Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tips til køb af digitalt kamera
Fra : Chrisser

Dato : 28-07-05 13:18

Hej

Jeg står og skal hjælpe min mor med køb af et digitalt kamera, men jeg
mangler selv lidt viden:

Det skal kunne bruges til affotografering af især ikoner ( de der med Jomfru
Maria malet på træplader ) - fra en størrelse ca 10*13 cm. og opefter. Er
der noget med minimumafstand i digitale kameraer som der er med almindelige
? Spiller optisk zoom en rolle her ? Eventuelt andre ting der er vigtige til
affotografering ?

Derudover skal billedkvaliteten være god - affotograferingerne skal kunne
forstørres ( et gæt vil være op til A3 ), trykkes - derudover skal farverne
være ordentlige ( er de alle det idag ? )

Kameraet skal også være brugervenligt - hun har god erfaring med
almindelige - elsker Olympus - men kan godt finde på at gå lidt i grus hvis
det er for nørdet.
Eksistensen af en dansk brugervejledning er nok også et krav.

Jeg bad hende starte i en forretning og så kunne jeg supplere med
oplysninger og tests fra Internettet - men vores lokale Foto Team svarede
bare at "det kan de alle" og så var det det

Selv tænker jeg i retning af Ixus 50 eller en olympus-model - prisen skal
være ca 2000-3000. Er det helt dumt ?

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på i forbindelse med hvad kameraet
skal bruges til ?

Kan i anbefale en forretning gerne i Århus eller omegn som rent faktisk
gerne vil hjælpe folk til at købe noget, og hvor man evt. kan få lov at have
nogle kameraer i hænderne - evt prøve - eller kan man slet ikke det idag ?

Det var en del det ved jeg godt, men jeg har brug for input så jeg har
noget at gå ud fra...

Mvh
Christina

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 14:05

In article <42e8ccea$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>,
christina.bjoerk@stofanet.dk says...

> Det var en del det ved jeg godt, men jeg har brug for input så jeg har
> noget at gå ud fra...

Hej Christina

Ikke for at lyde uvenlig men så sent som igår var der en der spurgte om
nøjagtigt det samme, præcis det samme.

Hun fik en del svar, herunder en del links med test og forslag fra
undertegnede. Prøv lige at se inlæggende i denne grupper igennem et par
uger eller en måned baggud og så er du blevet en del klogere.

Jeg orker ikke lige at skrive det hele igen :+)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Chrisser

Dato : 28-07-05 14:45

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Ikke for at lyde uvenlig men så sent som igår var der en der spurgte om
> nøjagtigt det samme, præcis det samme.

Det gør du ikke - du har bare ikke ret set fra mit synspunkt.

> Hun fik en del svar, herunder en del links med test og forslag fra
> undertegnede. Prøv lige at se inlæggende i denne grupper igennem et par
> uger eller en måned baggud og så er du blevet en del klogere.

Jeg har skam kigget - fordi jeg ikke har skrevet herinde tidligere betyder
ikke at jeg ikke har benyttet mig af nyhedsgrupper før - det jeg spørger om
er om affotografering specielt - ikke feriebilleder - så ville jeg ikke have
brug for råd fra nogle af de dygtige folk jeg ved må findes herinde da jeg
så stort set kun ville gå op i pixels og ekstra software...

Mvh
Christina

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 14:12

> [...]

> forstørres ( et gæt vil være op til A3 ), trykkes - derudover skal farverne
> være ordentlige ( er de alle det idag ? )

Men lige et par korte bemærkninger når det er til et lidt "specielt"
formål så vil jeg sørge for at købe med returret så der er mulighed for
at prøve det af. Her er internethandel en god ting.

Specielt skal i vel være opmærksomme på om den indbyggede blitz leverer
det ønskede resultat.

Jeg ville ikke gå under 5-6 megapixel specielt ikke hvis det skal
trykkes i høj kvalitet.

