme. Nogle
få år senere er stubben rådnet. Eller lad den være, den skal være meget stor
før det kan være et reelt problem at lade den stå.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-07-05 21:32

> [...]
> rødderne ?
>
> En spade kommer man jo et stykke med, men hvad ellers.... en el-stiksav ?

Mine erfaringen med 10-15 stk. af slagsen er:
1. Grav med en spade - blotlæg 1 af hovedrødderne.
2. Sav 0.5 - 1 m af rødderne af tæt ved stubben.
Fortsæt med næste o.s.v.
Det bliver lettere og lettere, efterhånden som der bliver mere plads
omkring rødderne.

> Jeg sidder også og tænker på en god jernstang...til at lirke og presse
> med... er det en ide ?

Nej.
Når du har fjernet en del af rødderne kan man sagtens vælte stubben med
håndkraft.
Man kan grave en masse rødder fri i den tid, der går med at spekulere på
sprængninger, optrækning med gravkøer eller 4-hjulstrækkere o. lign.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-05 22:30

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i
> Når du har fjernet en del af rødderne kan man sagtens vælte stubben med
> håndkraft.

Du har tilsyneladende ikke 'smagt' Bøg og Egs pælerod, og med dem mange
andre. Sålænge den ikke er kappet, kan du forsøge at vælte alt det du vil.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-07-05 13:11

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i
>
> Du har tilsyneladende ikke 'smagt' Bøg og Egs pælerod, og med dem mange
> andre. Sålænge den ikke er kappet, kan du forsøge at vælte alt det du vil.

Det har jeg faktisk.
Det er ikke altid Bøg har særlig tyk pælerod - se f.eks. på bøgetræer, der
er væltet af stormvejr.

Men ingen større problem alligevel, man saver blot roden over først.
En tyk pælerod vil jo også give problemer med sprængning eller mekanisk
optrækning.

Efter min erfaring hører er rødder fra Birk til noget af det vanskeligste
at have med at gøre.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-05 02:43

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev

> Det har jeg faktisk.
> Det er ikke altid Bøg har særlig tyk pælerod - se f.eks. på bøgetræer, der
> er væltet af stormvejr.

Det er jo nok just forklaringen på hvorfor den væltede.

> Men ingen større problem alligevel, man saver blot roden over først.

Netop.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : mk\(5220\)

Dato : 31-07-05 20:45

> Hvilket værktøj er bedst hvis man skal fjerne en træstub og de største af
> rødderne ?
>
> Mvh Morten

Tak for de mange ide'er.

I dag fik jeg én træstub op..brugte spade, stengreb, økse, stiksav og
motorsav.
Det tog vel et par timer, men det var hårdt arbejde.

Jeg tror jeg vil prøve at leje en stubfræser næste gang det bliver aktuelt.

Mvh Morten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-05 19:30

"mk(5220)" <mok@geocities.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det tog vel et par timer, men det var hårdt arbejde.
>
> Jeg tror jeg vil prøve at leje en stubfræser næste gang det bliver

Hver gang jeg må til at svede i haven, tænker jeg blot på at motion er en
mangelvare i vort samfund, og koster ofte penge eller udskrives på recept.
Men i haven er det h e l t gratis, og der er nok af det!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen