Numerisk tastatur til iBook?
Fra : (Lars Kristian S

Dato : 04-06-01 22:20

Kære alle!

Kan man ikke købe et numerisk USB-tastatur som ekstraudstyr til sin
iBook? Jeg har ledt efter det på nettet, men har ikke kunnet finde ét...

Hilsen
Lars

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-06-01 01:54

Lars Kristian Sørensen <lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Kære alle!
>
> Kan man ikke købe et numerisk USB-tastatur som ekstraudstyr til sin
> iBook? Jeg har ledt efter det på nettet, men har ikke kunnet finde ét...

Det har jeg aldrig hørt om. Der var engang Apples eget ergonomiske
tastatur, meget behagligt iøvrigt, hertil kunne man købe en numerisk
del. Du kan dog bruge ethvert mac kompatibelt tastatur i en USB indgang.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-01 05:01

Hej Lars & Jan

MacAlly laver faktisk stadig et numerisk keypad til ADB, men ikke til USB.
Jeg har én af slagsen til min gamle PB 165, og den er faktisk god at have, og
det letter gevaldig, hvis man sidder og udfylder tal.

Jeg har - som Lars - lavet en søgning på div. hardware sites, og ingen af
stederne har jeg fundet et num.key til USB.

Men med en ADB->USB adapter kan man vel bruge en ADB version, - men det gør
det jo selvfølgelig en del dyrere.

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Det har jeg aldrig hørt om. Der var engang Apples eget ergonomiske
> tastatur, meget behagligt iøvrigt, hertil kunne man købe en numerisk
> del. Du kan dog bruge ethvert mac kompatibelt tastatur i en USB indgang.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 06-06-01 11:23

> MacAlly laver faktisk stadig et numerisk keypad til ADB, men ikke til USB.

Ja, jeg tænkte det jo nok. Jeg havde søgt i lang tid, og det skulle
egentlig have undret mig, hvis jeg havde overset noget. Tilsyneladende
kan det så bedre betale sig at købe et rigtigt tastatur, som jo alt i
alt ikke er så dyrt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-01 14:12

Hej Lars

Ja, for såvidt, du skal bruge tastaturet derhejemme, men hvis du har den med på
farten, så er det lille keypad aldeles dejligt at have med sig, og det fylder
ikke mere end ca. 10x15cm. Selv det mindste fulde keyboard fylder jo en del
mere.

mvh. Erik Richard

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 07-06-01 12:28

> [...]
> med på farten, så er det lille keypad aldeles dejligt at have med sig, og
> det fylder ikke mere end ca. 10x15cm. Selv det mindste fulde keyboard

Det er faktisk bare til hjemmebrug. iBook´en skal bl.a. bruges til
nodeprogrammet "Sibelius", hvor et numerisk tastatur er et absolut must.
Der duer ikke bare at skifte om imellem numerisk og ikke-numerisk
funktion på iBooken´s tastatur, det går simpelt hen for langsomt og er
alt for besværligt.

Venlig hilsen Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-01 01:08

Hej Lars

OK, så vil jeg anbefale, at du køber et godt udvidet USB tastatur - fx. en
Apple Pro eller en Kensington udvidet USB tastatur, (hvis de kan fås
herhjemme). Alternativt kan måske en brugt iMac tatatur bruges, men jeg kan
ikke lidt de knapper. - Der er dels for lidt modstand i dem, når man trykker
og dels er de ret ustabile i deres montering.

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 08-06-01 13:36

> [...]
> ikke lidt de knapper. - Der er dels for lidt modstand i dem, når man trykker
> og dels er de ret ustabile i deres montering.

Jeg er selv endt op med at mene, at et Apple Pro nok er det fedeste. Jeg
køber ét en af dagene. Tak for rådene.

Hilsen
Lars