Og et ixus 50 er sikker udemærket se billeder fra det her

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/sd400_samples.html

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Chrisser

Dato : 28-07-05 14:51

> Men lige et par korte bemærkninger når det er til et lidt "specielt"
> formål så vil jeg sørge for at købe med returret så der er mulighed for
> at prøve det af. Her er internethandel en god ting.

Ja ok, det skal jeg huske.

> Specielt skal i vel være opmærksomme på om den indbyggede blitz leverer
> det ønskede resultat.

ok

> Jeg ville ikke gå under 5-6 megapixel specielt ikke hvis det skal
> trykkes i høj kvalitet.

Det var nogenlunde det samme jeg var nået frem til.

> Og et ixus 50 er sikker udemærket se billeder fra det her
>
> http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/sd400_samples.html

Ja de ser fine ud - men tilbage til min mindsteafstand - findes sådan noget
overhovedet på digitalkameraer ?
Det er ikke mere end et år siden selv samme mor besluttede at købe et
almindeligt kamera frem for et digitalt da det gamle blev stjålet og det
viste sig ikke at kunne tage billeder på under ca. en halv meter - hvilket
ikke dur til affotografering, det er egentlig grunden til at jeg skriver
hvad det skal bruges til samt hvad jeg i den forbindelse selv tror jeg skal
tage højde for.

Mvh
Christina

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 16:02

In article <42e8e2c2$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> viste sig ikke at kunne tage billeder på under ca. en halv meter - hvilket

OK altså mit ixus 700 som minder meget om sd 50 kan tage billeder på
helt ned til få cm. afstand. Hvis du skal så tæt på skal man bare vælge
macromode.

Har lige taget et billede af en kalender på 10 gange 7 cm og der var
kameraet 10 cm fra objektet, hvis det giver dig en ide om hvor tæt man
skal på :0)

> hvad det skal bruges til samt hvad jeg i den forbindelse selv tror jeg skal
> tage højde for.

Hvis det konsekvent og ofte skal bruges til affotografering skal hun vel
have lavet en eller anden form for opstilling. Kig evt tilbage i gruppen
igen, der har for et par uger siden været en tråd om affotografering af
kirkebøger, og det er jo i princippet det samme.

Jeg vil tro at hun skal lave en opstilling hvor tavlerne/ikonerne bliver
belyst af lamper fra begge sider. Evt med kameraet på et stativ så hun
kan tage billeder ved lang lukketid og uden blitz. Blitzen på kameraet
vil nok få det til at se ringe ud, især hvis de har en blank overflade.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Chrisser

Dato : 28-07-05 16:30

> OK altså mit ixus 700 som minder meget om sd 50 kan tage billeder på
> helt ned til få cm. afstand. Hvis du skal så tæt på skal man bare vælge
> macromode.

Som jeg har set var 3-50 cm hos Ixus 50, men jeg kunne kun gætte på at det
var det det betød.

> Har lige taget et billede af en kalender på 10 gange 7 cm og der var
> kameraet 10 cm fra objektet, hvis det giver dig en ide om hvor tæt man
> skal på :0)

Yep Jeg kan så konkludere at det sansynligvis ikke er det store problem
at komme tæt nok på med et digital kamera..

> [...]
> igen, der har for et par uger siden været en tråd om affotografering af
> kirkebøger, og det er jo i princippet det samme.

Det vil jeg mene - ikoner har det godt nok med at skinne mere end kirkebøger
pga. bladguldet og lakken men det må hun selv finde ud af at rode sig ud
af - bare teknikken ikke sætter begrænsninger...

> [...]
> kan tage billeder ved lang lukketid og uden blitz. Blitzen på kameraet
> vil nok få det til at se ringe ud, især hvis de har en blank overflade.

- og det svarer sikkert meget godt til hvordan man gør med et almindeligt -
det har hun heldigvis rimligt styr på - den største hurdle bliver nok at
blive fortrolig med kameraet.

Men det med lukkertid - hvor lang er lang ? Ixus 50 har Min: 15 sek / Max:
1/1500 sek - er det nok ?

Mvh
Christina

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 17:07

"Chrisser" <christina.bjoerk@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver nok at blive fortrolig med kameraet.
>
> Men det med lukkertid - hvor lang er lang ? Ixus 50 har Min: 15 sek / Max:

Jeg tror at I er ved at overse nogle af de problemer, der er med især
småkameraerne. Nemlig fortegning. Der kan være en del tønde- eller
pudefortegning i siderne, når man skal have fremstillet et objektiv, som er
så lille og skal dække så stort område. Og støj vil også hurtigt blive et
problem. Hvis billederne er til privat brug og til at kigge lidt på selv, så
behøver det ikke at være et problem. Men hvis der er tale om at billederne
skal bruges til at reproducere ikoner til trykbrug, så skyder i milevidt
under målet med f.eks. et Ixus50. Der skal meget mere opmærksomhed på
objektivet. Så vil jeg i stedet anbefale et spejlreflekskamera med en fast
50mm, og gerne analogt. Evt brugt. Dem er der mange af brugt for tiden.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Chrisser

Dato : 28-07-05 17:38

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opmærksomhed på objektivet. Så vil jeg i stedet anbefale et
> spejlreflekskamera med en fast 50mm, og gerne analogt. Evt brugt. Dem er

Men hvis hun nu gerne vil have et digitalt - hvad så med objektiverne ?
Nogle du vil anbefale ?

Mvh
Christina

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 18:03

> "Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvis hun nu gerne vil have et digitalt - hvad så med objektiverne ?
> Nogle du vil anbefale ?

Hvis vi skal blive inden for de minimalistiske prisrammer, så må det blive
noget i retning af en brugt D30 eller D60 med en 50mm? Bare et forslag En 50
mm kan måske ikke gå helt ned til de 10x15cm, men så kan man jo skære lidt
luft væk bagefter?

Hvis man har mulighed for at flytte på ikonerne, så vil et gammelt
forstørrelsesapparat være perfekt som fotostativ. Du kan afmontere hele
lampehovedet og bare bruge bundplade med søjle, og så montere kameraet, så
det fotograferer ned mod bundpladen. Så behøver man bare at læge ikonen på
bundpladen. Et brugt forstørrelsesapparat er en billig ting i vore dage

Mvh.Claus Petersen

Fra : Chrisser

Dato : 28-07-05 18:07

> [...]
> 50 mm kan måske ikke gå helt ned til de 10x15cm, men så kan man jo skære

Nu er jeg så nødt til at spørge, hav tålmodighed med mig kan man skifte
objektiv på eks. et Ixus 50 eller 700 eller er det kun nogle digitalkameraer
man kan det på ?

> [...]
> bundpladen. Et brugt forstørrelsesapparat er en billig ting i vore dage

Hmm, smart tip - det bliver videregivet til hende ? Lidt luft gør sikkert
ikke noget hvis der er mulighed for at forstørre billedet bagefter.
Hun skal simpelthen have en digital løsning til rimlige penge - det behøver
ikke være decideret prof - bare outputtet kan bruges .-9

mvh
Christina

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 18:26

> [...]
> Hun skal simpelthen have en digital løsning til rimlige penge - det
> behøver ikke være decideret prof - bare outputtet kan bruges .-9

Med et Ixus eller lignende småbilledkamera er du bundet op på optikken. Den
kan ikke skiftes. Du kan udvide "synsfeltet" eller "sætte en kikkert" foran
objektiverne, men du får ringere kvalitet ud af det. For at kunne skifte
objektiv, er det ret nødvendigt med et spejlrefleks. Så kan du se igennem
objektivet, når du indstiller. Dermed ser du direkte, hvad du fotograferer.
Det gælder også lyslægningen. Der kan fås nogle småbilledkameraer, som kan
skifte objektiver, men bestemt ikke inden for din prisramme. Så derfor mit
forslag om et brugt spejlrefleks.

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 19:43

Jeg kom til at tænke på: Hvis der er adgang til de ikoner, var det så ikke
en idé at lægge dem op på en flatbed scanner og så simpelthen scanne dem
ind? Og er de for store, så er det ikke ret besværligt at scanne to
billeder, og så sætte dem sammen bagefter.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Chrisser

Dato : 29-07-05 09:12

> [...]
> ind? Og er de for store, så er det ikke ret besværligt at scanne to
> billeder, og så sætte dem sammen bagefter.

Det er faktisk det hun gør idag og det virker men er ret bøvlet - desuden er
de fleste af ikonerne for store og hvorvidt det er besværligt det kommer
vist an på om man synes det er sjovt at sidde ved en ikke særlig kraftig pc
og rode med et program man ikke ahr lyst til at sætte sig særlig meget ind i

Mvh
Christina

Fra : HKJ

Dato : 28-07-05 19:07

Chrisser wrote:
> Nu er jeg så nødt til at spørge, hav tålmodighed med mig kan man skifte
> objektiv på eks. et Ixus 50 eller 700 eller er det kun nogle digitalkameraer
> man kan det på ?

Nej, men objektivet er en 3*zoom, så du kan indstille hvad du ser.

For et eksempel se her under macro:
http://www.dpreview.com/reviews/canonsd500/page5.asp

Det er dog for et IXUS 700

Jeg har prøvet at tage et billede af en avis med mit IXUS 50, det kan du
se her:

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/IMG_0282.JPG

Det er taget med max tele og så tæt på som jeg kunne få kameraet til at
stille skarpt. Belysningen er den indbyggede blitz.
Billedet fylder 600kb er er taget i bedste kvalitet.

Hvis jeg havde brugt min. tele kunne jeg komme tættere på, men
belysningen fra den indbyggede blitz er ikke så jævn.

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 19:42

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis jeg havde brugt min. tele kunne jeg komme tættere på, men belysningen
> fra den indbyggede blitz er ikke så jævn.

Jeg synes at du fint viser hvilke problemer, der vil komme med et
kompaktkamera. Prøv at kigge efter fortegning. De billeder, du henviser til
har alle en del tøndefortegning. Og igen: Hvis billederne er til privat brug
er det måske til at leve med. Men hvis billederne skal gengive så naturtro
som muligt til trykning, så er der lang vej igen.

Jeg ved godt at man ikke får alverdens dslr for pengene, men det vil være at
foretrække til denne opgave. Dit lommekamera er ikke noget reprokamera.
Sorry!

Dit eget eksempel med en avisside har f.eks. en ret krum linie nederst på
siden. Og eksponeringen er jo heller ikke lige i øjet. Jeg går ikke ud fra
at aviserne er trykt på gråt papir i dit nabolag?

Mvh. Claus Petersen

Fra : HKJ

Dato : 28-07-05 19:55

Claus Petersen wrote:
> Jeg synes at du fint viser hvilke problemer, der vil komme med et
> kompaktkamera.

Det var netop min hensigt at vise hvilket niveau der kan forventes fra
sådan et kamera.
Det vil endda være muligt at få lidt bedre kvalitet, ved at spænde
kameraet op (jeg har garanteret flyttet det lidt efter det stillede
skarpt) og justerer eksponeringen.

> Jeg ved godt at man ikke får alverdens dslr for pengene, men det vil være at
> foretrække til denne opgave. Dit lommekamera er ikke noget reprokamera.
> Sorry!

Det er jeg ikke ked af, jeg købte det fordi jeg ville have et
lommekamera og det klarer det fint. Når jeg kræver lidt bedre kvalitet
så bruger jeg mit D70, men flere kilo fotogrej er altså svært at få
plads til i en lomme.

> Dit eget eksempel med en avisside har f.eks. en ret krum linie nederst på
> siden. Og eksponeringen er jo heller ikke lige i øjet. Jeg går ikke ud fra
> at aviserne er trykt på gråt papir i dit nabolag?

Jeps, billedet er underbelyst, hvilket alle kamera vil gøre, hvis man
ikke kompenserer lidt. Hvilket også er muligt på IXUS 50.

Fra : Chrisser

Dato : 29-07-05 08:33

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, men objektivet er en 3*zoom, så du kan indstille hvad du ser.

> [...]

Ganske illustrerende...er det specielt macromode der laver den forvrængning
eller er denbare mest tydelig her ?

> Jeg har prøvet at tage et billede af en avis med mit IXUS 50, det kan du
> se her:
>
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/IMG_0282.JPG

Bortset fra belysningen synes jeg ikke det er så forvrænget.

Mvh
Christina

Fra : HKJ

Dato : 29-07-05 16:36

Chrisser wrote:

> Ganske illustrerende...er det specielt macromode der laver den forvrængning
> eller er denbare mest tydelig her ?

Forvrængning findes næsten altid, men om den er mere udpræget i macro
ved jeg ikke.

Fra : Henning

Dato : 29-07-05 20:16

> Forvrængning findes næsten altid, men om den er mere udpræget i macro ved
> jeg ikke.

Der er to former for forvrængning som det fremgår af nævnte link.

Der er også en løsning på problemerne, læs evt. denne:

http://www.dpreview.com/learn/?/Image_Techniques/Barrel_Distortion_Correction_01.htm

mvh Henning

Fra : HKJ

Dato : 29-07-05 20:57

Henning wrote:

> Der er to former for forvrængning som det fremgår af nævnte link.

Det er de typiske forvrængninger, ikke de eneste.
Det gode ved barrel/pincushion er at de kan fjernes forholdvis nemt.
Nogle objektiver har mere avancerede forvrængnings mønstre, det gør det
meget mere besværligt at fjerne dem.

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 19:31

In article <42e90282$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...

> Jeg tror at I er ved at overse nogle af de problemer, der er med især
> småkameraerne.

Ahh overse og overse nu var prisrammen jo 2000-3000 kr og det skulle
være et digitalt kompaktkamera.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 19:36

> In article <42e90282$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
> Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...

> Ahh overse og overse nu var prisrammen jo 2000-3000 kr og det skulle
> være et digitalt kompaktkamera.

Jamen det duer jo ikke at investere i nok så fint værktøj, hvis det ikke
duer til opgaven

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 20:08

In article <42e92576$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...

> Jamen det duer jo ikke at investere i nok så fint værktøj, hvis det ikke
> duer til opgaven

Det har du da helt ret i, jeg er da ikke i tvivl om at din løsning er
den bedste i nogen henseender, men man vil vel få et problem i forhold
til store print istedet (kender ikke mp på de kameraer du omtaler)

Min vejledning strander på at jeg kunne/kan ikke helt gennemskue hvor
godt, godt nok er i den her sammenhæng men det må Christina jo tage
stilling til

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 20:22

> [...]
>
> Min vejledning strander på at jeg kunne/kan ikke helt gennemskue hvor
> godt, godt nok er i den her sammenhæng men det må Christina jo tage

Christina har jo netop bedt om råd, fordi hun regner med at der er noget
viden i denne gruppe - regner jeg da med

Det duer ikke at anbefale Christina at købe en toyota fordi den kører godt,
er økonomisk, har god plads, er billig i anskaffelse osv - hvis hun søger et
køretøj, som kan spændes foran en plov. Det er lidt det, der er ved at ske,
hvis man råder hende til et lommekamera til reproduktioner. De er fine til
ferier, fester, landskaber, almindelig fotografering, osv. Men de har deres
grænser her. Derfor anbefaler jeg noget værktøj, som kan løse opgaven.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 20:32

In article <42e9303c$0$18643$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
> [...]

> er økonomisk, har god plads, er billig i anskaffelse osv - hvis hun søger et

Jamen vi er enige det er jo præcis det jeg siger, men om det er toyota
eller plov det er jo kun hende der ved, det kan jo være en toyota er alt
rigeligt.

EOD
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 28-07-05 20:31

Claus Petersen wrote:
> [...]
> grænser her. Derfor anbefaler jeg noget værktøj, som kan løse opgaven.

Nu ved vi jo ikke om en smule fortegning har den store betydning i dette
her tilfælde og meget af fortegningen kan iøvrigt fjernes med et
computer program.

Men hvis der er brug for rigtig god kvalitet, så vil en repro stand, et
1Ds eller D2x og et macro objektiv være det bedste, men det er en noget
anden prisklasse.

Fra : Chrisser

Dato : 29-07-05 08:42

> Nu ved vi jo ikke om en smule fortegning har den store betydning i dette
> her tilfælde og meget af fortegningen kan iøvrigt fjernes med et computer
> program.

Hvilket ? og hvordan kan man styre det hvis man ikke har en ternet ark at gå
ud fra - det kan jo være svært at fange med det blotte øje...

mvh
Christina

Fra : HKJ

Dato : 29-07-05 16:34

Chrisser wrote:

> Hvilket ?

Der er nogle nævnt i denne artikel:
http://luminous-landscape.com/reviews/imagealign.shtml

> og hvordan kan man styre det hvis man ikke har en ternet ark at gå
> ud fra - det kan jo være svært at fange med det blotte øje...

Hvorfor ikke? Du kan bare tage et billede af et ternet ark først.

Fra : Chrisser

Dato : 29-07-05 08:41

> Christina har jo netop bedt om råd, fordi hun regner med at der er noget
> viden i denne gruppe - regner jeg da med

Yep.

> [...]
> de har deres grænser her. Derfor anbefaler jeg noget værktøj, som kan løse

Fint nok - jeg ledte efter både råd og grænser og i der har deltaget her har
allerede givet meget mere end Foto Team..
Jeg har tænkt mig at vise hende de billeder i har smidt ud til mig i denne
tråd - hun kommer forbi idag, så får vi at se, alting skal jo balancere -
jeg vil bare ikke have at hun smider penge ud på noget hun ikke bliver glad
for...

mvh
Christina

Fra : Chrisser

Dato : 29-07-05 08:36

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Min vejledning strander på at jeg kunne/kan ikke helt gennemskue hvor
> godt, godt nok er i den her sammenhæng men det må Christina jo tage
> stilling til

Egentlig min mor men ellers korrekt - men for at kunne tage korrekt stilling
skal man jo vide noget - og i er i fuld gang med at oplyse mig så det er
helt fint

Mvh
Christina

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 19:29

In article <42e8fa02$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>,
christina.bjoerk@stofanet.dk says...

> Men det med lukkertid - hvor lang er lang ? Ixus 50 har Min: 15 sek / Max:
> 1/1500 sek - er det nok ?

Ja ellers skal det da være nogle ekstraordinært livlige ikoner ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Chrisser

Dato : 28-07-05 18:16

> [...]
> OK altså mit ixus 700 som minder meget om sd 50 kan tage billeder på
> helt ned til få cm. afstand. Hvis du skal så tæt på skal man bare vælge

Jeg har tjekket prisforskellen - for mig ligner det at 700 er et bedre køb
til prisen - det har også en dobbelt hukommelse...
Er det rigtigt ?

mvh
Christina

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 19:37

In article <42e912b9$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>,
christina.bjoerk@stofanet.dk says...

> Jeg har tjekket prisforskellen - for mig ligner det at 700 er et bedre køb
> til prisen - det har også en dobbelt hukommelse...
> Er det rigtigt ?

Om det er et bedre køb kan jo kun du afgøre.

Det med hukommelsen er noget du skal købe "løst" ved siden af i form af
hukommelseskort. Regn med ca. 350 kr til det for et 512 mb kort.

Jeg har et ixus 700 og der er ting ved mit jeg ikke er helt tilfreds
med, men jeg er også temmelig krakilsk. Har venner der har det og de er
ovenud tilfredse.

Er ret sikker på at de to kameraer minder utroligt meget om hindanden,
ixus har dog lidt højere opløsning hvilket kan være en fordel iforhold
til print.

Til at tage billeder af ikoner vil jeg helt sikkert anbefale dig at
bruge en ekstern lyskilde uanset hvilket kamera det bliver. Ved ixusen
og sikkert også andre vil du få kraftige reflekser i motivet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Chrisser

Dato : 29-07-05 08:44

> Det med hukommelsen er noget du skal købe "løst" ved siden af i form af
> hukommelseskort. Regn med ca. 350 kr til det for et 512 mb kort.

Det er rigtigt.

> Jeg har et ixus 700 og der er ting ved mit jeg ikke er helt tilfreds
> med, men jeg er også temmelig krakilsk. Har venner der har det og de er
> ovenud tilfredse.

Jeg ledte efter krakilere og hvor finder man dem bedre end på usenet ;-9

Må jeg spørge hvad du er utilfreds med ?

> Er ret sikker på at de to kameraer minder utroligt meget om hindanden,
> ixus har dog lidt højere opløsning hvilket kan være en fordel iforhold
> til print.

Netop.

> Til at tage billeder af ikoner vil jeg helt sikkert anbefale dig at
> bruge en ekstern lyskilde uanset hvilket kamera det bliver. Ved ixusen
> og sikkert også andre vil du få kraftige reflekser i motivet.

Reflexer, du mener med blits ?

mvh
Christina

Fra : Henning

Dato : 29-07-05 07:19

> [...]
> idag ?
>
> Det var en del det ved jeg godt, men jeg har brug for input så jeg har

Som du allerede har set, vil du få svar fra personer, der ridder deres
kæpheste f.eks folk der absolut mener du ikke kan tage billeder uden det er
DSLR.

Til prisen 2-3000 kr. kan din mor får mange fine kameraer. Jeg ser et svar
omtale forvrængning og derfor anbefaler et DSLR med fast brænvide. Alle zoom
linser har mere eller mindre fortegning i yder punkterne, men alle har en
brændvide hvor fortegningen er minimal. Dette gælder også de omtalte
småkameraerne.

Jeg vil selv anbefale dig at se på:

Et forslag kunne være Nikon 5900, 7600 eller 7900 der alle har indbygget
funktion til detektering og retouchering af "røde øjne". 7600 og 7900 har
elektronisk billedstabilisering på videooptagelser.

Du kan læse om dem på www.nikon.dk eller på en af de sider der er nævnt i de
andre svar.

Af de nævnte er 5900 og 7900 de mest avancerede med mange manuelle
indstillingsmuligheder 7600 er derimod til den ikke tekniske bruger der bare
ønsker gode billeder. Det bruger også almindelige AA batterier, der følger
opladelige batterier med samt lader men det kan sagtens bruges i snæver
vending med almindelige batterier.

Jeg har selv købt 7600 p.g.a. at det bruger AA batterier og den simple
betjening. Alle 3 kameraer har kun beskeden tøndeforvrængning ved vidvinkel,
den forsvinder helt ved bare lidt zoom.

mvh Henning

Fra : Henning

Dato : 29-07-05 07:44

"Henning" <Anders@nd.dk> skrev i en meddelelse

klip
> Jeg har selv købt 7600 p.g.a. at det bruger AA batterier og den simple
> betjening. Alle 3 kameraer har kun beskeden tøndeforvrængning ved
> vidvinkel, den forsvinder helt ved bare lidt zoom.

har i anden anledning et macrobillede på:

mvh Henning

Fra : Chrisser

Dato : 29-07-05 08:46

> har i anden anledning et macrobillede på:

Den er desværre slettet fra serveren ?

mvh
Christina

Fra : Henning

Dato : 29-07-05 13:07

> "Henning" <Anders@nd.dk> skrev i en meddelelse

> Den er desværre slettet fra serveren ?

Det var godt nok hurtigt. Jeg kan stadig se den på news.tele.dk. Det ligger
også her:

http://home.tiscali.dk/hjo/foto/DSCN0297wr.jpg

mvh Henning

Fra : Morten Mortensen

Dato : 29-07-05 13:45

"Henning" <Anders@nd.dk> wrote in message

> "Chrisser" <christina.bjoerk@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det var godt nok hurtigt. Jeg kan stadig se den på news.tele.dk. Det
> [...]

Den ligger der også godt nok endnu for jeg kan godt hente den. Grunden er
nok nærmere at hun ikke har adgang til binære grupper....

Mvh

Morten